Keskustelut Puukauppa Huomenna tärähtää!

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 92)
  • Huomenna tärähtää!

    Maanantaina 0600 Ponsse käynnistyy tekemään kuusikkoaukkoa. Ostaja sellufirma ilman mhy apua, menen paikalle heti alussa. Mitä sinä tekisit ensimmäiseksi?

  • suorittava porras suorittava porras

    Viimeiset 15 vuotta on viety tiloille vain yksi kone ,jolla tehdään vähennykset ja aukot samalla kertaa. Vain yksi siirto ketjulle tilaa kohti. Jotkut edelleen ihmettelevät ,miksi enskat eivät kelpaa. Ei ole miehiä eikä kalustoa näpertelemään pelkästään niitä. Käytännössä kone olisi suurimman ajan vaihtamassa paikkaa  ,jos tehtäisiin pelkkiä enskoja. Isompia leimikoilta on harvassa ja nekin pääasiassa yhtiöiden mailla. Eivät kaipaa pientä kalustoa nekään.

    mehtäukko

    Kyllä loppujen lopuksi,- kun mietitään leveyksiä ja painoja-, yhdellä on tultava juttuun.  Max 20 tonnin moton tai ajokoneen leveys tavan teloilla on alle 3 metriä.

    Kun katselette ammattimiehen korjuujälkeä, uran leveys on sitä luokkaa että jopa ajo-uran päällä oksat hipovat toisiaan. Harvennuksen idea ei toteudu eikä porkkanapenkissä porkkanat liho jos tilaa ei tehdä kuin nuukasti.

    Puuki

    P..kanmarjat. Kun isolla koneella on tehty ensiharvennus , on nykyisin helposti ajurat 5-5,5 m leveitä.  Yksi siirto/leimikko onnistuu, kun hakkuu ja ajo tehdään samalla koneella. Pari siirtoa /leimikko säästöä .     Pitkäpuomisen koneen jäljiltä eh:ssa jää tavallisimmin ajourien reunat harvoiksi ja välit keskeltä liian tiheiksi.  Siihen pitää tietysti tyytyä, jos ei ole mahdollisuutta parempaan.    Toisin paikoin on enemmän harvennusmetsiä kuin jossain toisaalla eikä ole kannattamatonta keskittyä harvennusmetsien korjuuseenkaan siihen sopivalla kalustolla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ongelma on pienempi jos myydään enskat ja myöhemmät harvennukset eri kauppoina. Yhtä kauppaa hakkaa aina yksi kone. Ennen vanhaan oli toisin: päätehakkuut olivat haluttuja ja silloin kannatti niputtaa harvennuksia niihin.

    Jätkä

    Jossain vaiheessa oli tuolla kantatien varressa n. 50 hehtaarin avohakkuu. Sitä oli hakkaamassa ja ajamassa viisi koneketjua. Ei ole siirtely kallista.

    Kyllähän metsäkoneurakoitsijallakin pitäisi olla raha, joka kiinnostaa, ei se, saako kolmesataa kuutiota päivässä polttoaineiden hinnalla. Kun on käytössä ritiläauto, taikka pyöräkone ja leimikot ketjutettu niin, että kymmenen kilometrin matkalla tulee parikinkymmentä leimikkoa, ei siirtyminen kesken päivänkään ole ongelma. Usein kuskia haetaan ja tuodaan, Hi-luxilla, kun siirto on tapahtunut ajamalla.

    Visakallo Visakallo

    Kovin erilaisia käytäntöjä näyttää eri puolilla valtakuntaa olevan. Ei meilläpäin ole ollut ensiharvennuksissa mitään ongelmaa. Suurin osa niistä tehdäänkin energiapuuharvennuksena, ja niissä jälki on ollut hyvää. Toisessa harvennuksessa ajouria joutuu oikein etsimällä etsimään, joten eipä ne kovin leveitä baanoja ole silloin ensinmäissessä harvennuksessa olleet. Nyt muuten harvennetaan uudestaan niitä männiköitä, joissa kesäretkeläisten kannssa 2017 käytiin.

    mehtäukko

    Puuki. Mainitsin, että kun ”katselette ammattimiehen…”. Silloin ei tule ”paskanmarjat” kenenkään suusta?!

    metsä-masa metsä-masa

    Hakkuu onnistui joka siirtyikin jo seuraavaan leimikkoon, ennen ajokoneen  tuloa, mutta lähikuljetuksesta jäi jälkipuintia !

    Olen törmännyt ammattimiehen hakkaamaan ja keskiraskaan moton. Ponsse Ergo (päätehakkuiden harvesteri) erittäin hyviään hakkuusuoritukseen, myös ensiharvennuksilla, ergon painoluokka n. 18- 19000 kg varusteineen. Harmia aiheutti lähikuljetus, liian suuri ajokone, leveillä pankoilla, lähikuljetus aliurakointina ja kuljetus 500-700 m3 perässä.

    Onnistunut hakkuu jäi sivuseikaksi kun lähikuljetuksessa syntyi pilkka- ja kaatuneita runkoja ja uraverkosto painui, uranpuolelle syntyi katkennutta juuristoa, eli tähän vaikutti liika kiire ja, että joka uralta oli saatava kiireessä aina täysi 13- 15 m3:n kuorma.

    Ps. tässä voisi olla vinkiksi myös muille, varsinkin kesäkorjuu kohteissa, että kannatta tiedostella minkä laisella kalustolla lähikuljetus suoritetaan, jos moto on aukkokone !

     

    mulle

    EDIT

    Nuakka

    Loppulikviitin aika, jos joku vielä muistaa aloituksen aiheen. Mittis tuli, arvioitu määrä turposi hieman. Kuusella tukkiprosentti oli 80,3 ja koivulla 53. Kummatkin männythän jäivät pystyyn joten niistä ei sen enempää. Haapaa 6 m3, meni koivukuiduksi.  Kuusen katkonnasta sen verran, että eniten oli tehty 412 pituutta, jaetulla kakkossijalla 380 ja 460. Loppuja aika tasaisesti. Kuusisorvia ja pikkutukkia tuli yllättävän vähän. Pohdintaa vähän aiheuttaa läpimitat, ärsyttäviä 170mm ja risat oli jonkun verran. Eli ehkä muutama kuutio tukkia enemmän olisi voinut tulla jos olisi ollut lyhyempiä mittoja.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 92)