Keskustelut Metsänomistus Inhorealistin ennuste, tehtaita sulkeutuu lisää

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,084)
  • Inhorealistin ennuste, tehtaita sulkeutuu lisää

Vaikuttaa siltä, että valitettavasti Suomesta menee kiinni lisää tehdaskapasiteettia tänä vuonna. Suomalaiset tehtaat eivät suurimmassa osassa yksiköitä kykene tekemään kilpailukykyisiä tuotteita nykyisellä kulurakenteella, mihin liittyy vahvasti noussut puun hinta.

Oma henkilökohtainen ennusteeni on, että tänä vuonna suljettavia tehtaita ovat:

– Metsän Tako (tämä jo tiedossa siis)

– UPM Kaukas
    – Stora Enso Anjalankoski
    – Sappi Limited Kirkniemi

Tämä on todella ikävää, mutta pelkään että lista ei tähänkään jää. Toisaalta on ymmärrettävä että kyseessä on markkinatalouden normaali luova tuho. Ongelma suomen tapauksessa kuitenkin on, että uutta korkeamman jalostusasteen kapasiteettia ei juuri ole.

Metsän omistajan kannalta on mielenkiintoista miettiä sitä, mitä tämä tarkoittaa – vai tarkoittaako mitään? Olen itse sitä mieltä, että nämä uutiset tulevat todennäköisesti loppuvuonna, joko Q2/Q3-tulosjulkistuksien yhteydessä. Johdan edelleen arvion että tämä tietysti näkyy alalla ikävästi fiiliksessä ja metsätilojen kauppa alkaa ensin jarruttaa – koska ihmiset alkavat ymmärtää että metsän hinnalla on laskupaineita ja tulevaisuudessa hinta voi kyykätä jopa reaalihinnoissa alemmas kuin mitä oltiin ennen venäjäntuonnin loppua.

Tämä johtaa aikaa myöden tilojen hinnan laskutrendiin, mutta ensialkuun tilakauppa vain hyytyy kun ostajia ei pyyntihinnoilla enää ole. Myöhemmin saatamme nähdä myös metsärahastoilla lunastuongelmia.

Valitettavan pessimistisin silmin katson tätä. Pääsyy miksi kirjoittelen on oikeastaan se, miten te muut näätte tilanteen? Olenko liian pessimisti?

• mettämiäs

Koukulle vastaan, että olen aikanaan liikkunut mh:n metsissä ihan kohtuullisella alueella ja kohtuullisen paljon. Tällaisen kansakoulupohjalta yrittävän vähävaraisen pienmetsänomistajan leipä on ollut niin pieninä murusina maailmalla, että on ollut pakko yrittää työskennellä kotinurkkia vähän laajemmalla alueella (tosin köyhyys ei ole valitettavasti mihinkään hävinnyt). Nykyisin seuraan ja myös luotan mh:n sivuilla oleviin VMI:n lukuihin. Koukun jänis- ja kettujahdissa tehdyt havainnot n. 0,3%:n kokoisella alueella koko pinta-alasta eivät ehkä ihan täytä VMI:n kriteerejä, mutta jos luvut Koukkua itseään tyydyttävät, täytyyhän niiden olla hyviä (koska saalistakin on tullut). Myös Visan kannattaa ehdottomasti vinkata VMI:n jannuille omasta kustannustehokkaasta metsien inventointitavastaan; säästöt VMI:n kustannuksissa olisivat varmasti huomattavat, kun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin ajella teitä pitkin laadukkailla autoilla.

Kuulin kerran huomattavasti minua viisaammalta henkilöltä kokemusmaailman merkityksen kunkin henkilön mielipiteisiin. Eli mitä kapeampi kokemusmaailma on, sitä varmemmat ovat henkilön mielipiteet ja sitä varmemmin ne mielipiteet ovat myös vääriä. Olen ollut havaitsevani, että em. viisaus taitaa pitää erinomaisen hyvin paikkansa tälläkin palstalla.

Visakallo Visakallo

Kun tietopohja on mettämiähellä jo tuota luokkaa, niin rohkenen toistaa kysymykseni, eli paljonko valtion metsissä on tänä päivänä keskimäärin puuta Etelä-Suomi / Pohjois-Suomi?

pikkutukki pikkutukki

Tuskin kannattaa meiltä kysyä tuommoista !

Visakallo Visakallo

Tarkoitatko pikkutukki, että mettämiäs keskityy enempi kritiikkiin kannakeskustelijoitaan kohtaan, kuin uuden tiedon jakamiseen täällä palstalla?

Nostokoukku

Olen kulkenut valtion metsät ristiin rastiin aikalailla isolla alalla. Jänis- ja ketunmetsästyskään ei ole paikallaan jököttämistä. Siinäkin tulee kuljettua parhaimmillaan isolla alalla. Valtion metsissä on hyvin tiheä tieverkosto, ainakin täällä päin. Kyllä puupinojen ilmestyminen noiden teiden varsille kertoo, että jotain toimintaa on ollut. Harvoin niitä on sinne muiden mailta telattu. Aukoksi hakatut tienvarret ovat tuskin vain optista harhaa. Ja kun tunnen metsät 60 vuoden ajalta, on kyllä haju, mistä puu on laaniin tuotu. Hirvimetsällä on gps käytössä. Siihen saa ladattua myös ilmakuvan, joka päivittyy varsin hyvin. Siitä näkee jopa harvennusten ajo-urat, jos osaa ilmakuvaa tulkita. Puhumattakaan uusista aukoista, nykyjään yhä yllättävimmissä paikoissa. Kysyn vielä kerran, millä vuosikymmenellä mettämiäs on viimeksi valtion metsissä ( ei Metsähallituksen ) kulkenut?

A.Jalkanen A.Jalkanen

Valtion metsien puuston määrä löytyy varmaan parhaiten VMI-tuloksista omistajaryhmittäin tai Metsähallituksen toimintakertomuksesta tms.

Visakallo Visakallo

Antaisin kovin mielelläni A.J:lle luottamustehtävän kaivaa ne nykyiset mottimäärät niistä mainitsemistasi julkaisuista!

A.Jalkanen A.Jalkanen

No hitsi, minä niin mielelläni näkisin että muutkin kaivaisivat asioita interwebin syövereistä!

Metsähallituksen sivuilta en löytänyt tietoa.

Luken tilastotietokantakaan ei sitä kerro. Se niputtaa metsä- ja kitumaan vuotuiset kasvut toisaalta yksityisiin (76,80 milj.m3) ja toisaalta yhtiöihin plus valtioon yhteensä (26,40 milj. m3).

Keskitilavuuksia ei pysty hakemaan tietokannasta omistajaryhmittäin, miksiköhän ei?

Nostokoukku

Älä aristele käpysonni. Totuus on useimmiten tunkkainen asia.

Perko

Valtio hallitsee 22% puustosta, tarkkaan sanoen 556 milj. m3 ja pari sylillistä polttopuita päälle,  ne ovat erämökeillä .

Esillä 10 vastausta, 1,041 - 1,050 (kaikkiaan 1,084)