Keskustelut Tekniikka Ketjunopeus 133% max. tehosta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)
  • Ketjunopeus 133% max. tehosta

    KETJUNOPEUS 133% MOOTTORIN MAKSIMITEHOSTA
    Kun katselin moottorisahojen teknisiä tietoja niin jäin ihmettelemään miksi esim. Husqvarna on muuttanut käytäntöä ja ilmoittaa sahan ketjunopeudet 133% moottorin maksimi tehosta. Esim. HV 445 ennen ilmoitettu arvo oli 17,3m/s. Ketjunopeus on edelleen sama, mutta teksti on vain muuttanut muotoaan 23m/s 133% moottorin max. tehosta. Samoin esim. HV 550xpg 19,6m/s. HV ilmoittaa sen nykyisin 26,1m/s 133% max. tehosta. Eikös sen voisi ilmoittaa vaikka 200% tehosta niin saataisiin vielä suuremmat lukemat ja olisi jokaisen helpompi puolittaa se 100%:n todelliseen moottorin tehoon. Kaikki valmistajat tai maahantuojat eivät edes ilmoita ketjunopeuksia, eivätkä välttämättä sitä,että onko ne täyden tehon lukemia vai jotain utopiaa. Kohta varmaan pitää olla matemaatikko, että osaa muuttaa maahantuojan ilmoittamat luvut todellisiksi. Se miksi kirjoitin aiheesta johtuu siitä, että turvavarusteita ostettaessa todellisilla ketjunopeuksilla on merkitystä. Kaikki tiedot ja mielipiteet ovat tervetulleita. joten kommentteja aiheesta, kiitos!

  • Petkeles Petkeles

    Tojellisiahan ne nuokii on, kone vuan antaa maksimitehosa ennen huippukiekkoja. Ja ”huipun tikisä” oleva sahuri antannoo sen 100%, kuhan on makosoo löölyvä.

    Jätkä

    Maksimiteho on yleensä kaikilla polttomoottoreilla jonkin verran matalammalla kierrosluvulla kuin mitä kone enimmillään voi kiertää.
    Aikaisemmin puhuttiin kuormittamattomista kierroksista = maksimi ringit.
    Kuormitettu kierrosluku on maksimissaan useamman tyhat kierrosta alempi.
    Niillä suurimman tehon kierroksilla kuitenkin kaikki katkaisusahaukset suoritetaan, eli koneesta otetaan niin paljon tehoa kuin saadaan.

    MIKANDER

    Yleensäammattisahan mittapuuna piddetään 20m.s.ketjunopeutta
    turvavaruseisteta löytyy monessaluokassa 20.ms 24.m.s
    26.m.s valikoimaa piisaa nykyään niissä

    Jätkä

    Jossain vaiheessa tuli tuo ketjunopeusvillitys ja maahantuojat toivat ruotsalaissahoja yhdeksänhampaisilla vetopyörillä.
    Kyllä heti meni maku sahoista. Meille tyli kerralla kymmenkunta sahaa, joihin sitten minä vaihtelin vetopyöriä muina miehinä.

    Muutamat käyttäjä / kokeilijat olivat jopa ihastuneita, eivätkä tajunneet lainkaan sitä, kuinka paljon se vaikutti kiihtyvyyteen.

    Myöskään ketjut ja laipat eivät kestäneet entiseen malliin noita ketjunopeuksia.

    petep

    Joskus kaivellut motojen ketjunopeuksia ja eivät paljon poikkea sahoista mutta leikkaavat eri malliin……

    Puuki

    ”Ketjunopeus 133% max.tehosta ” Mitä tuo takoittaa ?

    Miten tehosta saadaan ketjunopeus kertomalla se esim. tuossa
    1,33 :lla ? Vaikkapa 3,5 kW max.teho x 1,33 = 4,65 ??
    Kertokaapa sahamiehet.

    Nimetön

    EN TIETÄ ONK0N HYÖTYNLISTÄ LASKIA,KETJU NOPEKSIA KUN E1 HUIPU,URAKA MIEHETKIN OLEKIN NIITÄKIN K0SKAN LASKENTUT.MINÄKIN EN OLEN LASKENTUT KUN,E1 TUO LASKU HOMA OLE OLTUT,MINUN HOMIA.KANSA K0LUSAKIN OLI MINULAN OLI,LASKENTO 4.HYVIN ON RIITÄNYT KUN SAHASA,ON SITÄ MAK0SAA LÖYLYÄ TARPEEKSIN.HYVIN ON TULTUT TUOSTOSTA A1KANSEKSI OLEN,E1 OLE K0IRAT KUSENTUT KINTUILE MINÄ,OLEN SEN PANKINKIN JOHTAJANKIN PITÄNTYT LE1PÄSÄ.

    Jätkä

    Jos otetaan HVA 550 malliksi, niin siinä on valmistajan mukaan Maksimiteho kierroksilla 10200 rpm. Jos siinä on kahdeksanhampainen vetopyörä ja sen jokainen hammas vie ketjua n. 16,25 millimetriä / kierros, kulkee ketju jokaisella kierroksella 128 mm.

    Tuo 10200 kierrosta merkitsee sitä, että sekunnissa aleksi pyörähtää 170 kierrosta.

    Tuosta onkin helppo laskea ketjunopeus. Maksimiteholla ?

    Entä kun Maksiminopeus on 26,1 metriä sekunnissa? Paljonko on silloin kierroksia koneessa ja kuinka monta prosenttia ketjunopeus on maksimitehon nopeudesta?

    Jos tuota ei osaa laskea, on parempi keskittyä laskemaan vaikkapa jätettävien puiden lukumäärää hehtaarilla taimikonhoitovaiheessa. Siis metsään laskemaan hehtaarin runkolukua!

    arto arto

    Kirjoita googleen….tämä on meinaan kiva laskutoimitus. en viitsi selittää…
    Ketjuvälityksen laskenta

    Perus ketjuvälityksen valintaesimerkki

    sata

    Prosenteista en tiedä mutta, ”aikojen alussa” motoille ketjunopeus asennettiin 38-44m/s jotta tukki ei ehdi revetä.
    Seurausta ketjunopeudesta oli, että teräöljy irtosi laipan kärjellä maisemaan.
    Rakensimme voitelukanavan laipan sisään ja ohjasimme nesteet joko kärkipyörälle tahi sen alle.
    Tapahtui v. 1971
    sa-ta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)