Keskustelut Tekniikka Husqvarna 242 ei pysy käynnissä.

  • Tämä aihe sisältää 33 vastausta, 10 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten miekismiekis toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)
  • Husqvarna 242 ei pysy käynnissä.

    Varasahana ollut vanha 242 ei käy. Kokeillut aina silloin tällöin käynnistää, mutta aikakaan ei ole korjannut vikaa. Tänään sain sitten lupaamaan ja saha kävi hetken, mutta sammui liipaisimen painamiseen. Jossain vaiheessa, kun olin nykinyt käyntiin hetkeksi, ruuvailin seosruuveja ja sain sahan ottamaan kierroksia, mutta se ilo loppui lyhyeen. Käsi jo ihan lopussa, varmaan toistasataa kertaa kiskonut päivän aikana. Ryypyn kun vetää päälle, niin voi käydä parisen sekuntia, mutta ei kestä kaasuttamista.
    En muista tarkalleen sitä milloin vika ekan kerran ilmaantui, olisiko ollut 1,5 vuotta sitten. Muistaakseni sammui kesken jonkin työn, eikä suostunut enää käynnistymään, ei edes luvannut. Huono se on aina ollut käynnistymään, vaatinut kylmänä kymmenen nykäisyä, ellei enemmänkin.

    Mitään isompaa en halua/pysty tekemään, joten jätteenkeräykseen sen voin viedä. Eihän se kallis aikoinaan ollut, kun sen käytettynä ostin. Aikansa kutakin, itsekin jo finaalissa.

  • Nostokoukku

    Helpoimmasta, yksinkertaisemmasta päästä kannattaa vikaa lähteä etsimään. Kuten Kokenut sanoi. Ensin bensaletku, tankin suodatin ja tulppa. Sitten kalvot ja kaasarin kanavien puhtaus. Tyristorit toiminta, tuleeko kipinä myös tulpan ollessa kunnolla kiinni. Sitten stefat, laakerit ja männän rengas. Laakerivian kuulee yleensä käyntiäänestä ja tuntee kahvoihin. Metsurikurssilla oli aikoinaan kaveri, joka tempaisi aamulla sahan käyntiin, otti taskusta saman tien suutinmeisselin ja säätämään. Saha ei koskaan käynyt kunnolla. Opettajan, entisen ammattimetsurin, sana ei mennyt perille. Joka aamu sama säätäminen. Viimein opettaja sääti lämpimäksi käytetystä sahasta kierrokset kohdalleen ja liimasi suuttimet Locktitellä kiinni. Viime talvena minulle tuli vähän sahattu Husku 550 katsottavaksi. Lähti vaivoin käyntiin, mutta kun kaasuun koski sammui heti eikä käynnistynyt uudelleen. Tulppa oli lähes irti, sormin pyöritettävissä auki. Vaihdoin tulpan ja tankin suodattimen. Saha lähti toimimaan normaalisti. Sahasi aikoinaan muutaman 242:n loppuun. Mielestäni hyvin käyntivarma saha.

    isaskar keturi

    Olen huomannut, että tulpan kunnon näkee vain vaihtamalla uuteen. On tosin käynyt niinkin, että uusi kaupasta ostettu on ollut valmiiksi viallinen. Ei riitä, että antaa kipinää – sen pitää toimia eli antaa kunnon kipinä joka lyönnillä.

    Pavekka

    Nuo kalvot ja kipinät paineessa tahtoo olla vähän huuhaa osastoa. Varsinkin jälkimmäinen. Voi se olla mahdollista että lyö läpi mutta oletusarvo on että jos kipinä lyö tulppa irti lyö se paikallaankin.  Kalvoja tarvii vaihdella harvakseltaan. Menee vähän ruohonleikkurien kanssa sekaisin eikä niitä kalvorattoneitakaan ole tehty pitkään aikaan.. eikä niissäkään nyt ihan joka suvi.

    Jos säätökalvo on rikki tai muistuttaa paperia sen voi vaihtaa. Voi sen muutenkin vaihtaa mutta ei tarvi.

