Keskustelut Metsänhoito Hirvituhot 2025

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 762)
  • Hirvituhot 2025

Täällä Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen rajamailla näyttää hirvien talvituhojen suhteen aika pahalta. Hoidettuja männyntaimikoita on tuhoutunut aivan valtionteiden laidoissakin. Miten muualla Suomessa on mennyt?

• Gla Gla

Suorittavan kohdalla on turha miettiä, osaako lentäjä lentää yhtiön koneella. Osaahan motokuski käsitella leimikonkin, vaikka sekä kone, että metsä eivät ole omia. Kyse on vain intresseistä, jotka ohjaavat mielipidettä. Tässä tapauksessa metsästys jyrää metsätalouden.

suorittava porras suorittava porras

Minun intresseihini ei ole kuulunut eikä kuulu jyrätä millään muotoa metsätaloutta. Olen ainoastaan harrastuksen suhteen realisti enkä tavoittele kuuta taivaalta.

Olin lopettamassa metsästyksen sen jälkeen, kun vaihdoin ”tuotantosuuntaa” ja hirvet oli sen hetken tiedon valossa metsästetty olemattomiin. Kun hirviä joitakin vuosia myöhemmin vilisteli joka pensaassa, pyörsin päätökseni ja olin monen muun kiireen lisäksi mukana leikkaamassa hirvikantaa ihan kaksin käsin. Sen tilanteen eläneenä voin väittää ,että tänä päivänä naristaan melko pienistä asioista verrattuna aikaan 25 vuotta sitten. Ongelma on  pienentynyt puoleen , mutta nopea ja sensaatiohakuinen tiedonvälitys on saanut monessa tapauksessa kärpäsestä kasvamaan härkäsen.

Gla Gla

Varmaan moni muukin asia on muuttunut 25 vuodessa kuin hirvikanta. Minä en lue lehdestä, miten herkästi koivu- ja mäntytaimikko tuhoutuu. Olen kokenut sen itse ja tiedän, että n. 3-3,5 (virallinen luku) aiheuttaa raivattuun taimikkoon täällä välittömän tuhon. Kun vielä peurat syövät alle metrisiä taimia, metsätalouden kannattavuus on hyvin heikkoa näiltä osin. Parempi olisi myöntää tilanne, eikä puhua raivaamisesta riskin pienentäjänä.

Metät kunnossa!

Kunhan päästään sopimaan, että 2,6 yksilöä / 1000ha on maksimi (hirvikanta säilyy elinvoimaisena hoitosuunnitelmankin mukaan) ja hyväksytään pieniä ja marginaalisia hirvityhjiöitä siellä sun täällä alkaa vahingotkin olemaan hyväksyttävissä rajoissa. Niin pitkään kun 3-4 on tavoite ja todellinen 4-6 tämä keskustelu jatkuu maailman tappiin saakka. MM, ei täällä kukaan esitä, että ammutaan kaikki. Jokaisella elukalla on oma paikkansa ekosysteemissä.

Metät kunnossa!

….edellisen kommentin esittäjä on ampunut hirviä ja hirven lihaa on pakastimessa tälläkin hetkellä….

Metät kunnossa!

…..suorittavakin toteaa aina, että hirven syönnit on hyvin satunnaisia ja kokonaisuutena  ihan marginaalisia hoidetuissa taimikoissa niin voitaneen todeta, että marginaaliset hirvityhjiöt on samalla tavalla merkityksettömiä kokonaisuuden kannalta….

Visakallo Visakallo

Metät kunnossa! lausunnossa on mukana totuuden siemenet. Hirven ruokailutottumukset eivät tahdo noudattaa meidän ihmisten ajatuksia, vaikka kuinka sitä haluaisimme. Jätin viime vuonna männyntaimikon raivauksessa 3-metrisiä koivuja valtiontien laittaan. Eikös peijakkaan hirvet olleet nyt katkoneet niistä jokaisen. Vielä reilu viikko sitten ne olivat ehjiä. Ei auttanut sekään, että samalta pieneltä alueelta on kaadettu viime aikoina puolenkymmentä hirveä. Naapurissa tien toisella puolen olisi ollut ruokaa yllin kyllin, mutta eihän se tietenkään maittanut! Hirvituho on metsänomistajalle aina hirvituho, ei se selityksillä siitä valitettavasti miksikään muutu.

mehtäukko

Niille mo:lle, joille omistuksesta ja metsänhoidosta ei ole merkitystä, on se ja sama kuinka taimikoiden käy. Ne jotka uhraavat rahaa ja hikeä omaisuuteensa etenkin elinkeinona, olisivat oikeutetut täysiin korvauksiin toisen aiheuttamista vahingoista. Siitä olisi lähdettävä.

Pitäisivät sen jälkeen elukoita vaikka kuinka paljon.

suorittava porras suorittava porras

Haasteet tulevat lisääntymään. Kyselyn mukaan petojen aiheuttama uhka rajoittaa metsästyskoiran käyttöä 40%:lla metsästäjistä. Kolmasosa ei hankkisi metsästyskoiraa lainkaan. Otanta käsittää yli 4000 metsästäjää . Hirvihaukut harvenevat metsissämme.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Metät kunnossa! esitti hyvän kantatavoitteen jota voisi kokeilla etelässä, pohjoisen maakunnissa se taitaa jo toteutuakin. En kannata sitä että maksamalla korvauksia selviäisi syönneistä, koska silloin annamme periksi ja hirvet syövät tulevat hiilinielut.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 762)