Keskustelut Tekniikka Huskin 345 fx kuoli

  • Tämä aihe sisältää 44 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten Ukkopekka toimesta.
Esillä 4 vastausta, 41 - 44 (kaikkiaan 44)
  • Huskin 345 fx kuoli

    Otsikon mukainen raivuri temppuilee nyt ihan urakalla. Lähti käyntiin ja toimi moitteettomasti vartin, sammui kerrasta, eikö lähtenyt enää millään käyntiin. Ilmansuodatin puhdas, samoin polttoaineensuodatin. Purin kahvan ja kasasin, kun siellä ei ollut silminnähden mitään vikaa. Tulppa antaa kipinän, vaihdoin kylläkin senkin varmuuden vuoksi. Mitään korjattavaa ei ollut, joten saha nippuun ja yllättäen lähti ekalla käyntiin.

    Kuvittelin vaivojen olevan ohi, mutta nyt on jälleen sama tilanne päällä. Kokeilin ennen lähtöä ja helposti käyntiin. Vartin verran sahausta ja en ole sen jälkee  saanut käyntiin. Nyt en tutkinut kipinöitä, vaan purin kaasarin ja pytyn. Kaasarissa ei mitään päälle päin näkyvää, kalvoja en tutkinut kun en niistä mitään ymmärrä. Mäntä ei ollut jumissa misssään vaiheessa, mutta kun nämä voi kuulemma leikata kevyemmin kiinni, niin avasin siis pytynkin. Mäntä ja palotila oli kevyesti karstainen, muttei mitenkään erityisen paljon. Männässä tai pytyssä ei naarmuja, jotka viittaisi leikkautumiseen. Imupuolen helma oli vähän kiillottunut, mutta ei mitään muuta erikoista.

    Mistäs tutkitaan seuraavaksi?

  • Jätkä

    Sytytyspuola induktoi sytytyskipinää varten jopa yli 10 000 voltin jännitteen. kipinä syntyy, kun magneettivuo käämeissä yht`äkkiä loppuu.

    Se on todettu yksinkertaisimmillaan pariston ja sähköjohdon avulla, eli johdetaan puolan ensiökäämiin sopiva heikkovirta. Sitten tarvitaan katkontalaite, joka voidaan tehdä kampiakselissa olevan vauhtipyörän kiinnitysmutterin kierteeseen. Vetäistään maajohdon päällä kierrettä ja kun virta katkeaa jokaisen kiereen kohdalla. niin yhtä monta kipinää räpsähtää tulpan kärkivälissä, kuin on kierrettä akselin päässä.

    Sitä voi siinä räpsytellä vaikka koko päivän, jos epäilee, että laite lämmetessään pimenee.

    Saatte pistää vastaan niin paljon kuin haluatte, mutta se vaan on niin, kokeiltu on!.

    Sahan puolassa käytännössä totuus on kuitenkin, että puolan sisällä olevista heikoista kohdista virta karkaa maihin, jos se pääsee helpommalla kuin tulpan kautta.

    Svedu Petteri

    Samat oireet ja syy selvä samassa sahassa. Mäntä oli leikannut kiinni niin, että männärenkaat jumissa ja kunnon urat. Silti mäntä liikkui. Liikkui jopa kevyemmin. Oli tosi kevyt nykiä käyntiin. Lähes sama kuin ilman tulppaa. Uusi mäntä ja sylinterin puhdistus putkireiskalla ajan kanssa. Jäi hyvin vähän jälkiä. Nyt toimii. Muuten ihan OK saha. Isompaa ei tarvi, kun kaataa roskapuut ajoissa pois.

    Oli aika likainen sylinterin ympäriltä. Ei ikinä puhdistettu kunnolla. Se oli varmaan alkusyy. Lisäksi lämmin keli ja reilua käyttöä.

    Kannattaa puhdistaa jäähdystysrivat aika-ajoin kunnolla mistä tahansa sahasta.

    Pavekka

    Rengas juuttuu uraan kun leikkaa kiinni niin ei tiivistä enää. On kevyt vedellä joo. Tosin voi myös toimia hetken päästä uudelleen itsekseen. Olen niitä kanssa putkireiskalla monta siivonnut. Aina ei tarvi mäntääkään vaihtaa. Riippuu vähän.

    Se on kova ja epämiellyttävä totuus että suurin osa vioista on käyttövirheperäisiä. Toki merkeissä on eroja. Jotkut vaatii paapomista enemmän. Jotkut on yksinkertaisesti susia. Käyttövirhe sekin kun ostaa näitä susia.

    Painepesuri on hyvä tossa siivoamisessa. Tai nopea ainakin.

    Ukkopekka

    Tarinan ratkaisu oli jäänyt aikanaan kertomatta, joten kerrotaan se nyt: puolan vaihdolla saha alkoi pelaamaan ja sen jälkeen on sahattu reilusti ilman ongelmia. Ei ollut siis mitään muuta päällekkäistä vikaa.

    Puolan vaihto sinänsä olisi ollut helppo homma, vaan johto ei ollut riittävänn pitkä. Se piti sitten vielä erikseen sepittää, vaikka piti olla alkuperäisosa ja helppo vaihtaa.

Esillä 4 vastausta, 41 - 44 (kaikkiaan 44)