Keskustelut Metsänomistus Halpenevatko moottorikelkat?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 34)
  • Halpenevatko moottorikelkat?

    Näillä palstoilla on välillä keskusteltu kelkkailusta. Porukassa on ollut intohimoisia puolustajia. Itse olen korostanut sen vaarallisuutta ja muita haittatekijöitä. Tänä talvena ainakin kuusi ihmistä on kuollut onnettomuuksissa. Viimeksi kolme Utsjoella.

    Ikävää, että täytyy itsestään selviä asioita oppia surullisten onnettomuuksien kautta. Kelkka on hyödyllinen väline ammattilaisille kuten poromiehille ja kalastajille. Tottumattoman käsissä se on vaarallinen sekä kuskille että joskus muillekin. Tuntuisi viisaammalta, että luontoelämyksiä tarjottaisiin luontoon paremmin sopivilla ja turvallisilla tavoilla. Luulisin, että esimerkiksi firmojen halu ”palkita” työntekijöitään kelkkaretkillä vähenee. Puupalttoo päällä ei paljon bisnestä tehdä.

    Täysin järjetöntä tietenkin on yrittää järjestää pakolla kelkkareittejä Eteläiseen Suomeen. Luulen, että kohta pohjoisenkin kelkat päätyvät alennusmyyntiin asiakkaiden puuttuessa.

  • 6 m3 6 m3

    Ei halpene. Nyt kun Etela-Suomikin on saanut kolmena talvena lunta, niin kelkkailu on kasvavut siellakin. Kelkkojen tehot vaan lisaantyy.Akkinaiset nousee kelkan penkille, and her we go. Itselleni on riitanyt tahan asti vanha puinen halkokelkka, ja riittaa eteenpainkin.

    ensolainen evakko

    Turhia ja vaarallisia leluja ovat.

    Naapuri kalastaa selällä ja ajaa omista puistaan marginaaliosuuden. Se on täysin oikein.
    Paikallinen kelkkareitti kulkee pitkin sähkölinjaa, mikäpäs siinä. Takavuosina, etenkin vuodenvaihteen lomien aikaan, nämä yleensä 40-vuotiaat lapsukaiset ajelivat alueella paskaksi pätkiä yhteiskunnan ja ihmisten pitämiä latuja.

    Viime talvena joku lapsukainen oli retkellä aikuisten mukana ja iltasella hurjasteli hiljaisella tiellä henkensä pois. Kaikkien onneksi ei jäänyt kitumaan. Kotiin jäi vaimo ja kaksi tai kolme mukulaa.

    Kuitupuunkasvattaja

    Näille äkkinäisille annetaan aivan vääränlaisia kelkkoja liian varhain. Vääränlaisia siksi, että nopeus tappaa.

    Jos ensin opettelisi pellolla tai jäällä yksisylinterisellä Sachs-moottorisella Lynxillä tai vastaavalla. Toinen vaihtoehto olisi nopeudenrajoitin. Kiihtyvyyttä ja nopeutta pitäisi ehdottomasti rajoittaa.

    Pellolla jo 35-50 km/h on äkkinäiselle kova nopeus. Metsäuralla riittää alkuun 20-35 km/h. Nämä lukemat tuntuvat autoilijoista pieniltä, mutta näistä kannattaa lähteä.

    Jos taas ollaan harvennuksella polkemassa jälkiä, niin jo 15-25 km/h on kova nopeus. Pienikin mätäs, kanto tai latvuksen tyvi voivat ohjata kelkan hetkessä puuhun. Näillä nopeuksilla tulisi vähemmän vahinkoja.

    Olen itse aloittanut kelkkailu-urani hankintahakkuilta joskus 12-13 -vuotiaana ja olihan siinä alkuun tekemistä. Varsinkin lumen päältä tehdyt taimikonhoidot ovat myrkkyä, kun kanto saattaa heittää kelkan jo pienessä vauhdissa holtittomasti tai ojitusalueilla tulee ojista ongelmaa.

    Puunajo kelkalla on mukavaa hommaa ja varsinkin kevätkeleillä puuta kulkee parireen kuormassa jo mukavasti.

