Keskustelut Metsänomistus Kiinteistövero metsämaalle – vaikutukset ja uhkan todennäköisyys?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 47)
  • Kiinteistövero metsämaalle – vaikutukset ja uhkan todennäköisyys?

    Olen viime aikoina seurannut huolestuneena julkista keskustelua kuntien ja valtion talouden kiristyvästä tilanteesta. Jatkuvasti etsitään uusia veropohjia ja tapoja kerätä tuloja yhteiskunnan palveluiden rahoittamiseksi. Tässä yhteydessä on noussut esiin riski, joka koskettaa meitä kaikkia metsänomistajia: kiinteistöveron mahdollinen laajentaminen koskemaan myös metsämaata nykyistä ankarammin. En ole korkean verotuksen ystävä sillä näen se näivettävän taloutta. Ei tästä kuitenkaan enempää, keskitytään ”pihviin”.

    Argumentoin tässä, miksi tämä riski on mielestäni todellinen ja merkittävä.

    1. Julkisen talouden krooninen alijäämä

    Valtion ja kuntien menot, erityisesti sote-palveluiden osalta, kasvavat väestön ikääntyessä. Samaan aikaan työn verotuksen kiristämiselle ei ole poliittista halua eikä taloudellisia perusteita – saattaisin jopa todeta, ettei oikein aidostikaan mitään mahdollisuutta. Tämä luo valtavan paineen löytää uusia, ”helppoja” veronlähteitä. Kiinteä omaisuus, kuten maa ja metsä, on tässä suhteessa houkutteleva kohde, sillä sitä ei voi siirtää ulkomaille verotusta pakoon.

    2. Metsäomaisuuden arvon nousu

    Metsätilojen ja puun hinta on kehittynyt suotuisasti viime vuosina. Päättäjien silmissä metsäomaisuus nähdään yhä enemmän merkittävänä varallisuuseränä, jonka verotus on tällä hetkellä kevyttä suhteessa sen käypään arvoon. On poliittisesti helppoa perustella veronkorotusta ”oikeudenmukaisuudella” ja sillä, että varallisuutta tulee verottaa työnteon sijaan.

    3. Nykyisen kiinteistöverotuksen ”aukko”

    Tällä hetkellä maatalous- ja metsämaa on vapautettu varsinaisesta kiinteistöverosta maapohjan osalta. Verotus perustuu pääasiassa puuston tuottoon pääomaverotuksen kautta. Tämä järjestelmä voidaan kuitenkin nähdä poliittisena valintana, joka on muutettavissa. Painetta voi syntyä esimerkiksi siitä, että taajamien liepeillä olevat rakentamattomat metsäalueet nauttivat veroetua tonttimaahan verrattuna. Raja on todennäköisesti helppo häivyttää ja laajentaa verotus koskemaan kaikkea maapohjaa sen sijainnista riippumatta.

    4. Verotusarvojen muuttaminen

    Suurin riski piilee siinä, miten metsämaan arvo määriteltäisiin kiinteistöverotuksessa. Jos nykyisestä, tuottoon perustuvasta arvostuksesta siirryttäisiin käypään arvoon eli markkina-arvoon, verorasitus moninkertaistuisi välittömästi. Tämä iskisi erityisen raskaasti niihin, jotka harjoittavat pitkäjänteistä metsätaloutta eivätkä ole myymässä omaisuuttaan. Veroa joutuisi maksamaan realisoitumattomasta arvonnoususta, mikä heikentäisi metsätalouden kannattavuutta ja investointikykyä.

    Yhteenvetona totean, että vaikka välitöntä lakimuutosta ei olisikaan näköpiirissä, paine kiinteistöveropohjan laajentamiselle kasvaa jatkuvasti kulissien takana. Se on poliittisesti houkutteleva ja näennäisen yksinkertainen ratkaisu julkisen talouden ongelmiin.

    Miten te koette tämän uhan? Onko pelkoni aiheeton, vai pitäisikö metsänomistajien jo aktiivisesti valmistautua tähän muutokseen? Oletteko huomioineet tätä riskiä esimerkiksi tilakaupassa?

    MT uutisoi kiinteistöveroon liittyen Kalevi Sorsa – säätiön raportista: (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/447aea96-2476-4452-afc9-d579acf79375?)

    ”Suojelurahoituksen lisäksi raportti vaatii uusia kannustimia maanomistajille ja kuluttajille.

    Raportissa ehdotetaan esimerkiksi ”kestävän kehityksen kiinteistöveroa”, jolloin ympäristölle kestävä maankäyttö tarkoittaisi maanomistajalle alempaa tai jopa negatiivista veroa.

    Ehdotuksessa maa-alueista perittävän kiinteistöveron taso sidottaisiin alueen ympäristövaikutuksiin.
    ”Vero voisi olla korkeampi esimerkiksi silloin, jos maa-alan luontoa raivataan tai pinta-aloja käytetään tehottomasti, ja matalampi esimerkiksi silloin, jos maanomistaja toteuttaa alueella luonnonhoito- tai ennallistamistoimia.”

    Tällä hetkellä maa- ja metsätalousmaa on kokonaan vapautettu kiinteistöverosta.”

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Erittäin hyvä kysymys Rahmametsurilta.

