Keskustelut Tekniikka Hva 545 ketjunvalinta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 23)
  • Hva 545 ketjunvalinta

    Nyt kiinni 325 13″ ja 8 piikkinen rissa. Vähä häjympiä puita tulossa kaadettavaksi ja pätkittäväksi. Meneekö puuhun vielä 15″ laipalla? Olin tuossa löytävinäni 3/8 16″ 1,3mm ja 1,5mm laippoja ja ketjuja. Vaatii kuitenkin rissan vaihdon 3/8 7-piikkiseen. Onko tuo 3/8 1,5mm kapeempi ketjuna kuin tuo 325 jakoinen? Kestääköhän tuossa 3/8 ketju, kuitenkin vasta 2,5kw.

  • Eemi.S Eemi.S

    Jos kyseiseen sahaan laittaisin varusteet isommalle puulle niinkun mainitsitkin nii valinta olisi juuri tuo perus 15tuumainen .325jaolla. 1.3mm uralla. Sahailin itse 550xp:llä 7hampaisella rattaalla. Tottakai tämä on vain oma näkemys/kokemus. Eikä välttämättä paras.

    Jätkä pätkät

    Myös minä suosittelen pitäytymään .325 – jakoisessa ketjussa 1,3 mm.n vetolenkillä. Vaihda suosista pienempi vetopyörä, varsinkin jos pidennät terävarustusta ja sekaannut isoihin puihin.
    Fundeeraa tarkoin, tarviitko todella yli 15 tuumaisen varustuksen. Kun tyveä hieman kaventaa, saa helposti kymmenen senttiä sivuista pois. Kaventaa tarvitsee vain kahdelta sivulta
    30 tuumaakin on jo aika paljon, eikä niitä isoja tyviä niin kovasti ole – vai onko?

    kuusessa ollaan

    Itsellä on nyt ollut hankintahakkuilla järeiden väljennysrunkojen kaadossa 550XP:ssä 1,5 millinen ketju ja 15″ laippa, saha on hyvin tasapainoinen sillä yhdistelmällä, jopa lyhyttä laippaa paremmin. Öljynsyöttö on nyt täysillä, jotta kärkipyörälle riittää kunnolla voitelua.

    Itse en käytä alkuperäistä 1,3 millin ketjuvarustusta sen vuoksi, että kärkipyörien kesto tuossa laipassa ei ole vakuuttanut 550 kierrosnopeuksilla. Samasta syystä käytän alkuperäistä 7 hampaista vetorissaa, ketjunopeutta on silläkin karsintaan riittävästi ja kaatosahauksessa vääntö on parempi. Kapean ketjuvarustuksen siirsin varasahana toimivaan 238:iin.

    Jossain nuoremmassa kuusikossa voisin laittaa 8 hampaisen ja kapean ketjuvarustuksen, kun kärjellä sahaamista on vähemmän. Mutta silloinkin öljynsyöttö isolle…toi 550 kiihtyy vielä 545:ttä rivakammin (Revboost on vain 550:ssä), mikä heittää öljyn pois ketjulta, ennenkuin se ehtii kärkipyörälle. Tuo on oma ajatukseni miksi 550 tuhoaa kapean varustuksen kärkipyöriä myös tuttavilla.

    topintam topintam

    Tuo kärkipyörän kesto ja voitelu onkin melkoinen henkimaailman juttu.

    Stihlin laippanenhan on huomattavasti pitkäikäisempi kuin oregon ja hännän huippuna husi/jonsered. Luulempa että syynä on isompi koko ja täten paremmin kestää ehkä myös metalli ?

    Parikymmentä laippaa tuusanneena tuntuu että vääntö kärkipyörän särkee,,isomman tai pienemmän.

    Klapikoneessa 18″ 3/8 1,5mm huutaa 6h päivä ”täysillä” vastannee ainakin 3-4 päivän moottorisahatussarointia koska tyhjäkäyntiä yms.
    Laipalla on sahattu 35cm pätkiin 10 rekkakuormaa. 3-4 ketjua mennyt poikki kun 100hv kuiten takana.

