Keskustelut Metsänhoito Laanipaikat

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)
  • Laanipaikat

    Merkitty: 

    Kuinka paljon suomessa menetetään metsän tuottoa laanipaikoitten takia? Kerran mittasin  auton mittarista laanipaikan pituutta, pituutta oli 450 m, sehän on noin puoli hehtaaria.  Miksi puuta ei voida purkaa metsätraktorista metsäautoteiltä käsin  niiin laanipaikkojen pinta-alat putoaisivat mertkittävästi.

  • urbo

    No kun ne tiet ei tahdo kestää ajokoneen veivuuta, sitten uppoaa tukkiautot akseleineen

    suorittava porras

    …ja mitä enemmän eri lajeja ,sitä pidempi laani. Varasto kasvaa myös monesti siitä syystä ,että jatkokuljetus syystä tai toisesta tökkii ja kaikki lajit odottavat kuljetusta koko hakkuun ajan. 2000-3000 mottia yhteen varastoon haukkaa kohtalaisen paljon tilaa.

    Petkeles

    SEN T1ETÄN, ETÄ ON VÄHINTÄN KYMPINTONIN VAHINKOT HEHTARILE.

    metsä-masa

    Laanipaikka-asiaa on hyvä kertailla tienpitäjän ja maanomistajan kantilta. Sulanmaan aikaan metsäkoneen telasto hiertää jo muutamlla ajokerralla tien rungon vaikeasti korjattavaksi, lisäksi muut tieosakkaat huolestuu ja näkee asiassa haittapuolia kun  naapuri saa metsärahaa. Hyvällä paikalla oleva varastoalue palvelee myös tulevia varaston tarpeita, varasto on olennainen osa puunkorjuuta ja puukauppaa.

    Yhtienen tieosakkaiden ylläpitämä tie on aina pidettävä ajokuntoisena ja vapaana oksista telojen tekemistä rouheista, pakkasten aikaan saataa joskus tienrunko säilyäkkin kunnossa. Jos leimikon puumäärä on jo tuhansia motteja silloin metsökoneen ajokerrat murtaa metsätien kaivurilla korjatavaksi, lisäksi tiestä häviää kantavat- ja  pintakerrokset, yksityinen metsätie on sitten asia erikseen.

    Moton tultua työmaalle ensi töikseen se raivaa varikko- ja laanialueen, hyvä ohje olisikin tehdä laanitilaa vain pienempi alue ja jatkaa tarvittaessa, jos puutavara ei jostain syystä lähdekkään hakkuun aikan kaukokuljetukseen. Kuljettajat kyllä tietää pljonko leimikon arvio vaatii varastotilaa. Ajokoneen kuljettajan kannattaa myös mietiä mitkä on leimikolla ne pääpuulajit ja varata niille yhtenäinen varastotila.

    Muut tienkäyttäjät hyväksyy paremmin auton kuormaushäiriön kun autojen varastollaoloaika minimoituu ja tie on kunnossa, työmaasta voi tulla kesäaikaan myös työnäytöksen kohde kun koneryhmä tekee puunkorjuuta, yleensä työnäytös palkitaan vilkutuksilla.

    arto

    Eipä ne meillä päin tiellä ajele. Myynti maasta oli hakkailtu harvennenuksia metsän puolelta oli pinot tehty relu sata metriä oli pinoja.

    Metsuri motokuski

    Kannattaako myydä ollenkaan jos laanista tulee ongelma.

    mehtäukko

    Metsä-masa : ” hyvä ohje olisikin tehdä laanitilaa vain pienempi alue…”

    Eihän se käytännössä noin onnista. Kaupasta kun on puu-arvio, tilaa on aukaistava kerralla joka ptl:lle, jotta pinot mahtuvat suoraan paikoilleen. Ei niitä  monesti nostella.

    Ja jos mo:lla ei ole ”varaa” sulan maan aikana metsästä päin purulle, on oltava valmis kunnostamaan tie korjuun jälkeen.

    Jätkä

    Jos on kyseessä oikea metsäautotie, niin periaate on, että metsätraktori ei siinä kulje, eikä ole kuoma päällä sulan maan aikaan.

    Tienrakennuksen ammattilaiset ovat kyllä opettaneetkin, että kun tiehen tulee painumia, on runkoon tullut vika, joka pitää korjata vain avaamalla tie, muotoilemalla pohja alkuperäiseen malliin ja laitettava uudet kerrokset, kuten uuden tien teossakin on vaatimuksena.

    Pelkkä lisämurske ja lanaus on vain kuin hämäystä.

    Omalla yksityisellä kärrypolulla saa tietenkin tehdä miten haluaa, kunhan sille ei ole saatu valtion rahoitusta.

    metsä-masa

    Täällä Väli-Suomessa on paljon sahureita ja sahapuun kierto metsästä sahaukseen on käytännössä  jatkuvaa, jo saahapuun sinistymisen johdosta. Ensimmäisen hakkuuvuoron jälkeen on jo autoyrittäjä tulossa varastolle hakemaan tukkikuormaa sahalle.

    Käytännossä tämä voi tarkoittaa, että lähikuljetuksessakin ajetaan varastolle vain tukkia, kuidet ja muut sivulajit on ajovuorossa sitten lopuksi. tämä käytäntö vahentää varaston tarvetta jo huomatavasti.

    Autoyrittäjä ajaa valiajalla niitä leimikon muita jajia ja edellisen leimikon rippeitä käyttöpaikoille. Sahurin toiminta-alue on n. 100 km / säde, silloin yksi moto tarvii n. yhden autoyhdistelmän saadakseen molemmat täyden työllisyyden.

    mehtäukko

    Mitä useamman ptl on mo vaatinut/ halunnut kauppaansa, sitä pitempi on laanin pituustarve. Ei harvennukseltakaan ensin kerätä uria läpi vain tukkia keräten. Ne kertyy muiden ohessa. Tilanteita on myös joskus niin, että kuusi-aukolla ptl on vain 2-4, ja tukinajo sahalle on päivittäistä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)