Keskustelut Puukauppa Jyrkästä rinteestä puunkorjuu

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Jyrkästä rinteestä puunkorjuu

    Merkitty: 

    Kuinka jyrkkä rinne alkaa olla tekemätön paikka, ettei pääse ajokoneella ylös kuorman kanssa?

    Omassa leimikossa motokuski nosti kädet pystyyn rinteessä joka laski 15m 55m matkalla. Jyrkin kohta korkeuskäyrien mukaan 15m pätkä jossa putoaa 5m.

  • Kokenut kaiken tietää

    Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys, aika loivissakin rinteissä tuntuu moni nostavan kädet pystyyn, johtuuko tuo eroosion välttämisestä, vai olisiko niissä oikeasti korjuun kanssa ongelmia. Nousukykyhän taitaa olla noissa ”kitkarajoituksin” eli pito loppuu ennen muita kykyjä.

    KuneKoski

    Ehkä jonkinlaisena nyrkkisääntönä olen pitänyt sitä, että peruskartalla pitää mahtua piirtämään kolme korkeuskäyrää käyrien väliin sen levyisenä, kuin ne karttaan on missäkin mittakaavassa piirretty. Jos nuo korkeuskäyrät 5 metrin välein on tiheämmässä, alkaa olla vaikeuksia, olipa maa millaista tahansa. Maaperän rakenne vaikuttaa. Joillain maalajeilla kone pyrkii kaivamaan itsensä maan sisään. Uran hyvällä havutuksella voi hieman auttaa asiaa. Runsas kivisyys vaikeuttaa myös. Silloin todennäköisemmin tulee eteen tilanne, jossa etu- ja takatelin pitäisi nousta samaan aikaan pystysuoraan ylöspäin. Sama asia kantojen kohdalla. Vaikka olisi ylärinteen puolella hyvinkin lyhyt kanto, niin alarinteen puolella on puolen metrin pystysuora seinä. Tietenkin koneen varustelu vaikuttaa asiaan. Monen puunmyyjän karsastamat karkeat raudat auttavat asiassa. Jos taas on lopuunajetut sileät ketjut tai telat, voi meno loppua jo paljon aiemmin.

    Rane2

    Ajokoneella on  sekin vaara olemassa että tipahtaa puut kyydistä …

    Juniori Juniori

    Mitenköhän ihmiset toimii esim jyrkkien suppa monttujen kanssa? Saako mitenkään kustannustehokkaasti puuta korjattua syvistä montuista?

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)