    Öljynkulutusta olen vähentänyt sillä en tykkää seisoskella öljypilvessä kokopäivää. Hirvittää jo mutta 1/2 l /h meneepi nyt voisi olettaa että saha syöttää samalle ketju-metrimäärälle sen nelikertaisen määrän. Vaseliinia turautan kärkeen jos muistan 1-3krt/pv. Liian vähän ei voitelua ole sillä kärkipyörä vaan kestää ja ketjuakaan ei tartte kiristellä myötäänsä. Jos oljyä ei mene sen huomaa1-2min kun savu alkaa nousta.

    Leikkaustehoista vielä sen verran että ketjunopeus/laipan paine sitäluokkaa että 2 leikkoa ottaa mitä isoimmilla sahoilla 1. Tältä pohjalta väittäisin että veto-voima ei saa laippaa/kärkipyörää hajalle.

    kuusessa ollaan

    Klapikoneen erona moottorisahaan on se, että kärkipyörään ei kohdistu raskasta voimaa, se toimii vain vapaan ketjuosan taittopyöränä. Moottorisahassa työntävällä puolella sahattaessa koko voima rasittaa kärkipyörää, tarvittavan voiman suhteessa.Pahinta rasitusta taitaa olla kärjellä työntämällä sahaaminen, esim kaatotilanteessa. Silloin ketjun vetovoiman lisäksi sahaajan työntövoima rasittaa kärkipyörän laakeria. On muutoin uskomatonta, miten 1,3 tai 1,5 millisillä rullilla voi ylipäätänsä olla kestoa tuollaisessa paikassa.

    Jätkä pätkät

    Onko sellaisiakin klapikoneita, joissa on kiinteä mekaaninen yhteys traktorin ja ketjun välillä?
    Jos teräketju leikkaa laipan alapinnalla, leikkuun kuorma ei tule kärkipyörälle.
    Minulla kärkipyörä on yleensä hajonnut silloin kun on hajonnut – usein silloin, kun kärki on pökännyt yläosallaan johonkin oksaan, pöllin päähän tai rungon alla olevaan kantoon.
    Toki rankka sahaus työntävällä terällä kuormittaa kärkipyörän laakeria. Ehkä ketjun liiallinen kireys on rasittavimpia laakerin keston kannalta.

    arto arto

    Itse käytän 1,3 kestosta sen verran , merkkilaipat hajosi joskus jopa päivässä kärkipyörästä, normisahuulla. Sitten siirryin gp laippoihin vaihdot meni minimiin, koskaan ei kärkipyörä rikkoutunut, muutama laippa levinnyt kärjestä kärkipyörä ehjänä ulos, kestää yleensä vuoden sahuuta ennen kuin leviää.

    Moguli

    Tuli hommattua 15″ .325 1,5mm varustus. Aattelin alakuun kokeilla sillä 8 vetorissalla kuinka menee.

    jakke

    Ilman muuta 325 jaolla 1,3mm ketju ja 1,5mm laippa ,toimii ,uskokaa suosiolla.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=3507
    RE: Hva 545 ketjunvalinta
    Itse käytän 1,3 kestosta sen verran , merkkilaipat hajosi joskus jopa päivässä kärkipyörästä, normisahuulla. Sitten siirryin gp laippoihin vaihdot meni minimiin, koskaan ei kärkipyörä rikkoutunut, muutama laippa levinnyt kärjestä kärkipyörä ehjänä ulos, kestää yleensä vuoden sahuuta ennen kuin leviää.
    Lähetetty: 4 h, 1 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Jos laippa kestää vuoden sahata, niin ei kyllä enempää kaivata. artollakin tehokkaat sahat käytössä. Mikä muuten on gp – laippa?
    Kuitenkin pidän seitsenhampaista rissaa aivan ehdottomana, vaikka ne halkeavatkin herkemmin kuin paksummat mallit.
    Esim karsinnassa kiihtyvyys on aivan eri luokkaa pikkurattaalla, samoin ison puun katkaisussa. Ketjutkin kestävät paremmin hieman hitaammalla ketjunopeudella.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 23)