    Nihkeällä pakkaskelillä kuorma on saatava vauhtiin ja siinäkin on vahingonmahdollisuus, että kuorman kanssa ei auta turhaan pysähdellä. Jos meinää pysähtyä, on paikka katsottava tarkaan ja mieluiten hieman viettävään alamäkeen.

    ihmettelijä

    Kylhän ne kulkee kovaa, kelkkakisaa tossa katselin yksi viikonloppu, sanoivat , että 150-160km/h. Kovempaakin kuulemma olisi voinut ajaa , muttei kulje sen enempää. Oli huimaa touhua.

    Leevi Sytky Leevi Sytky

    Taimikoitten turvaksi kannattaa jättää pitkiä kantoja. Jos niiden lähistöllä liikkuu kelkkaterroristeja.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tanelillakin oli joskus parikymmentä vuotta sitten kelkka ja siihen parireet. Kelkka oli työkäyttöön tarkoitettu lynx.
    Aivan liian rajua touhua oli. Kaikki homma perustui vauhdinpitoon, liikkeelelähtökin piti tehdä nytkän avulla ja vauhdilla.

    Ajelinhan minä sillä pienet nökköset tienvarteen. Kun oli kaksi kertaa kajauttanut puuhun, niin älysin myydä pois.

    Myöhemmin hankin rautahevon. Telat ja variaattori siinäkin on, mutta se on tarpeeksi hidas. Sopii hyvin tälläiselle äijänkässylle. Sillä nyt sentään saa meikäläinenkin puuta pois metsästä.

    Enää en kelkkaan koske.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Taneli teki viisaan päätöksen. Olen myös ehdottomasti sitä mieltä ettei noiden vehkeiden maastonopeus saa olla kuin alle 30 km tunnissa. Ja vähintäänkin traktorirajoitus eli maastoajoneuvon ei tarvitse missään olosuhteissa kulkea 40 km enempää tunnissa.
    Ajokorttivaatimus jos ajetaan vain pelkkää hupiajoa ja työkelkalla korkeintaan ilman korttia mutta rajoittimella varustettuna. Ja alkolukot ilman muuta kaikkiin uusiin myytäviin.

    Gla Gla

    Ei tosiaan ole näköpiirissä suosion hiipumista ja siten alennusmyyntejä. Vaikka ulkopuolisesta kuulostaa täysin käsittämättömältä, että Inarijärven jäällä ei kelkat mahdut kohtaamaan, ei nämä tapaukset suosiota vähennä. Etelässä tulee jo uutisia siitä, kuinka laduilla ja metsissä ajellaan kelkoilla ja mönkijöillä. Ja kyllähän tuonta näkee itsekin, pojat ja poikamaiset isät siellä pörräävät. Samaan sarjaan tämä kuuluu, kun mopoautojen yleistyminen. Enää ei töihin pääse ilman, että vähintään kerran mopoauton vetämässä jonossa madellaan. Hämmästellä täytyy vain sitä, mistä rahat noihin otetaan.

    topintam topintam

    Ei se kelkkailu aina niin kauheaa ole, itsekkin rullailen 1000-2000km joka vuosi.

    Ei tarvi monesti kysellä lapsia kyytille jos vähän käydään törräämässä. Hymy on herkässä kun pääsee rattikelkkasafarille kelkan perään ja käydään pilkillä tai tarkistamassa koukkuja. Pellolle on myös helppo pyöräyttää hiihtolatu.

    Meidän perheelle kelkkailu antaa kymmeniä tunteja yhteistä aikaa ja mieluista tekemistä raikkaassa ulkoilmassa.

    6 m3 6 m3

    Katohan kelettä kun pitkästä aikaa Jessen kanssa samaa mieltä muussakin kuin Talvivaarassa. :=)

    Ja Miisukin tuolla ensin ehdotteli sitä kelkkakorttia. Onhan jo mopokortitkin nykypäivää. Nämä nykyajan muskelikelkathan on rinnastettavissa moottoripyöriin.
    Ajokortti luokat moottorikelkoillekin, tulisiko hommaan sitä myöten jotain järkeä?

    Aika karmeaa tuo pitkään kantoon raivaaminen kelkkailijoita ajatellen? Siihen kun joku täräyttää pitkään kantoon ”tuhatta ja sataa” vaikka luvattomilla teillä onkin,,,
    Ennemminkin tuo kelkkailu on saatava kuriin asennekoulutuksella?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 34)