Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp

  • Tämä aihe sisältää 22 vastausta, 12 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Pavekka toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 22)
  • Husqvarna 550xp

    eli olisi tiedossa ”ykköskopan” 550 huski 2014 vuosimallia ja alle 500h sahattu autotunella.. onko kannattava ostos ?

  • Pavekka

    Kaikki autotunet on niin hankalia ja kalliita korjattavia että jättäisin väliin varmuuden vuoksi. Jos hinta on sopiva ja tuttu korjausmies niin sitten ehkä. Tai jos liikkeestä ostat ja saat jonkinlaisen takuun eikä digit pelota. Kaikki torin ”toimivat” ja ”ihan hyvät” kannattaa unohtaa. Jos jollakin on hyvä ja toimiva tune niin ei ne myyntiin tule.

    eritkivet

    ihan liikkeessä, on huskin jälleenmyyjällä ja huollettu, hintaa alle 400.. sitä vain mietin että joko tuon ikäsissä oli uuden mallin pikkuviat saatu pois vai korjautuko vasta kakkoskopassa

    Pavekka

    Runkolaakerit porsii ykkös 550:ssä. Se on niiden kuuluisin tyyppivika. Lisäksi niissä on konsernin omat laakerit, ei voi vaihtaa laadukkaampiin. -12 oli joku susivuosi en muista syitä. Oisko ollut ensimmäinen? Kannattaa ostaa mieluummin 545 ellei tarvi 550:en lisäominaisuuksia. Niissä ei mene laakerit samaan tahtiin.

    Noiden ”huoltojenkin” kanssa kannattaa olla tarkkana. Oon nähnyt suoraan ajosta myyntihyllylle heitettyjä sahoja ja se huolto oli tulpan vaihto. Jos liikkeestä ostaa niillä on joku takuu mutta jos on arka vaatimaan oikeuksiaan voi tulla ongelmia. Jos taas on vanhastaan tuttu kauppias niin tuskin se ihan mitään resua kehtaa myydä.

    Itämaan ihme

    Jos haluaa 550 ostaa, niin itse valitsisin mielummin tämän 1. Sukupolven mallin.

    Ei nuo autotune moottorisahoissa niin susia ole mitä Pavekka kirjoitti?

    Itsellä vaihtuu sahat aika tahdilla, joten kokeilemaan on päässyt. 1. Kpl vanhoja 545, 1 kpl 550 vanha/uusimalli ollut. 3 kpl 560, 1 kpl 572, 2. Kpl 592. Yhdessäkään ei autotunen puolelta ole ollut häikkää, ensimmäinen 560 porsi reilun 1000 tunnin paikkeilla, loput sahat kesti sen aikaa kun on ollut tai oli itsellä ilman ongelmia. Näillä edellä mainituilla sahoilla on kuitenkin sahaamalla sahattu pienempää ja 90% isompaa puuta.

    Raivureiden osalta autotune on temppuillut, käynnistyminen, kierrosten uupuminen. 545 Fx/t mallit kyseessämä.

    Makarov

    Minulla porsi runkolaakerit kahteen kertaan 550xp aina n.200m3 sahuun jälkeen. Antoivat sitten takuuseen kokonaan uuden sahan niin ei ole sitten ollut ongelmia. Liekkö laakerit parani siihen.

    Metsuri motokuski

    Kannattaako noita vanhoja metsurien sahoja ostaa. Sahat ovat niin edullisia että kun uuden ostaa niin tietää mitä saa. Vajaalla tonnilla saa sellaisen pelin uutena että se joka käytettyä havittelee niin uudella sahaa loppu ikänsä.

    Ola_Pallonivel

    Heh, en kyllä satasta enempää maksaisi 10 vuotta vanhasta raadosta.

    Itämaan ihme

    Riippuu hinnasta, ja paljon on alle 500h sahattu. 100 tuntia, 200 vai vielä enemmän?

    Ja ennen kaikkea, kuinka suuria määriä meinasit itse sahata? Hintakin jäi vielä epäselväksi. 400€ olisi oma maksimi, ja sahan pitäisi olla todella hyvässä kunnossa, tunteja 100-200.

    400-500 tuntia sahattu ja metsää nähnyt saha 250€. Siinä olisi omat kriteerit.

    Pavekka

    En ehkä laittaisi neljää sataa käytettyyn kun uusia saa viidellä. Tarkkaan ottaen sanoin että tunet on hankalia ja kalliita korjattavia mitä ne onkin. En tarkottanut tunea pelkästään vaan kaikkia huskeja joissa on tune. Ne on teknisiä. Kivoja pelejä jos toimii mutta astuu miinakentälle kun ostaa. Varsinkin käytetyissä ellei ole mitään ostoturvaa.

    Sahan ostossa ois tärkeintä tunnistaa tarpeensa. Ostaa semmosta mitä palvelee tarvetta. 550 on ammattikäyttöön.

    Ola_Pallonivel

    Materiaalit myös vanhenee, varsinkin muovi ja kumi. Satku menee äkkiä osiin, jos joutuu korjaamaan.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 22)