Keskustelut Tekniikka Koulutus

Tämä aihe sisältää 23 vastausta, 14 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Metsuri motokuski 2 vuotta, 11 kuukautta sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 23)
  • Koulutus

    Merkitty: 

    Metsurikoulutus.Mitä kaikkea tuon nimikkeen alla on.Kouluissa kaiketi on valintatilannetta edessä joko lukioon tai ammattiin.

    Kaveri kertoi,että ilman päästötodistusta ei pääse muualle kuin metsuriksi.Tiedä mistä tuo tieto oli peräisin.Jos tuo oli jotenkin koulun taholta kerrottu niin pidin sitä jopa halventavana.

    Väitin,että harvemmin enää perinteisiä metsureita vaan ovat ns-motometsureita.Jolloin alettiin käsitellä koko alaa metsurinimikkeellä.Motokuskit kataa,karsii,katkoo puun.Ajokonella ajetaan tienvarteen.Kaukokuljetus taas rekalla toimittaa ne tehtaalle,sahoille jne.Luulisi näihin tarvittavan päästötodistusta.Voi olla jos on isältäpojalle toimintaa niin ehkei sitten.

    Tuolta pohjalta joku metsänkorjuun firma voisi olla hyvä esittely kierroksen tekijä.

  • kuusessa ollaan

    Tuo on vanha vitsi. Koulutus on ollut jo pitkään ns. moniosaajakoulutusta, jossa metsuripainotus on mahdollinen. Yleensä vaan kysynnästä johtuen konekuskipainotus on yleisempi, hakkuuthan on käytännössä täysin koneellistunut, vain erikoiskohteissa miestyötä tehdään (ja hankintahakkuilla). Metsurien kysyntään on vaikuttanut enemmän ”erittäin eteläsuomalaisten”, eli balttien tulo raivuumarkkinoille. Moottorisahatyö on nykyisin suurelta osin pihapuukeikkaa.

    On kyllä mielenkiintoista, että metsureiden keski-ikä varsinaisessa hakkuutyössä on melkoisen korkea, raivuulla sitten nuorempaa väkeä. Sitten kun jäärät jää pois kuvioista, ei ole juuri ketään tilalle.

     

    MIKANDER

    Ei enää Manusahaijille  kukaan maksa mitään

    Sahaduunit on erikoistöitä  pihapuita

    Tienvarsia kevarinvarsia  vesilinjoja

    Kannattassi katsella muuta duunia kuin

    Sahaaminen jossa kausityötä palkat

    jääneet jälkeen yleisestä ansiotasosta Myös metsäpalveluyrittäjillä

    Kova kilpailu keskenään  vain parhaatpärjää pelissä mukana

    Jätkä

    MIKANDER: –
    <div class=”comment__text”>

    Ei enää Manusahaijille  kukaan maksa mitään

    Sahaduunit on erikoistöitä  pihapuita

    Tienvarsia kevarinvarsia  vesilinjoja

    Kannattassi katsella muuta duunia kuin

    Sahaaminen jossa kausityötä palkat

    jääneet jälkeen yleisestä ansiotasosta”

    </div>
    – Tuo on niin totta. Sahametsuria tarvitaan vain erikoistöissä, eli oikeasti metsään mennään vain liian suurien puiden takia, ehkä koivutukkien ja pylväitten takia.

    Halko

    Juurikin näin.

    Metsänhoitotyöllä elättää itsensä kesäaikana, mutta mitä talvella?

    Ei ole metsuri-metsäpalveluntuottajan ura hääppöinen.

    Metsuri motokuski

    Tämä on nykyaikaa. Kesällä tehdään toista ja talvella toista työtä. Alkaa pikkuhiljaa olemaan niin että tulevaisuudessa  samaa ammattia ei voi tehdä koko vuotta.

    jees h-valta

    Metsuri motokuski on ehkä juuri alansa tuleva tyypillinen edustaja. Joskus hiljaisen konetyön väliin vähän jotain raivausta ja istutushommaa jne. Kyllähän ammatinkuva tuonverran moniosaajan vikainen saa ollakkin. Onhan meillä suomalaisilla älliä päässä vaikka tehdä gradu moton kopissa töiden ohessa. Raivatessa voi korvanapeista suoltaa oppia kokoajan ja taimetuksella kertailla vaikka luonnotieteitä.

    Halko

    Valitettavasti asia on niin, että monestakaan metsurista ei ole motokuskiksi, eikä motokuskista metsuriksi.

    jees h-valta

    Seuraavat polvet tekee mitä haluaa. Nykyiset vain mitä osaa.

    Jätkä

    Jeessi:-” Seuraavat polvet tekee mitä haluaa. Nykyiset vain mitä osaa.”

    Koneaivot ohjaavat motoja tekemään puuvalinnat, katkonnat ja ajourat paremmin kuin suurin osa konekuskeista.

    Koko tapahtumaketju on niin monivivahteinen, ettei sen oppiminen ole kaikille mahdollista laidasta laitaan.

    Metsurin työ on sinänsä helpompi, koska käytännössä siinä ollaan aina lähempänä kohdetta ja työhön on käytettävissä enemmän aikaa.

    Kuitenkaan konekuskin koulutuskaan ei takaa, että kaverista tulisi kuski, joka pystyy työllään pitämään koneen ja urakoitsijan pystyssä – oman perheensä lisäksi.

    Jos metsurina ei ensiharvennuksella saa 50 litran rungoista 10 kiintoa / päivä, ei elämä kovin leveätä voi olla.

    Aimo Jortikka

    Robotit vie kaikki ihmisen työt . Nyt ne jo lypsää lehmät ja ja pian jonkinlainen robotti hakkaa metsät. Autossakaan ei tarvi olla kuljettajaa, sen kun nousee Teslaan ja sanoo minne mennään niin perille päästään turvallisemmin kuin ihmisen kuljettamana. Arvoitukseksi jää miten ihminen pidemmällä tähtäyksellä elantonsa hankkii.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 23)