Keskustelut Metsänhoito Istutukset 2016

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 112)
  • Istutukset 2016

    Mihin aikaan mahtaa taimia alkaa tulla tarhoilta, Etelä-Suomessa olis työmaata. Tietäs vaan vähän etukäteen minkä viikonlopun tuohon pitäisi varata.

  • koillis lappi

    Köyhälle laulajalle.Savi on siitä vekkuli,jos siihen menee koskemaan niin tapansa näyttää.Olen tehnyt mökkejä missä n.10cm hiekkaa ja sitten savi.Koskettu ollenkaan,niin pysy paikallaan.Toisen pohjan kaivoin ja vaihdoin maat.30 v päästäkään ei ole vielä päättänyt missä haluaa olla.Elikkä kevyesti pinta rikki ja siihen taimet.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Jos joku kouluttaa istuttajan istuttamaan lenkkareissa ja ajatuksella, että yhtään kiveä ei tarvitse ikinä siirtää löytääkseen hyvän istutuspaikan niin mitäpä luulette palkkaisinko sellaisen istutuskoulutuksen käyneen ikinä töihin?

    Jätkä

    ”Jos joku kouluttaa istuttajan istuttamaan lenkkareissa ja ajatuksella, että yhtään kiveä ei tarvitse ikinä siirtää löytääkseen hyvän istutuspaikan niin mitäpä luulette palkkaisinko sellaisen istutuskoulutuksen käyneen ikinä töihin?
    Lähetetty: 17 min sitten
    Lähettäjä: Ammatti Raivooja ”

    Miksi täällä nau-ut lengoista tyvistä istutustaimikoissa ja täydennysistutuksista?
    Nuo kivien potkijat ovat töissä aamuhämäristä iltamyöhään, eivätkä saa kuin puolet istutusmäärää muihin verrattuna. Silti työnjohto moittii työn jälkeä ja valittaa taimien huonosta lähdöstä.
    Noita huonon työn tekijöitä on nähty, jotka tekevät paljon työtä, mutta väärällä tavalla, huonolla saannilla ja kerskuvat vieläpä olevansa ammatti – jotain.
    Minä taas olen aivan varma, että en yhtäkään kivienpotkijaa palkkaisi kuin korkeintaan kivien potkijaksi. Ei hulluja kannata laittaa oikeisiin töihin.

    koillis lappi

    Elikkä,mitä suurempi pillari sen parempi pohja.Lämpöä tulee ihan eri tavalla kuin kevyesti muokatuissa alueissa.Nykyään lääpitään turpeen vähin sivuun ja siitä sitte.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Siinähän se onkin kun minun ei tarvii. Laita viittaus missä niin olen kirjoittanut?

    Jätkä

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=4932
    RE: Istutukset 2016
    Elikkä,mitä suurempi pillari sen parempi pohja.Lämpöä tulee ihan eri tavalla kuin kevyesti muokatuissa alueissa.Nykyään lääpitään turpeen vähin sivuun ja siitä sitte.
    Lähetetty: 7 min sitten
    Lähettäjä: koillis lappi ”
    Lapissa on metsiä jo vuosisatoja harsimalla pilattu. Koskematonta kairaa ei siltä löydy ja metsässä on paljon jälkiä poiminnasta, jossa on suuria puita kaadettu ja niistä on otettu vain tyvestä lyhyt pätkä.
    Näin on metsät raiskattu vajaatuottoisiksi ja vasta hiljakkoin huomattiin, että maanpintaan kehittyy paksu kunttakerros, joka pitää maan kylmänä. Sellaisessa kuntassa ei edes kuusi uudistu luontaisesti.
    Siksi lapin uudistusalat on jo kymmeniä vuosia ns. syväkynnetty, jolloin maan pieneliötoiminta ja lämpöila paranevat. Kynnön jälkeen alueen on saatava tekeytyä ainakin viisi vuotta, jonka jälkeen sen voi vaikka kylvää tai istuttaa.
    Olen lierrellyt Osaran aukkoja ja tuoreempiakin, sekä Metlan koealoja ympäri lappia ja ymmärrän alueen omaleimaisuuden näissä asioissa.
    Kuitenkin lapissakin hehtaarissa on vain 10000 neliömetriä

    koillis lappi

    Mistähän mahtane johtua?.Minulla on kangas joka on laikutettu 50 luvun lopulla ja istutettu samoihin aikoihin.Istutusmännyt tuli tarinan mukaan oulusta niihin aikoihin.Ei menestyneet ollenkaan.Kaikki poistettu.Mutta luonto kylvi hyvän männikön jonka raivasin 84 ja 2005 kevyt harvennus ja 2014 yläharvennus.Mutta suurimmassa osassa puista on 2-3 metrin korkeudella mutka.Sama kangas jatkuu naapurin puolelle johon ei ole ikinä koskettu.(Mielestäni ei ole myöskään istutettu)Tiheä,mutta sama vaiva.Mutka niin kuin mullakin.Maa on tosi hyväkasvuista meidän korkeudella,Alla jokin kalkki kivi esiintymä malmimiehen kartoilla.

    Elikkä,minä yrittäny hoitaa ja toinen ei ole tehnyt yhtään mitään.

    Mutta yhtä mutkaset puut meillä on?.

    Jätkä

    Noiden mutkien syy lienee ns. luonnontuho, jollaisia täälläkin on joskus tapahtunut, Eli puiden latvat vaurioituvat ja oksasta syntyy uusi latva. Syy voi olla esim perinteinen ”variksen polkeminen”, joka usein ilmenee kaatopaikkojen ympärillä, tai jokin tauti, ötökkä, eläin, lumipaakkujen kerääntyminen tms.
    Taimien menehtymiseen voi olla syynä viljelymateriaalin alkuperä, liian suuri siirtämismatka, taimitarhalta saatu tauti, taikka liian nopea istutus maan muokkauksen jälkeen.
    Kalkkipitoinen maa on yleensä erittäin viljavaa.

    koillis lappi

    Jätkälle.Lumipaakut vois olla todennäköisin kurvien tekijä.Nuori olin 70 luvulla jaksa muistaa,mutta mielestäni muuta vahinkoa ei ole käynyt.Äitimuorin tontilla on pari nuorta mäntyä ja joka nivel on taipunut suuntaan jos toiseen.

    Raivaaja

    Märkä lumi painaa puun kallelleen mutta jää kuitenkin pystyyn. Uusi vuosikasvu lahtee kuitenkin suoraan ylöspäin joten tuohon tulee mutka. Jotain tällaista voisi olla mutkan syynä.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 112)