Keskustelut Metsänhoito Jatkuva kasvatus käytännössä.

Esillä 10 vastausta, 17,171 - 17,180 (kaikkiaan 17,188)
  • Jatkuva kasvatus käytännössä.

Sain seurata vierestä erästä jatkuvan kasvatuksen ” koealaa”

Eräs sijoittajayhtiö reilu 10 v sitten arveli säästävänsä uudistuskuluissa ja hakkuutti aika suuren kuvion tähän malliin.

En ollut ainoa, joka tätä kävi ihmettelemässä, huonolaatuisia kuusen kärähköitä ja koivuja ehken 600 runkoa / ha.lla.

Oli ihan mielenkiintoista seurata metsän kehitystä, tai oikeammin kehittämättömyyttä.

En tiedä sanoa, kuka tämän pöljyyden lopulta huomasi ja tänä talvena oli tämä metsä käyty pistämässä aukoksi.

Siinä meni toistakymmentä vuotta lähes hukkaan, tuskin kasvua oli tuolla kuviolla kiintoakaan ha.lla.

Lieneekö ryhmäläisillä omakohtaista kokemusta tai näkemystä tästä kasvatus mallista ?

• MJO

Kummallista kun MJOn luvuilla lasken niin miksi  laskijaa syytellään jos tulos on, että  yritys kyntää kannokossa syvällä.

Kummallista mulle tulee ennen uudistamista päätehakkuu rahat tilille.

Eikä ne katoa mihinkään, vaikka kuinka Exceliin aloittaisi laskemisen vasta uudistamisesta.

Perko

Ongelmanne ei näköjään ole   ulkoinen.  Mie  en voi  noissa asioissa olla avuksi.

Kuusiuskova

Kasvu jk-metsässä on 4-6 mottia/ha/v, taimet 50v niin ne on 65cm.

Mun kuusikot kasvaa 12 mottia /vuosi istuttamisesta lähtien. Kiistätkö Sauli Valkosen tiedot jk-metsistä??

Perko

Kannokkoon istutetut  myyrille ja muille syöpäläsille ovat  oman kokemuksen perusteella vain 15 cm pitkiä, eikä siellä ole puun kasvua  0,5 m3. Heinää on sitäkin rutommin.

Jk puustossa on monen ikäisiä puita joiden  vuosituotto kasvaa yli 500 euroa eikä tarvitse tampata eikä sijoitella.

MJO

<div class=”comment__text js-discussion-text”>

Kasvu jk-metsässä on 4-6 mottia/ha/v, taimet 50v niin ne on 65cm.

Mun kuusikot kasvaa 12 mottia /vuosi istuttamisesta lähtien. Kiistätkö Sauli Valkosen tiedot jk-metsistä??

Eli 3 vuoden kasvun erolla verrattuna jk-kasvatukseen kuittaa uudistuskulut. Eikä otettu edes puun hinta eroa huomioon.

Loput 50 vuotta eroa syntyy 6m3/v. Siitä kertyy iso tukku rallukkaa.

</div>

Perko

Mitäs siitä on kinaamista, sen kun teette niin  jos sille tuntuu.  Näkyy , olette itse laskeneet !

MJO

Ongelma ei näköjään ole   ulkoinen.  Mie  en voi  noissa asioissa olla avuksi.

Et todellakaan. Kaikki aika menee kitukasvuisten ja vajaatuottoisten rääseiköjen parissa.
    Me paalaataan rahoja (vajaa 20000€/ha) ja istutetaan taimia. Sinun koroilla se yli tuplaantuu 20 vuodessa (hakkuu väli jk-metsässä).

Kuusiuskova

Niin, ja parhaita tuloja olen itse saanut 37000/ha  aukosta, Se pitäisi edelleen olla aina tavoitteena.

Kuusiuskova

Ja nykyhinnoilla se tulo olisi vielä isompi.

Jk:ssa maksetaan myös huonoja hintoja vs jaksollinen. Katsokaa Seppäsen jannen videoita jatkuvasta kasvatuksesta, ei taia Janne hyppiä riemusta kun pääsee niitä tekemään.

Perko

Heli  V. :lle  on aamun  tehtäväksi jällee suhautella  delete  offia !

Siivoutuu kantoviljelijät   omalle palstalleen.

Esillä 10 vastausta, 17,171 - 17,180 (kaikkiaan 17,188)