Keskustelut Metsänomistus Kelirikko aikasessa tänä keväänä

  • Tämä aihe sisältää 11 vastausta, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 9 vuotta, sitten AvatarRane toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)
  • Kelirikko aikasessa tänä keväänä

    5.3. Lähdettiin Metsähallituksen mäntykuitua junaan ajamaan suolle jäädytetyn talvitien varrelta. Ilmoittivat tien olevan tarkastettu ja ajokelpoinen. Kolme kuormaa ehdittiin ajamaan, kun tien pinta petti toiselta raiteelta, upposi niin syvään, että vetoauto kellahti nurin.
    Ei kerennyt pinolta tulla, kuin mittansa n.parikymmentä metriä.
    Oli melkein kuin järven jäällä, 30cm.n jää ja alla sula vesi. Lastatessa oli tukijalka nätin pilkkiavannon tehnyt.
    Ponsse tuli kuorman purkamaan ja sillä vedettiin auto pystyyn ja ylös avannosta. Sama ponsse jäi loppuja puita kankaan reunaan ajamaan.
    Muutamalla talvitiellä keskeytettiin ajo jo aikaisemmin polanteen pehmittyä liikaa.
    Normaali talvina näilläkin korkeuksilla pystyy kumminkin maaliskuun loppupuolelle tuollaisia teitä ajelemaan.
    Laitan tästäkin kaadosta kuvaa tuonne lukijoiden kuviin. Eihän tästä pitkä aika ole kun oli pv siellä kuvissa.

  • rekkamies

    Tänään postin tuomassa metsälehdessä Kärkkäinen kiinnittää huomiota liukkauden torjuntaan metsäautoteillä. Hiekotus on jonkin verran lisääntynytkin myös metsäpäässä nykyään varsinkin kun isompia määriä tulee puuta jollekin tielle. Vetoauton saa kyllä pysymään tiellä ketjujen avulla, pv isompi ongelma, kun tien pinta kirkkaalla jäällä ja lämpötila plus asteilla kuten nykytalvina usein on.
    Miettiä kannattaisi myös varaston sijaintia. Tänä talvena meille sattuneissa kaadoissa, molemmissa jatkamalla lähikuljetusta parilla sadalla metrillä olisi säästytty paljolta. Toki matkan jatkuessa lähikuljetuksen hinta nousee,mutta näissä tapauksissa säästö olisi ollut monin kertainen. Molemmissa tapauksissa auramiehet ovat tehneet päiväkausia töitä, onnistumatta silti saamaan ajokelpoista tietä. Toisessa syynä vetelä suo ja lauha talvi, toisessa kerta kaikkiaan liian ahtaat paikat. Puun lähikuljetusta sitten jatkettu metsäkoneella tai nupilla telaamalla.

    Rane

    Oli kyllä harvinaisen lyhyt pakkaskausi täällä Kainuussakin.Umpin talvitien teko Oulujärven Ärjään ei onnistunut ja jopa Suomussalmella Pesiönjärven saarihakkuut jäivät seuraaville talville.
    Ilmasto näyttää lämpenevän.

    kuivakorpi

    Onkos viimepäivien yöpakkasista ollut mitään apua hakkuille ja kuljetuksiin?

    rekkamies

    Iltapäivisin alkaa jo melko syviä raiteita painua aukeammilla paikoilla sora plntaisilla teillä, onhan lämpötila ollut jo monena päivänä plus10. Aamulla hyvä vielä käydä jälkiä jättämättä, kun pakkasta sama määrä. Suuria nyt vuorokautiset lämpötila vaihtelut.

    raivuri

    Ja tämän takia ja varsinkin, kun talvi näyttää tästä kuitenkin jatkuvan jonkinlaisena niin nyt asfalttitien/ kantavan soratien varressa olevista kelirikkoleimikoista maksetaan hyvin ja korjuu nopeasti. Jo tehtiin ensimmäinen tarjouskierros 3 hehtaarin iäkkäästä tukkikuusikosta ja hinta olisi varsin hyvä ollut. Koska sääennuste näyttää kuitenkin varsin pehmeältä niin annetaan kelirikkoarvon kuitenkin vielä nousta.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Nämä Rekkamiehen kokemukset vain osoittavat sen että Suomen metsiin tarvittaisiin vielä paljon metsäautoteitä. Maksaa se talvitienkin teko ja se on vain sen yhden hetken hupi, tai sitten auto kaatuu ja ne puut ajetaan kuitenkin ajokoneella oikean tien varteen. Tälläiset kulut kun ynnätään yhteen ja lisätään vielä siihen etäkuvion huonompi kantohinta ja metsänhoidon vaikeudet, niin johan se tien hinta on kasassa.
    Ellei lähikuljetusmatkaa, kunnon tien varteen, saa alle 500m, niin sitten ne kuviot suojeluun.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Se on juuri niin kuin Taneli sanoo.
    En tiedä mistä se oikein johtuu, mutta monet ovat valmiita laittamaan tuhansia, – jopa kymmeniä tuhansia euroja kiinni jos minkälaisiin puunkorjuurimpuloihin, mutta kunnon metsäteitä ei tehtäisi millään.
    Kun korjuu, ym. olosuhteet ovat metsässä kunnossa, puista saa pystyyn melkein saman kuin hankintana ja joskus enemmänkin.

    Rane

    Komento takaisin,radiotietojen mukaan metsähallitus aikoo kuitenkin hyökkyyttää ainakin johonkin Pesiönjärven saareen jos yöpakkaset jatkuu kohtalaisina.
    Taktiikka on siis yöt kylminä ja ketju kuumana.

    rekkamies

    Jos uusia metsäautoteitä vielä jonnekin rakennetaan, kannattaisi ne tehdä heti kunnolla ohjeiden ja normien mukaan. Ei mitään kavennettuja ja kevennettyjä versioita. Niitä pitkin onnistuu kyllä kulkea hoitotöissä mönkijällä tai citymaasturilla, jossain vaiheessa tahtoo kumminkin tulla tarve viedä lavetilla koneita palstalle ja sen jälkeen noutaa täysperävaunullapuita pois.
    Vaatimukset teille vain kasvavat mittojen ja painojen kasvettua.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Juuri näin Rekkamies, tien pitää olla kunnollinen.
    Aikanaan kun metsääni tehtiin sellainen kahden tilan käyttöön tuleva tie, niin joku hölmö ehdotti että varsitieluokka olisi sopiva pieniin tarpeisiin. minä totesin että aluetieluokkaa huonompaa minä en noteeraa tieksi. Silloin ne jaettiin kolmeen luokkaan: runkotiet, aluetiet ja varsitiet.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 11)