Keskustelut Puukauppa Hankintakuitujen vaakamittaus?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)
  • Hankintakuitujen vaakamittaus?

    Missä viipyy kuitupuun kaukokuljetuksen vaakamittaus?
    Kuitupuun hankinta- ja käteisosto loppuu kohta 40 mottia pienemmiltä eriltä ellei kaukokuljetusautoihin saada kuormainvaakoja.

    Kolme suurta karsivat osto-organisaatioitaan kovalla kädellä, enää ei ostomiehellä yksinkertaisesti riitä aikaa keppimittaukseen. Kohta se kai heiltä suorastaan kielletään.
    Tehdasmitta ei ole hyvä vaihtoehto pienille puuerille. Se on vaikeaa autoilijoille, eikä puun myyjä tiedä meneekö kaikki kalikat ollenkaan mittaan asti.
    Tehdasmitta lienee ihan kohtuu konsti isoille kuitupuuerille, yhdestä rekkakuormasta eteenpäin.

    Ainoaksi mahdollisuudeksi jää kuormainvaakamittaus.
    Sitä kohtaan on esitetty jos jonkinlaisia ennakkoluuloja, mutta tosiasiahan on se että siitä puun määrä oikeasti mitataan. Ongelmaksi tulee vain kuivuusasteen määrittäminen.
    Jos verrataan vanhaan keppimittaan, niin siinäkin arvioidaan hyvin paljon: järeys, mutkaisuus, oksaisuus, karsinta ja ladonta. Ei sekään kovin varmaa tulosta anna.
    Alkuun on varmaan paljonkin epätietoisuutta käytettävistä kertoimista, mutta kyllä kourmainvaakasta vielä kunnon mittamenetelmä saadaan

    Onko kokemuksia?
    Tanelilla hyvät kokemukset pystyynmyydyn energiapuun kuormainvaakamittauksesta. En kuitenkaan ole kuullut että ainakaan täälläpäin liikkuisi puuautoja joilla olisi kuormainvaaka.

    Terveisin: korpituvan Taneli

  • Korpituvan Taneli

    Tässä välissä olen keskustellut paikallisen Metsäliiton miehen kanssa asiasta. Hänen mukaansa tämä on jo täälläkin päin jalkeilla ja tekee kovasti tuloaan. Hänenkin ostoksiaan on jo näin mitattu.

    Edes mielipiteitä kaipaisin!

    Kulkeehan jo esim maitoauto tällä periaatteella, mittaus tapahtuu kuormaan imettäessä. Eikä meijerillä ole enää eri talojen maitoja erikseen, Näytteet otetaan lastauksen yhteydessä.

    Odotan tältä systeemiltä, pienten hankinta ja käteispuuerien pelastusta. Ostomies antaa vain lapun, että pane tämä pinon päähän, eikä hänen tarvitse enää ajella pikkuerien takia ollenkaan.
    Ellei tätä saada toimimaan, loppuu pienten erien myynti kokonaan. Puufirmat vaativat ostajiltaan yhä enemmän puuta per mies, jotain on tapahduttava.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Jotain on kyllä Taneli tapahduttava eli tämä keskustelupalsta ei keskustele enää oikeen yhtikäs mistään.
    Ei kiinnosta alkaa availla uusia aiheitakaan kun täällä jumittaa ja jurnuttaa edellisetkin lähes huomiotta. Tanelikin ehkä nyt havaitsee konkreettisesti mikä kiikastaa?

    Nimetön

    Kyllä meilläpäin Metsliitto vai mikä se nyt onkaan osti mun hankintapuut kuormainvaakamittauksella. Puut taitaa olla kylläkin vielä pinossa tien varressa.
    Ostaja ainakin kehu kuinka tyytyväisiä puutavaraauton kuljettajat vaaka systeemiin ovat, ei tarvi eritellä välikapuloilla eri myyjien puita.
    Kosteuskerroin joka kuukaudelle katsotaan jostain vahvistetusta taulukosta.
    Tehasmitasta ei kaikki autoilijat tykänneet kun tehtaalle vei painavan kuorman niin tili tuli hivenen keviämmästä kuormasta.

