Keskustelut Metsänomistus Kiinteistövero metsämaalle – vaikutukset ja uhkan todennäköisyys??

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Kiinteistövero metsämaalle – vaikutukset ja uhkan todennäköisyys??

    Olen viime aikoina seurannut huolestuneena julkista keskustelua kuntien ja valtion talouden kiristyvästä tilanteesta. Jatkuvasti etsitään uusia veropohjia ja tapoja kerätä tuloja yhteiskunnan palveluiden rahoittamiseksi. Tässä yhteydessä on noussut esiin riski, joka koskettaa meitä kaikkia metsänomistajia: kiinteistöveron mahdollinen laajentaminen koskemaan myös metsämaata nykyistä ankarammin. En ole korkean verotuksen ystävä sillä näen se näivettävän taloutta. Ei tästä kuitenkaan enempää, keskitytään ”pihviin”.

    Argumentoin tässä, miksi tämä riski on mielestäni todellinen ja merkittävä.

    1. Julkisen talouden krooninen alijäämä

    Valtion ja kuntien menot, erityisesti sote-palveluiden osalta, kasvavat väestön ikääntyessä. Samaan aikaan työn verotuksen kiristämiselle ei ole poliittista halua eikä taloudellisia perusteita – saattaisin jopa todeta, ettei oikein aidostikaan mitään mahdollisuutta. Tämä luo valtavan paineen löytää uusia, ”helppoja” veronlähteitä. Kiinteä omaisuus, kuten maa ja metsä, on tässä suhteessa houkutteleva kohde, sillä sitä ei voi siirtää ulkomaille verotusta pakoon.

    2. Metsäomaisuuden arvon nousu

    Metsätilojen ja puun hinta on kehittynyt suotuisasti viime vuosina. Päättäjien silmissä metsäomaisuus nähdään yhä enemmän merkittävänä varallisuuseränä, jonka verotus on tällä hetkellä kevyttä suhteessa sen käypään arvoon. On poliittisesti helppoa perustella veronkorotusta ”oikeudenmukaisuudella” ja sillä, että varallisuutta tulee verottaa työnteon sijaan.

    3. Nykyisen kiinteistöverotuksen ”aukko”

    Tällä hetkellä maatalous- ja metsämaa on vapautettu varsinaisesta kiinteistöverosta maapohjan osalta. Verotus perustuu pääasiassa puuston tuottoon pääomaverotuksen kautta. Tämä järjestelmä voidaan kuitenkin nähdä poliittisena valintana, joka on muutettavissa. Painetta voi syntyä esimerkiksi siitä, että taajamien liepeillä olevat rakentamattomat metsäalueet nauttivat veroetua tonttimaahan verrattuna. Raja on todennäköisesti helppo häivyttää ja laajentaa verotus koskemaan kaikkea maapohjaa sen sijainnista riippumatta.

    4. Verotusarvojen muuttaminen

    Suurin riski piilee siinä, miten metsämaan arvo määriteltäisiin kiinteistöverotuksessa. Jos nykyisestä, tuottoon perustuvasta arvostuksesta siirryttäisiin käypään arvoon eli markkina-arvoon, verorasitus moninkertaistuisi välittömästi. Tämä iskisi erityisen raskaasti niihin, jotka harjoittavat pitkäjänteistä metsätaloutta eivätkä ole myymässä omaisuuttaan. Veroa joutuisi maksamaan realisoitumattomasta arvonnoususta, mikä heikentäisi metsätalouden kannattavuutta ja investointikykyä.

    Yhteenvetona totean, että vaikka välitöntä lakimuutosta ei olisikaan näköpiirissä, paine kiinteistöveropohjan laajentamiselle kasvaa jatkuvasti kulissien takana. Se on poliittisesti houkutteleva ja näennäisen yksinkertainen ratkaisu julkisen talouden ongelmiin.

    Miten te koette tämän uhan? Onko pelkoni aiheeton, vai pitäisikö metsänomistajien jo aktiivisesti valmistautua tähän muutokseen? Oletteko huomioineet tätä riskiä esimerkiksi tilakaupassa?

    MT uutisoi kiinteistöveroon liittyen Kalevi Sorsa – säätiön raportista: (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/447aea96-2476-4452-afc9-d579acf79375?)

    ”Suojelurahoituksen lisäksi raportti vaatii uusia kannustimia maanomistajille ja kuluttajille.

    Raportissa ehdotetaan esimerkiksi ”kestävän kehityksen kiinteistöveroa”, jolloin ympäristölle kestävä maankäyttö tarkoittaisi maanomistajalle alempaa tai jopa negatiivista veroa.

    Ehdotuksessa maa-alueista perittävän kiinteistöveron taso sidottaisiin alueen ympäristövaikutuksiin.
    <p class=”RichTextParagraph_richTextParagraph__Wxs3t undefined”>”Vero voisi olla korkeampi esimerkiksi silloin, jos maa-alan luontoa raivataan tai pinta-aloja käytetään tehottomasti, ja matalampi esimerkiksi silloin, jos maanomistaja toteuttaa alueella luonnonhoito- tai ennallistamistoimia.”</p>
    <p class=”RichTextParagraph_richTextParagraph__Wxs3t undefined”>Tällä hetkellä maa- ja metsätalousmaa on kokonaan vapautettu kiinteistöverosta.”</p>

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Erittäin hyvä kysymys Rahmametsurilta.

    Kiinteistöverotuksen kannalta metsien verovapaus vaikuttaa tosiaan aukolta, mutta vain siksi että metsätila on hallinnollisesti kiinteistö. Metsä on verottajan ja verotuksen kannalta osaksi elinkeinotoimintaa ja osaksi sijoitustoimintaa, kiinteistöverotus ei ole kumpaakaan. Taajamissa kiinteistöveroja ja tonttivuokria voidaan perustella infrastruktuurin rakentamisen ja ylläpidon perusmaksuna. Haja-asutusalueella tätä perustelua ei voida käyttää silloin jos yhteiskunta ei ylläpidä infraa, vaan se maksetaan omasta pussista.

    Kestävä maankäyttö on hankala kysymys. Mennään nopeasti heikoille jäille määrittelyssä ja nykyistä yksityiskohtaisempaan maankäytön sääntelyyn. Siihen riittänee työkaluksi nykyiset, eli maakuntakaava, yleiskaava ja asemakaava. Ainut mikä ansaitsisi selvästi nykyistä tarkempaa sanktiointia, on maankäytön muutos metsästä rakennetuksi maaksi tai viljelymaaksi. Ennallistamisessakin kannattaa välttää metsämaita mahdollisuuksien mukaan, jos ja kun metsien kasvu ja metsämaan pinta-ala halutaan ylläpitää.

    Jos laitetaan sanktio että maankäytön muutos tulee kompensoida suojelemalla muualla vastaava määrä metsää, aletaan olla kestävän maankäytön äärellä. Esimerkiksi suurjännitevoimalinjojen rakentamishankkeista kertyisi tällä keinoin paljon suojelumetsää.

    Kahlschlag Kahlschlag

    Kannattaa muistaa ennen kuin menee paniikkiin, että Valco-Sorsan säätiö on marxilaisuskovaisturakaisten käsikassara ja jutut sitten sen mukaisia.🤮

    isaskar keturi

    Tuottoon (tuottokykyyn tarkemmin) perustuvasta pinta-alaverosta on kerran luovuttu syystä. Nämä syyt kyllä kaivetaan esiin, ennen kuin vastaavaan palataan. Kovasti keikauttaisi myös vastuita hiilinielujen maksajista ja tätä ei halua edes proletariaatti.

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)