Keskustelut Metsänhoito Hirvituhot 2025

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 895)
  • Hirvituhot 2025

Täällä Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen rajamailla näyttää hirvien talvituhojen suhteen aika pahalta. Hoidettuja männyntaimikoita on tuhoutunut aivan valtionteiden laidoissakin. Miten muualla Suomessa on mennyt?

• Visakallo Visakallo

Juu, eipä siinä raivaukset silloin auta, jos hirvilauma päättää asettua puhtaaseen männyntaimikkoon. Viime talvena söivät parin hehtaarin kuviolta lähes kaikki lumen päältä näkyvät kylvömännikön latvukset. Lumen alla olleet toki säilyivät. Lumien lähdettyä alue oli kuin niittokoneella pitkään sänkeen ajettu! Trico olisi toki tuossa auttanut.

oksapuu

Niimpä.

Jälkeenpäin aatellen taimilaatikoihn olisi pitänyt ruiskuttaa Tricoa ennen istutusta. Noh, tulipa kerralla selväksi ettei enää tarvitse männyntaimia istuttaa…

Gla Gla

Männyn ja koivun istutuslaatikoihin aina Trico ennen istutusta. Edellisen kerran koivua istuttaessani suorittavan oppien mukaan tienvieruskuviolle, taimet oli syöty jo ennen juhannusta. Onneksi suurin osa noista toipui, koska syönti tapahtui näin varhaisessa vaiheessa.

Nyt tein kierroksen viime vuoden istutuksia katsellen. Taas oli koivuja jo ehditty syödä. Ensimmäinen ruiskutuskierros siis myöhästyi. Tosin nyt en ole varma, onko asialla olleet peurat vai hirvet. Veikkaan peuroja, koska niitä täällä on 20-kertainen määrä hirviin verrattuna ja yleensä hirvet ei näin pienistä taimista ole kiinnostuneita.

jees h-valta

Joo, peurat pahempi pienten koivuntaimien niistäjiä. Hirvi lähinnä satunnaisesti sotkee taimia. Uusi metsänaapuri juuri istutti koivua ja kuinka se hirven sorkka onkin sitten miellyttävää sijoittaa niihin mättäisiin.

Metät kunnossa!

Hei! Missä suorittavan raivausohjeet ja muut selitykset???
    Olisit nyt vaan rohkeasti väittänyt, että kuulkaas kaverit – silmälasikauppaan, mars! Ei niitä mitään syöty ole, korkeintaan jostain nurkasta satunnaisesti nipistelty…miten hirvet yleensäkään voi mitään tuhoja tehdä kun niitä ei käytännössä edes ole kun muutama siellä ja täällä??? Täällä jotain propagandaa vaan jotkut kirjoittelee jostain ”hirvituhoista”….eikö?

Visakallo Visakallo

Minäkin jo tarjouduin ostamaan suorittavalta muutaman hehtaarin verran keski-suomalaista hirvityhjiötä, mutta tämä ei ole ehtinyt vielä Juhannuskiireiltään vastata.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Kuinka syönninestoaineella käsiteltävät taimet on mahdollista tunnistaa taimikosta ja kuinka hirvivahinkoja tehokkaasti ehkäisevä syönninestoaine on mahdollista levittää dronesta valittuihin taimiyksilöihin? Myös muita mielenkiintoisia metsäaiheita tutkitaan.

https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/hirvidrone

Gla Gla

”Hanke toteutetaan vuosina 2024-2026. Hanke on valtakunnallinen. HirviDrone on eurooppalaisen innovaatiokumppanuuden hanke (EIP-hanke), joka on saanut rahoitusta EU:n maaseuturahastosta. Rahoituksen on myöntänyt Hämeen ELY-keskus. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Suomen metsäkeskus, Luonnonvarakeskus, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus ja Riistakeskus. Hankkeen  EIP-innovaatioryhmässä uutta ratkaisua kehittämässä ovat  lisäksi Finsilva Oy, Metsähallitus, Kuusamon yhteismetsä, CareliaForest Consulting, EräsPete-eräpalvelut  ja metsäomistaja Esa Rantakangas.”

Siis tällainen orkesteri puuhastelee sen parissa, miten tuhot voidaan siirtää naapurin puolelle. Taas ajetaan Suomea konkurssiin.

mettämiäs

Eikö Gala tuolla logiikalla kävisi niin, että jos kaikki käyttäisivät Tricoa, hirvet kuolisivat nälkään?

Gala esitti ihan hyvän kustannuslaskelman Tricon käytöstä, kannattavuuslaskelmaa ei ole vielä esitetty. Minulla ei ole koivuviljelyksiä ja yhtä mäntykylvötaimikkoa lukuunottamatta kaikki ovat sekataimikoita, joten minulla sekataimikoiden kanssa kustannuslaskelma on hieman erilainen. Ensinnäkin minun ihan tuoreessa laskussa Tricon alv 0% hinta on 43,83 eur/10l. Kuten olen aikaisemmin kertonutkin, minulla on vakiintunut ”sekoitussuhde” niin, että kaadan pöntön reppuruiskuun, lisään pönttöön pari litraa vettä ja kovan ravistelun jälkeen kaadan loputkin ruiskun säiliöön. Tämä ”coctail” antoi viime talvenkin jälkeen 100-prosenttisen suojan männyn taimille eli en löytänyt yhtään hirvien murjomaa tainta kevään tarkastelussa. Olen arvioinut, että em. coctailin kulutus sekataimikon käsittelyssä on n. 8 l/ha, joten Trico-kustannus pyöristettynä on n. 30 eur/ha. Jos tekee ”8-vuotisen” käsittelyn, se kustantaa em. hinnoilla 240 eur/ha. Jos työkustannukseksi laskee 35 eur/h (aikaa menee käytännössä saman verran kuin puhtaissa mäntytaimikoissakin), se tekee Galan ”mallilla” 280 eur/ha eli molemmat yhteensä 520 eur/ha. Jos eläkeläinen laskee työkustannukseksi 0 eur/h, kustannus jää siten ihan kohtuulliseksi. Olen huomannut, että varsinkin sähkön hintakeskusteluissa omia polttopuita käytettäessä sekä työn kustannus että polttopuun kantoraha näyttävät lähes aina olevan puhdas ”nolla”. Trico-käsittelyyn tulee tietenkin lisäksi matkakustannukset, jotka vaihtelevat kohteen mukaan.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Hyvä laskelma mettämiähellä. Kuluu joko aikaa tai rahaa, ja melko turhaan metsänomistajan näkövinkkelistä. Polttopuiden kerääminen/ostaminen on oma valinta, hirvikanta ei.

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 895)