Keskustelut Puukauppa Lähikuljetus matkan vaikutus kantohintaan

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Lähikuljetus matkan vaikutus kantohintaan

    Terve,

    Olen yrittänyt etsiä konkreettisia euromääriä siitä, miten lähikuljetusmatkan pituus vaikuttaa kantohintaan, mutta mistään en ole sellaisia löytänyt. Lähinnä olen lukenut, että lähikuljetusmatka vaikuttaa merkittävästi kantohintaan ja että vaikutus riippuu suuresti leimikosta ja on erittäin tapauskohtaista.

     

    Löytyykö täältä mitään konkreettisempaa tietoa tai esimerkki tapauksia metri ja euromäärineen?

  • mehtäukko

    No, onko Jojolla tai perkolaisella vastauksia?

    Kokenut kaiken tietää

    Mielestäni nuo katsotaan ihan taulukosta, samoin kuin se runkojen keskijäreyden vaikutus hakkuutaksaan. Yhdistykseltä ne saa, tai siltä urakoitsijalta jonka otat. Itse hakkuutin koneketjulla tapanimyrskyn puita isomman määrän, tuntitöinä tehtiin silloin, mutta korjuu tuli kyllä edullisemmaksi, mitä yleensä normihakkuissa oli isänpuiden korjuusta pystykaupuilla maksanut. Sitten, kun alkaa olla yli 500 metriä lähikuljetusmatka, niin sillä on oikeasti vaikutusta.

    Timberland

    Paavo Puuntuottajan blogista vuodelta 2015:

    Metsäkuljetusmatka. Puun kuljettaminen maksaa suurella metsätraktorilla kuutiolta noin 0.33€/100 metriä. Esimerkiksi 600 metrin päässä varastopaikalta olevan kohteen korjuu maksaa kaksi euroa enemmän kuin kaukokuljetuspaikan vieressä olevan kohteen korjaaminen.

    https://www.puuntuottaja.com/helpon-ja-tuottoisan-puukaupan-tekeminen-omatoimisesti/

    leku

    0,40-0,50 €/100 m , riippuu tavarasta ja firmasta, osa pitkämatkalaisista tuntitöinä.

    JMAS

    Kiitos vastauksista tähän asti.

    Olen monesti lukenut, että pystykaupoissa saa ”ilmaiseksi” 300m lähikuljetuksen ja jos menee yli sen, niin hinta laskee. Mutta kai puunostajat hinnoittelevat tarjoukset sen mukaan mikä oikea lähikuljetus matka on? Tuskin annetaan samaa tarjousta kahdesta muuten samanlaisesta leimikosta, joissa toinen rajoittuu kaukokuljetukseen sopivaan tiehen ja toisessa tielle on matkaa keskimäärin 300m?

     

    Entä minkä verran etua tulee siitä, että jos tie kulkee palstalla, niin varastopaikan voi tehdä puunmyyjän alueelle, eikä tarvitse erikseen sopia (ja ehkä maksaa korvauksia) asiasta kolmannen osapuolen kanssa?

    metsä-masa metsä-masa

    Lähikuljetus matkan vaikutus elää ajassa. Jos varastomäärät puunkätyttäjillä on pienet ja markkinat vetäisi saha- ja sellutuotteita silloin myyjä voi saada tienvarsihinnan vaikka lähikuljetus matka olisi yli puolikilometriä.

    Toisaalta jos ostajilla on leimikkoreserviä ja valmistavaran toimitukset on nahkeat silloin” lekun” laskelma on käytössä.

    Keskinkertaista paremmalla leimikolla lähikuljetus vähennys on kevyemmin käytössä, laadullisesti heikkolaatuinen leimikko, joka on vaikea korjata voi siinä tilanteessa jäädä jopa ilman tarjousta.

    mehtäukko

    Ei ole ilmaisia kuljetuksia. Lähtökohta on, että myyjä vastaa varastopaikoista ja kuljetusoikeuksista. Ollee kaikille selvää, että riittävä metsätieverkosto poistaa ylimatkojen vähennykset kuin myös, että tavaraa on rekkakuormittain varastopaikoilla.

    metsä-masa metsä-masa

    Aivan oikein mehtäukko, ei ilmaisia kuljetuksia ! Metsäkone yritys /yrittäjä saa palkkansa hakkuusta- ja metsäkuljetuksesta oman vuosi- sopimuksensa mukaan työnantajaltaan.

    Metsänomistajajan hyöty tulee noususuhdanteessa, kun puunostaja ei huomioi lisäkuljetusmatkaa kaupan solmisen aikaan !

     

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)