Keskustelut Tekniikka Huollatko sahoja ( ennakkohuoltoa)

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)
  • Huollatko sahoja ( ennakkohuoltoa)

    Ennakkohuolloista,korjaatko pienet viat pois heti ja kuinka pidät sahan kunnossa?

    Vai sahaatko niin kauan kuin pyörii ja ostat sitten uuden sahan ?

  • jees h-valta

    Melkein nin kun tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Eihän Stihlin sahat juuri muuta pyydä kuin käyttöä.

    MJO

    Ilmansuodattimen puhdistan n. 5-10 käyttöpäivän välein ja sylinterin jäähdytysripojen puhdistus, vaijereiden rasvaus, kulmavaihteen rasvantarkistus jne. kerran vuodessa. Terän viilaan joka tankillisella. Siinäpä olennaiset tekemiset.

    Itäsuomen Antti

    Työmaiden välillä tulee uhrattua muutama tunti sahanhuoltoon.

    Oikeastaan vaan aukaisu ja puhdistus tillkka crc:tä tai öljyä käynnistysnarun jouselle. Teränpuolelle teen harvemmin mitään. Vetorissaa oon miettiny jotta pitäiskö otta varaosaks, mutta eipä oo menny yhtään käytössä vielä.

    Remonttia tietty tulee silloin tällöin, mutta ne on yleensä sellaisia joihin ei huoltotoimet auta… Esim viimeks meni tuulenkaatoja sahatessa sain sahan nahnikkaan ja sitä irroittaissa oksantappi rojautti kopan kappaleiks.

    vänkäri vänkäri

    Tottakai huollan. Kärkipyöräprässikin on vielä kovassa käytössä. Saha kestää näillä nykyisillä sahailuilla vähintään sen kymmenen vuotta jos sitä muistaa välillä vähän vilkaistakkin. Eikä tarvi näitten nykyisten prosessori-ihmeiden kanssa pelata vielä aikoihin.

    tamperelainen tamperelainen

    1x/viikko ilmanputsarin pesu,laipan kääntö ja tarvittaeesa viilaus.Kytkinlaakeriin en ole sitten 80-luvun prässien rasvaa laittanut,ei ole ongelmia seurannut.Ketjua viilaan vain 1,joskus 2x /pv,tilanteen mukaan.Pakkasella ja männikössä useammin.Hyvin on Dolmar 4600 kestänyt vuodesta 2007.Tosin eilen vaihdoin vetorissan,sekin hyvin sisään ajettu(ollut Shindaiwa 488.ssa)
    Sellaisen ison vuosihuollon teen yleensä kesähelteillä,silloin on mukava fiilistellä

    Niko

    Moottorisahat tulee silloin tällöin putsattua kunnolla. Sen mitä saa osia irti ilman pelkoa siitä ettei saa enää takaisin.

    Raivurissa sama. Menneen viikonlopun metsämessuilla juttelin Stihlin osastolla työskennellen henkilön kanssa. Kertoi, että edes kulmavaihdetta ei saisi/tarvitse tarkastaa -tekevät sen sitten huollossa. Onko se uusimmissa malleissa sitten jotenkin umpinainen. En tiedä onko se hyvä kehityssuunta, henkilöautoista tuttu. Ilmanputsarin kuulemma pystyy vielä uudesta Stihlin raivurista itse putsaamaan.

    tamperelainen tamperelainen

    Sahan huolto varmasti kannattaa.Sensijaan isomma korjaukset ovatmielestäni kannattamattomia,jos saha vähänkin iäkkäämpi.UUdet sahat ovat halventuneet ja samaan aikaan korjaamoiden tuntitaksat nousseet..Kaikki korjaukset,jotka itse pystyy tekemään,kannattaa.Olen aina pyrkinyt ostamaan kaksi samanlaita sahaa,siitä on aikaa päälle hyötyä varaosahuollossa.
    P.S. 30 vuoden aikana en sitten 80-luvun ole nokkapyörää voidellut.Kahdesta laipasta pyörä on leikannut kiinni,molemilla keroilla syynä epäkelpo voiteluöljy(jäteöljyä 50%,sitkon puute) sekä kuumuus

    Backwoods

    Yksi sahakauppias oli sitä mieltä että kärkipyörää ei tarvii erikseen voidella kunhan ketjun voitelu pelaa normaalisti. Tähän varmaan auttaa kun laippaa irrottaessa puhdistaa ketju-uran pohjaa myöden sekä kärkipyörän seudun ja tietty sen reiän josta öljy tulee laipalle.

    vänkäri vänkäri

    Tiedä häntä. Sahattu on leipätyökseen aikoinaan paljonkin mm. jäistä koivutukkia eikä ensimmäistäkään laippaa ole vaihdettu kärkipyörän takia. Tavaksi on tullut survaista rasvaa kärkipyörään kun siihen kerran on sitä varten kolo tehty. Vaseliini on pönttötavarana halpaa laippaan nähden.

    Nimetön

    Tunnollisesti tulee saha huollettua ja puhistettua. Muoviosat oon aina joskus pessyt kuumassa vedessä jossa pyykinpesupulveria ja ite sahan ruutannu letkulla kuumaa vettä.
    Kärkipyörän oon viimes rasvannut vaseliinirässillä joskus -70 luvulla ja ei ainuttakaan kärkipyörää ole sen jälkeen mennyt vaikka sahasin pitkään käytetyillä öljyillä. Kytkimen laakeri tulee joskus rasvattua.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 20)