    Rane

    Ranen hankintapuut on nykyään onneksi kelvanneet oman traktoriharvesterin mitalla.Johtunee ilmeisesti siitä että Ranea pidetään paikkakunnalla yleisesti umpirehellisenä miehenä?
    Kuormainvaaka on tietysti hankinta joka aiheuttaa lisävaivaa ja kustannusta.Tarkkuuskin riippuu kovasti kalibroinnista ja huolellisesta käytöstä.Mittaus kun käsittääkseni tehdään vauhdista.
    Hankintapuissakin on vaan pakko ruveta miettimään miten ne saisi mahdollisimman houkutteleviksi ostajan kannalta.Eli vähintään rekallinen laatuvaatimukset täyttävää puuta hyvän tien varressa.
    Eräs ostomies kertoi vanhoista ajoista miten eräs isäntä oli laittanut pinon ison kiven päälle ja laittanut kiven sivuille lyhkäisiä pölkkyjä naamioksi.Temppu oli paljastunut vasta puita ajettaessa ja jäänyt sitten firman tappioksi.Seuraavaa kauppaa hierottaessa ostomies oli sanonut isännälle että älä myy sitä kiveä kellekään koska se on heidän firman kivi.Isäntä oli kuulema loukkaantunut kovasti.

    Nimetön

    Paljon pitää kyllä nykyään hankintapuun myyjän ostajan mittamenetelmiin luottaa.
    Tehas mittauksessa on ollut kaikenmailman systeemejä käytössä, laaserit sun muut. Automaattinen laaserimittaus jos ei jostain syystä toimikkaan räntäsateisena yön, niin mies menee yksin synkään yöhön kepillä miittaamaan ja siihen on ostajan tyydyttävä.
    Kuormainvaaka mittauksesa autoilija saa ajetuista kiloista tilin, niin luulis että autoilija valvoo että kaikki kilot tulee punnittua?

    Nimetön

    Minunki puut oli toukokuun lopulla ajettu ja kurmainvaakalla punnittu, hivenen oli enempi mitä kepillä ite mittasin (arvioin).
    Ei tullut tarkemmin metsägroupin mieheltä kyseltyä siitä joka kuukauden painokertoimesta, huomioiko se mitenkään lumisen/lumettoman talven?
    Tietääkö kukaan mistä löytys kyseinen taulukko?
    Minun myymissä puissa näyttää olevan mäntykuitupuun kiinnon paino 882 ja koivulla kiintokuution paino 861kg .

    Nimetön

    Löyty taulukkoja, pitääpä joskus tutustua tarkemmin…

    http://www.metla.fi/metinfo/tietopaketit/mittaus/kvaakamittaus-taulukot.htm

    Nimetön

    Itse itelle vastaan.
    Satakiintoa mäntykuitua taulukon mukaan painaa tammikuulla 6900kg enempi kuin toukokuulla…voi hyvinki olla likellä oikeata.

    Panu

    Lakitekstiä ja taulukot:

    http://www.finlex.fi/data/normit/35513-asetus8-10fi.pdf

    Tämä on kai voimassaoleva, löysin myös 2008 version, jossa oli erilaiset taulukot.

    Lakiteksti ei mielestäni täsmennä käytetäänkö puun kaatamiskuukautta vai kuormauskuukautta mutta ymmärtääkseni pitäisi käyttää puun kaatamiskuukautta.

    metsä eemeli

    Kuormavaakat on jo pitkään ollut käytössä.Ennenkuin kuitupuun kuormavaakkamitta tuli voimaan.
    Automiehet mittasi sitä varten että säästyivän ylikuomasakoilta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)