Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 16,841 - 16,850 (kaikkiaan 16,880)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• Jovain Jovain

Puukauppa ja metsänhoito on kohdillaan, ei tarvitse puita ja metsänhoitoa kierrättää, toimii suoraan asiakkaalle. Sitä puoltaa jaksottaisen, sen kymmentä hoitokertaa vastaan ja sen kymmentä sorttia, jk metsän vähäinen hoidon tarve.  Hoitomuoto itsessään jo poistaa puukaupan ja hoidon karikoita. Jos pystykauppa katsotaan toimimattomaksi, mikään ei estä käyttämästä hankintakauppaa. Korjuun ostopalveluna on ihan hyvä vaihtoehto.

Kuusiuskova

Hyvin harva enää tekee hankintakauppaa itse, varsinkaan isompia määriä. Joissain päin maata mhy tekee vielä palveluna, mutta ei se edullisin ole. Kyllä jk tuottaa monta eri lajia jotka pitää myös myydä. Tietysti jos on enää vaan laho kuusikko pystyssä niin kaikki vaan energiaksi.

Jovain Jovain

”Hyvin harva enää tekee hankintakauppaa itse”. On ymmärrettävä, tekee hankintakauppaa ja korjuuta ostopalveluna itse. Mhy on tästä ulkona ja rahastaa siinä välissä. On metsänomistajia jotka tekevät vain hankintakauppaa, joko omalla kalustolla tai ostopalveluna. Sopii hyvin omaehtoiseen metsänhoitoon.

Kuusiuskova

Minä olen kuulemma meillä lähialueella toiseksi nuorin joka edelleen tekee hankintahakkuita itse, että kovin montaa meitä ei enää täällä ainakaan ole.

Tosin itsekin taian nykyään olla vielä nuori, en ole vielä muutamaan  vuoteen edes viiskymppinen.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Hankintakauppaa jos tarvitaan, että jk saadaan kannattavaksi, niin heikoissa kantimissa se on. On kyllä muutenkin. Jos puun ostajat sitä haluavat, niin lisähintaa ”avohakkuuvapaalle” puulle pitäisi saada. Aika reilustikin, kun puuntuotos jää pienemmäksi.

Jovain Jovain

Hoito ja kauppatavasta riippumatta. Uskaliasta on ”vahtia”, minkälaista kauppaa käydään ja miten metsiä hoidetaan. Ylivoimaisesti parasta tulosta on tehty, hoito ja kauppatapaa muuttamalla.

Kuusiuskova

Itse teen yleensä ensiharvennukset itse, silleen saa semmoisen metsän ku itse haluaa. Työmäärä vaan aika iso, mut onneksi viime vuosina toi hankintahintakin on ollu kohtuullisella tasolla.

KuneKoski

Tukin myyntiä hankintakaupalla on vaikea perustella taloudellisilla syillä. Hinta on jopa huonompi kuin pystykaupassa, eli omalle työlle ei saa minkäänlaista palkkaa. Mittoja on käytössä vähemmän ja tehdasmittauksessa jokainen raakki vähennetään. Jos omatoimisella hakkuulla saadaan säästettyä enemmän nuorta puuta, niin se voi olla riittävä syy. Jos kaadetun puun karsii sahalla paikalleen, niin siinä säästää taimia verrattuna siihen, että motolla leveäoksainen runko vedetään säästettävän pienen puuston läpi ja lakaistaan ja naarmutetaan aika monta runkoa. Alaharvennuksessa pieni puu saadaan siististi isompien alta, mutta ison puun poistaminen pienten päältä onkin vähän toinen juttu. Juuri tämä aiheuttaa jk:ssa merkittävän lahoriskin. Siemenpuita poistaessa kun on tullut poistettua kuusia, jotka ovat kasvaneet kuidun mittoihin siemenpuuhakkuun ja siemenpuiden poiston välissä, niin ne ovat olleet järjestään lahoja.

Kuusiuskova

Ja tätä ei nämä kaksi gurua myönnä.

Jovain Jovain

Omatoimista hakkuuta hankinnalla on myös korjuun ostopalvelu tai korjuu omalla kalustolla. Saahan sitä selitellä, mutta ei pidä paikkaansa, ainakaan – niitä vakiintuneita ja täydessä tuotossa olevia jk metsiä on. Kovin vähän valitettavasti, mutta osaa se puu kasvaa jk metsässäkin ja saadaan korjattua. Kerrotunlaisia ongelmia ei ole ollut.

Esillä 10 vastausta, 16,841 - 16,850 (kaikkiaan 16,880)