    Bensaletku sieltä kipinän ja säätöjen jälkeen kannattaa tutkia.

    Parasta tossa 242:ssa on mainittu käyntivarmuus. Se on suurin syy suosioon ja toinen että se kiertää hullun lailla.

     

    140ärrä

    Taisi olla 15e stefa kun viimeksi ostin.

    Ok, eli 246:ssa on sitten erilainen rakenne. Siinä kun stefa ja laakeri ovat samaa rakennetta, stefa on siis laakerin sisällä. Tavallaan epäonnistunut rakenne, sillä kyseinen 246 kuoli lopulta kiinnileikkaamiseen laihan seoksen takia. Oli vetänyt ilmaa kampiakselin ja laakerin välistä, josta akseli oli kiillottunut aavistuksen ohuemmaksi. Siinähän ei muuta tiivistettä ollut, kuin akselin ja laakerin välinen välys. Ei silti parane moittia sitä sahaa, oli todella runsaasti käytetty siinä vaiheessa, metsätöiden lisäksi pari hirsikehikkoa tehty yms.

    140ärrä

    Ei kipinä paineessa mitään huuhaata ole, paineistettu ilma on parempi eriste, kuin paineistamaton. Siksi tulppa voi irrallaan antaa hyvän kipinän, mutta lyödä sisäisesti läpi, kun on paikallaan. Jos tulppa on päässyt kastumaan, voi se alkaa tuota tekemään. Saattaa korjautua puhalluslampulla kuumentamalla (on kokemusta), mutta itse kyllä laittaisin uuden.

    Pavekka

    No ei se epäonnistunut rakenne ole vaan huskin pyrkimys hallita jälkimarkkinoita tekemällä omia villejä komponentteja. Samaa systeemiä käyttää edelleen ammattimalleissa. Niihin myydään stefa erikseen(kin).

    Laakeri on kiinni kampiakselissa krympillä ja voi vuotaa siitäkin. Ei ole kovin vaikea tiivistää.

    Tarinoita kaikenlaisia on kuultu tuosta kipinä paineessa ja taas tuli yksi mutta kun tosielämän kokemukset ei tue hassuja tarinoita..

     

    arto arto

    01-25 KAMPIAKSELIN LAAKERI 738220125 9,41 € 1 WOODRUFF KEY 735880400 501 61 49-01 STEFA, KYTKIMEN PUOLI 501614901 16,32 € 1 BALL BEARING 501594002 CRANKSHAFT 503536704 503 41 41-01 NEULALAAKERI 503414101 14,43 € 1              Tuossa 246 kampiakselin hilut näkyy stefa olevan.

    140ärrä

    Kyllä 246:lle numerot ja hinnat löytyy mutta saatavuutta ei ollut ainakaan joku vuosi sitten. Ainoat oikeasti saatavilla olleet laakeri-stefapaketit, mitä tuli vastaan, oli Ebayn parilla myyjällä, ja hintaa kolminumeroinen summa/kpl. Jos tilanne nyt on muuttunut, niin hyvä homma, saha kyllä oli loppuun käytettynäkin vielä mainio.

    isaskar keturi

    En tiedä paineesta ja kipinästä, mutta kun tarvitaan säännöllinen kipinä, että kone toimii – viallinen tulppa antaa kipinän silloin toisen tällöin. Tällaisen tulpan vaihto on auttanut aina.

    hiksu

    Sain sen verran inspistä, että otin kopat irti ja putsailin isommat paskat pois. Mutta miten pa-suodattimen saa tarkistettua, kun tankissa oleva letku on niin lyhyt, ettei suodatinta saa ulos tankista? Ja mikä on helpoin tapa saada selville bensan kulku ilman että tarvitsee irrottaa kaasaria? Se niin paskainen päältä, ettei tee mieli siihen koskea, ja helpolla pitäisi päästä, heh.

    Uuden tulpankin löysin, joten voin sitäkin kokeilla, mutta kun vanhakaan tulppa ei kastu vaikka ryypyllä yrittää käynnistää.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 33)