Keskustelut Tekniikka Husqvarna 242 ei pysy käynnissä.

  • Tämä aihe sisältää 33 vastausta, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten miekismiekis toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 33)
  • Husqvarna 242 ei pysy käynnissä.

    Varasahana ollut vanha 242 ei käy. Kokeillut aina silloin tällöin käynnistää, mutta aikakaan ei ole korjannut vikaa. Tänään sain sitten lupaamaan ja saha kävi hetken, mutta sammui liipaisimen painamiseen. Jossain vaiheessa, kun olin nykinyt käyntiin hetkeksi, ruuvailin seosruuveja ja sain sahan ottamaan kierroksia, mutta se ilo loppui lyhyeen. Käsi jo ihan lopussa, varmaan toistasataa kertaa kiskonut päivän aikana. Ryypyn kun vetää päälle, niin voi käydä parisen sekuntia, mutta ei kestä kaasuttamista.
    En muista tarkalleen sitä milloin vika ekan kerran ilmaantui, olisiko ollut 1,5 vuotta sitten. Muistaakseni sammui kesken jonkin työn, eikä suostunut enää käynnistymään, ei edes luvannut. Huono se on aina ollut käynnistymään, vaatinut kylmänä kymmenen nykäisyä, ellei enemmänkin.

    Mitään isompaa en halua/pysty tekemään, joten jätteenkeräykseen sen voin viedä. Eihän se kallis aikoinaan ollut, kun sen käytettynä ostin. Aikansa kutakin, itsekin jo finaalissa.

  • Pavekka

    Ei 242:sta jätteisiin kannata viedä. Ne on suosittuja käyttösahoja vieläkin hyvien ominaisuuksiensa ansiosta vaikka ovat jo vanhoja malleja.  Ellei se L 1 – 1,125 ja H 1 säädöillä toimi ei sitä enempää kannata hinkata. Siellä on vika joka pitää tutkia.

    242:ssa on outo erikoisominaisuus jota en muista muissa sahoissa huomanneeni. Eli se sietää poikkeuksellisesti painevuotoa. Eli voi vuotaa selvästi ja siltikin toimia. Jotkut sahamallit ei siedä yhtään edes sisävuotoa ja ongelmat alkaa heti.

    Kytkimen puolen stefoja noissa ehkä eniten on käyntihäiriöiden taustalla. Mutta tietysti kannattaa katsoa helpommat kohteet ensin eli puristukset ja imulinja. Tossa ne on helppo katsoa.

    Kymmenen vetoa on ihan normaali. Kahdeksan kylmänä on se vakio.

    isaskar keturi

    Ihan ensin vaihtaisin tulpan.

    140ärrä

    Onkos tuossa samanlaiset kampiakselin laakerit ja stefat, kuin 246:ssa? Silloin niiden saatavuus on olematon, ja ne mitä on tarjolla on hinnoiteltu kuin olisivat kultaa. Eivät ole vakiomittaa ne stefat.

    Pavekka

    Taisi olla 15e stefa kun viimeksi ostin. Laakeri on vähän vaikeampi tapaus. Jos se on kypsä niin usein kuulee äänestä.

    miksuliini65 miksuliini65

    Kaasuttimen kalvot kannaataa tarkistaa

    Kokenut kaiken tietää

    Laita myyntiin, noille löytyy ostajansa. Niitä on sellaisia jobbareita, jotka kunnostaa tai purkaa tuollaiset ja myy eteenpäin, sellaiselle helppo myydä käyntihäiriöisenäkin. Kunnostettuna vielä suht haluttu saha.

    hiksu

    Tuli nyt mieleen kun luin tätä foorumia, että voisiko sillä olla jotain osuutta käynnistysvikaan, kun olen käyttänyt samaa  2T-pienkonebensiiniä kuin Stihlin sahassa  omatekemän seoksen loputtua? Mielestäni 242 kävi aivan hyvin 2T-pienkonebensiinillä, olisinko jotain hienosäätöä tehnyt joutokäyntiin, en nyt muista. Ehkä muutama tankillisen olen hussella käyttänyt tätä valmisbensaa.

    Ei tätä mun sahaa kukaan osta, siinä oli etukahva jo ostaessa vääntynyt Stihlin kulmaan ja kytkinkopan reikä on parsittu alumiinilevyllä ja niiteillä.

    Siinä mielessä toimiva varasaha olisi hyvä olla olemassa, jotta saa ykkössahan irti pinteestä. Näin on muutaman kerran käynyt.

    Kokenut kaiken tietää

    Noilla jobbareilla on samanlaisia raatoja, mistä saavat kunnostettavaan tarvittavat osat. On se valmisbensa saattanut  jotain tehdä, tästä ollaan kahta mieltä. Säätää yleensä tarvii kun siirtyy valmisbensaan. On voinut vähän leikata, tai roskaa irrota, letkut hapertua. Jobbarille voi ehdottaa vaihtoa, yleensä heillä on noita sopivia varasahoja myynnissä. Monet ostaa uuden sahan, ja jättää sen nykyisen ykkössahan varasahaksi. Jos 242 on olut sopiva, echo 4310 on hyvä uusi saha. Jos ei halua säädellä, niin sitten joku sähkösäätöinen. Jos se sthilhisi on joku muu kuin 200/201, niin osta siihen varalaippa ja pidät mukana. Kun jätät sahan nalkkiin, niin irrotat laipan sahasta, ja laitat toisen terävarustuksen paikalleen. Samalla sahalla sahailet sitten jumittuneen laipan irti. Itse kyllä pyrin pitämään varasahan tai kaksi mukana, jos kyytiin mahtuu. Useamman kerran on tarvittu, vaikka metsään mennessä kaikki on toiminut hyvin.

    hiksu

    Taidan hankkia Stihliin sen varalaipan, niin pääsen nyt alkuun helpommalla. Nyt aamulla kokeilin käynnistää Husqvarnan, mutta ei mitään eloa. Eilen tarkistin tulpan, kipinää se antoi.

    Kiitoksia neuvoista!

    Kokenut kaiken tietää

    Se tulppa voi antaa kipinää pihalla, mutta sylinterissä ei olekaan riittävä, on käynyt niin. Kannattaa se koittaa vaihtaa, ja laittaa vaikka normibensaa kokeeksi. Kalvojen vaihto ei paljoa maksa, ja samalla tulee kalvon alustakin tarkistettua, ja letkut. Letkujen hapertuminen tuollaista tekee helposti, ja kun ei ole sitä pumpattavaa tuttia, niin vuoto voi jäädä helpommin huomaamatta.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 33)