    Kiinteistöverotuksen kannalta metsien verovapaus vaikuttaa tosiaan aukolta, mutta vain siksi että metsätila on hallinnollisesti kiinteistö. Metsä on verottajan ja verotuksen kannalta osaksi elinkeinotoimintaa ja osaksi sijoitustoimintaa, kiinteistöverotus ei ole kumpaakaan. Taajamissa kiinteistöveroja ja tonttivuokria voidaan perustella infrastruktuurin rakentamisen ja ylläpidon perusmaksuna. Haja-asutusalueella tätä perustelua ei voida käyttää silloin jos yhteiskunta ei ylläpidä infraa, vaan se maksetaan omasta pussista.

    Kestävä maankäyttö on hankala kysymys. Mennään nopeasti heikoille jäille määrittelyssä ja nykyistä yksityiskohtaisempaan maankäytön sääntelyyn. Siihen riittänee työkaluksi nykyiset, eli maakuntakaava, yleiskaava ja asemakaava. Ainut mikä ansaitsisi selvästi nykyistä tarkempaa sanktiointia, on maankäytön muutos metsästä rakennetuksi maaksi tai viljelymaaksi. Ennallistamisessakin kannattaa välttää metsämaita mahdollisuuksien mukaan, jos ja kun metsien kasvu ja metsämaan pinta-ala halutaan ylläpitää.

    Jos laitetaan sanktio että maankäytön muutos tulee kompensoida suojelemalla muualla vastaava määrä metsää, aletaan olla kestävän maankäytön äärellä. Esimerkiksi suurjännitevoimalinjojen rakentamishankkeista kertyisi tällä keinoin paljon suojelumetsää.

    Kahlschlag Kahlschlag

    Kannattaa muistaa ennen kuin menee paniikkiin, että Valco-Sorsan säätiö on marxilaisuskovaisturakaisten käsikassara ja jutut sitten sen mukaisia.🤮

    isaskar keturi

    Tuottoon (tuottokykyyn tarkemmin) perustuvasta pinta-alaverosta on kerran luovuttu syystä. Nämä syyt kyllä kaivetaan esiin, ennen kuin vastaavaan palataan. Kovasti keikauttaisi myös vastuita hiilinielujen maksajista ja tätä ei halua edes proletariaatti.

    Rahmametsuri Rahmametsuri

    Keskustelua hiilinieluista se varmasti nostaisi, mutta valitettavasti muutosta ei välttämättä nähtäisi – vaikka kohtuuttomuus ei saisi olla laki, metsänomistajat ovat kuitenkin vähemmistö ja siksi määräenemmistö ei välttämättä jaa näkemystä.

    siniluoto

    Pienikin vihje tuohon suuntaan niin tilataan aika parturille ja tällä kertaa ajetaan millin pituiseksi.

    aavistushakkuu.

    Perassic Park Perassic Park

    Kalevi Sorsan säätiö on vasemmistolainen ajatushautomo joka iän kaiken on ajanut metsille kiinteistöveroa. Nyt on innovoitu yhdistää tähän suojelutavoitteet ja hiilensidonta. Koetetaan siis tätä kautta.

    Metsäverotukessa vanha pinta-alaverotus todettiin huonoksi ja siirryttiin myyntiverotukseen. Nyt siis sitten lyötäisiin molemmat!

    Kiinteistöverotus sotii jokamiehenoikeuksia vastaan. Jos joku maksaa tätä ja toiset hyödyntävät verotettua omaisuutta ilmaiseksi?

    -En minäkään poimi omenoita ja viinimarjoja toisen pihatontilta.

     

    Jovain Jovain

    Perinteisesti yhteiskuntahyvää on mitattu metsistä ja maaseutuelinkeinoista. Muutosta siinä mielessä ei ole tapahtunut ja aina voidaan kysyä, riittävätkö metsien pääomat. Voi olla lakipisteessä tällä hetkellä ja on kehiteltävä muuta. Kiinteistövero on samaa jatkumoa, syö metsien pääomaa ja on ongelma yhteiskunnassa. Hyvät etuudet eivät vielä ole pääomaa joka tuottaa.

    Visakallo Visakallo

    Metsän kiinteistövero johtaisi lisääntyvään tehotuotantoon, jotta metsänomistajat pystyisivät selviytymään kaikista velvoitteistaan. Sorsa-säätiön tavoite kääntyisi näin päälaelleen.

    Jovain Jovain

    Onhan se lähestymiskulma sekin, että kiinteistöverolla pyritään ohjaamaan metsien monimuotoisuutta ja suojelua. Kun myös metsänhoidolla ja metsänkäytön muutoksilla voidaan vaikuttaa. Vähentää vastakkainasettelua ja haitallista eriyttämistä. Viljelymetsät vastaan suojelu- ja virkistysmetsät.

    Nostokoukku

    Metsästä maksettavan kiinteistöveron ymmärrän paremmin kuin näistä talonröttelöistä maksettavan veron. Metsänhän kasvaa vuosittain ja kasvun arvo voidaan mitata. Vanhat omakotitalot ja muutkin kiinteistöt rapistuvat ja menettävät arvoaan joka vuosi. Kiinteistövero niistä ei vain tunnu laskevan samaan tahtiin. Kiinteistövero on määritetty sen mukaan onko kiinteistö tarpeellisessa käytössä vai huvikäytössä. Eikö metsien kiinteistövero voisi olla samoin. Tarpeellisessa käytössä ( hoidettu ) vai huvikseen omistettu ( hoitamaton ).

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 47)