Keskustelut Metsänomistus korvaus tien käytöstä

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 33)
  • korvaus tien käytöstä

    Jälleen tähän ”törmäsin”.
    90-luvulla tehtiin metsätie, jonka naapurustossa on melkein 20 tilaa. Vain kaksi sukulaista lähti matkaamme, tietä kustantamaan. Noin 5.000, 10.000 ja 15.000 euroa.

    Nyt sitten tullee kerran viidessä vuodessa ystävällinen kysely ”voiskos tietä käyttää, kun on toisaalle matkaa kilometrin luokkaa ja matkalla viisi tilaa”.

    ”Pikkasen” perseestä ! Virallinen korvaus naapurin myynnistä nyt on 400-500 kuution kaupasta noin 100 euroa.

    Vähän sama olisi, jos omistaisin kerrostalomme kaikki pihan autopaikat, ja naapurit käyttäisivät paikkoja ilmaiseksi !!

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Mehtäukko:
    ”Aiemmin mainitussa tapauksessa tänään kävelin ajo-urat,joita oli yritetty monesta kohti palstalle.Kahden ajetun uran varrelta ja laanista oli poistettu n.20-30 puuta (tukkirunkojakin) ja pilalle murjottu kymmenkunta.”

    Ota nyt hyvä mies yhteyttä firmaan ja ota joku puolueeton taho arvioimaan vahinko. Etsimättä tulee mieleen metsäkeskus.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    paskolammi paskolammi

    Sama aihe ja vuosi 2013. Näkyy hinnat olleen 0,1 eurosta – 1 euroon/tonni/kilometri.
    Kirjavat ovat käytännöt.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Metsuri Motokuski:
    ”Itse en myisi leimikkoa ollenkaan jos omatunto ei kestä sitä että ajourien pettäessä uusia korvaavia uria etsitään muualta, Sitä saa mitä tilaa. Ehkä ensi kerralla kannattaa pohtia ilmakuljetusta puille jos jälki ei kelpaa.”

    Lueppa koko ketju. Ainakin minä sain käsityksen että oli kyseessä naapuripalstan hakkuu, johon oli menty luvatta Mehtäukon palstan läpi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    ”Niin, minkäs suuruisia korvauksia olette saaneet ”tievuokrana” ?”

    Lähettäjä: paskolammi

    Noita paskolammin kertomia ”vapaa-matkustajia” on yrittänyt meikäläisenkin metsäteille.
    En ole kenellekään sanonut vielä ”Ei”,mutta korvaukset on sovittu etukäteen ja tarvittaessa kirjallisina.
    Jokaisessa sopimuksessa on ollut lisäsi ehto, että tie pitää olla puiden ajon jälkeen vähintään siinä kunnossa kun se on sopimusta tehtäessä.
    Joskus se on tarkoittanut kymmentäkin kuormaa soraa ja mursketta kilometrille ja lanaukset päälle.
    Systeemi on osoittautunut aika toimivaksi.
    Seikkailijat eivät ole vaivautuneet, ja tosikäyttäjien ansiosta teiden ruungot ovat jämäköityneet vuosikynmmenten mittaan selvästi.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Korvaus tien käytöstä kannattaa ottaa muuna,kuin rahana.Puuntakuisen kommentti/kokemukset juuri oikeita,itsekin näin tehnyt.Teitä kun olen rakennuttanut,omalle maale olen pyrkinyt tekemään,jos suinkin mahdollista,enkä ole muita kimppaan suuremmin kysellyt,eikä ole tarvinnut katua.Tehdessähän se enemmän maksaa,mutta on sitten omatie ,omilla rahoilla nykyään aina tiettänyt.

    Metsuri motokuski

    Jos näin on kuin Taneli sen totesi niin ilman muuta korvausperusteet löytyvät. Itse ymmärsin asian toisin joten perun kirjotteluni siltä osin.

    Yllättävää vain on että nykymaailmassa vielä mennään tekemään ajouria naapurin puolelle lupaa tai korvauksista sopimatta. Ei ole oikein tätä päivää.

    mehtäukko

    Tanelin tulkinta kohdallaan.
    Siis mistään ennalta sopimaton hakkuun aloitus ja teko.Kahdeksan vuotta sitten harvennetun metsämme läpi oli seikkailtu uria sinne tänne,kolhittu ja poistettu puita.Lopulliset jäljet näkyy vasta kesällä.

    Olen ollut metsäkoneyrittäjänä 30 vuotta ja AINA ilmoituksen perästä aloitetaan hakkuu.Laanit ja reitit on sitä ennen oltava selvillä.

    Voi mennä ”tuloksen” julkistamiseen aikaa,mutta jos ”sattuu” kiinnostamaan,palaan tähän tapaukseen.

    paskolammi paskolammi

    Mehtäukko, kyllä kiinnostaa. Palaa asiaan, kun kuulet !

    Väkitukko

    Korpituvan Tanelille: ”Nimimerkiltäni olen Väkitukko, mutta muuten en sentään väkitukko.”

    Annoit 13.2. ohjeita, miten menetellä tieasioissa. Ylivoimaisesti parasta olisi kuitenkin ollut kehottaa ottamaan yhteys joko paikalliseen mhy:een tai suoraan Otsoon. Sinulla näyttää olevan suorastaan vimma antaa ohjeita alalta kuin alalta. Täsmällisiin ja paikkansa pitäviin neuvoihin osuu useimmiten perin harvoin, jos menee yksityiskohtiin. Niin kävi nytkin.

    En toista epätarkkuuksiasi, mutta vetoan maa- ja metsätalousministeriön noin 15 vuotta sitten antamiin määräyksiin kemeravaroin rahoitettavien metsäteiden suunnittelussa. Niiden mukaan yhteishankkeena toteutettavan uuden metsätien suunnittelu aloitetaan alkukokouksella. Vähintään 70 % tien vaikutusalueen alustavasti arvioiduista tieyksiköistä täytyy olla tiloilla, jotka hakevat rahoitusta tiesuunnitelman laatimiseen.

    Ministeriön määräykset tiehankkeiden suunnittelussa sisältävät paljon muutakin, mutta jätän ne nyt mainitsematta. En ala mestaroida niillä, koska joitain muutoksia on saattanut tulla. Silloin antamani tieto olisi harhaanjohtavaa. Mutta tuo 70 %:n ja alustavan kokouksen vaatimus ovat käsittääkseni aivan varmasti voimassa.

    Ilmeisesti tulevassakin kemeralainsäädännössä kemeravaroin tuettavat metsätiet on jaettu uuden tien tekemiseen ja metsätien perusparantamiseen: käytössä on kaksi eri rahoitusvaihtoehtoa. Minun järkeeni ei millään mahdu tuollainen jako. Mielestäni se tuo vain turhaa byrokratiaa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    YLi 50% vaatimus on yksityistielaista, siis se mitä tietoimituksissa noudatetaan.
    Kemera rahoitustahan kaikki kuulemma eivät edes halua kun silloin tulee mukaan myös tekemisen tasolle vaatimuksia, jotka kieltämättä ovat joskus vähän tarpeettoman tiukkoja. Näinpä pieniä yhteisiäkin teitä rakennetaan joskus ilman Kemeraa.
    Kemera rahoituksen säännöissä on rosiaankin joitakin kummallisia kommervenkkejä sekä tie että muissakin asioissa. Niitä nyt vain ei ilmeisesti pysty välttämään kun virkamiehet ovat säännölsiä laatimassa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 33)