Keskustelut Metsänomistus Inhorealistin ennuste, tehtaita sulkeutuu lisää

Esillä 10 vastausta, 1,031 - 1,040 (kaikkiaan 1,084)
  • Inhorealistin ennuste, tehtaita sulkeutuu lisää

Vaikuttaa siltä, että valitettavasti Suomesta menee kiinni lisää tehdaskapasiteettia tänä vuonna. Suomalaiset tehtaat eivät suurimmassa osassa yksiköitä kykene tekemään kilpailukykyisiä tuotteita nykyisellä kulurakenteella, mihin liittyy vahvasti noussut puun hinta.

Oma henkilökohtainen ennusteeni on, että tänä vuonna suljettavia tehtaita ovat:

– Metsän Tako (tämä jo tiedossa siis)

– UPM Kaukas
    – Stora Enso Anjalankoski
    – Sappi Limited Kirkniemi

Tämä on todella ikävää, mutta pelkään että lista ei tähänkään jää. Toisaalta on ymmärrettävä että kyseessä on markkinatalouden normaali luova tuho. Ongelma suomen tapauksessa kuitenkin on, että uutta korkeamman jalostusasteen kapasiteettia ei juuri ole.

Metsän omistajan kannalta on mielenkiintoista miettiä sitä, mitä tämä tarkoittaa – vai tarkoittaako mitään? Olen itse sitä mieltä, että nämä uutiset tulevat todennäköisesti loppuvuonna, joko Q2/Q3-tulosjulkistuksien yhteydessä. Johdan edelleen arvion että tämä tietysti näkyy alalla ikävästi fiiliksessä ja metsätilojen kauppa alkaa ensin jarruttaa – koska ihmiset alkavat ymmärtää että metsän hinnalla on laskupaineita ja tulevaisuudessa hinta voi kyykätä jopa reaalihinnoissa alemmas kuin mitä oltiin ennen venäjäntuonnin loppua.

Tämä johtaa aikaa myöden tilojen hinnan laskutrendiin, mutta ensialkuun tilakauppa vain hyytyy kun ostajia ei pyyntihinnoilla enää ole. Myöhemmin saatamme nähdä myös metsärahastoilla lunastuongelmia.

Valitettavan pessimistisin silmin katson tätä. Pääsyy miksi kirjoittelen on oikeastaan se, miten te muut näätte tilanteen? Olenko liian pessimisti?

• Nostokoukku

Kasvu on 12 milj. kuutiota. Mutta paljonko on käytettävissä olevat kuutiot? Taimikot puskevat kyllä kuutioita, mutta niistä ei ole pinoonpantavaa vielä pitkään aikaan. Onko mettämiäs liikkunut miten paljon valtion metsissä?

mettämiäs

Jos joku on liikkunut MH:n metsissä enemmän kuin minä, on liikkunut siellä aika paljon. Joka tietää enemmän MH:n puukaupoista ja -toimituksista, tietää niistä aika paljon…

Nostokoukku

Olen liikkunut valtion metsissä 60 vuotta, Metsähallituksen metsissä en ole käynyt. Niitä ei taida enää ollakkaan, aikoinaan oli kai muutama tontti. En tiedä missä päin mettämies on liikkunut, mutta ainakin täällä päin käy puuvarat vähiin. Valtion metsät ovat vain varjo entisestään, hyvin lyhyt varjo.

Visakallo Visakallo

Samoja havaintoja on kuin Nostokoukulla. Minäkin muistan, kun valtion metsissä oli puuta jopa paremmin kuin yksityismetsissä, mutta eipä ole enää.

mettämiäs

Niin, tarkoitin tietenkin MH:n hallinnoimia metsiä. Niistä metsistä tehdyissä kauppakirjoissa myyjänä ei lue Suomen valtio. Valtion metsien puumäärät eivät muuten selviä pienmetsänomistajien muistikuvien perusteella, kyllä siellä käytössä on ihan eri tason järjestelmät.

Visakallo Visakallo

Paljonko niissä valtion metsissä on nyt keskimäärin motteja /ha?

Nostokoukku

Eikös se ollut mettämiäs, joka ei muistanut sen pohjoisen sahan nimeä, vaikka oli ollut siellä töissä ja toimittanut sinne suunnattomia puumääriä? On kuulemma kulunut niin pitkä aika. Milloin olet käynyt viimeksi valtion metsissä? Vuosikymmenen tarkkuus riittää. Minä kävin tänään aamupäivällä ajattamassa kettua. Se saatiin. Eilen kävin ajattamassa jänistä. Sekin saatiin.

Visakallo Visakallo

Minä en taasen näe niitä valtion metsiä kuin auton ikkunasta, mutta säännöllisesti ja melko laajalta alueelta. Uudet silmälasit on hommattu.

Visakallo Visakallo

Yksityismetsissä on Etelä-Suomessa keskimäärin 140-160 mottia/ha, ja Pohjois-Suomessa vastaavasti 70-80 mottia/ha. En löytänyt vastaavia lukuja valtion metsistä, mutta tuskin ne sentään mitään salaista tietoa on, -vai onko?

Nostokoukku

Koko maan keskiarvo on n. 122 kuutiota ha. Valtion metsien keskimääräinen puumäärä jää selvästi alle tämän. Johtuu varmaan jonkun verran valtion metsien pohjoiseen painottuvalla sijainnilla, mutta onhan niitä muidenkin metsiä pohjoisessa ja ovat keskiarvossa mukana. Omat valtion metsien havaintoni ovat nyt muutaman vuoden ajalta rajoittuneet n. 10 000 ha:n metsästys, kalastus ja marjastusalueelle. Karkea arvioni on,  että tällä alueella jäädään selvästi valtakunnan keskiarvon alapuolelle.

Esillä 10 vastausta, 1,031 - 1,040 (kaikkiaan 1,084)