Keskustelut Metsänhoito Lehtimetsät

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 82)
  • Lehtimetsät

    Merkitty: 

    Jopa UPM on asettanut nyt yhä uuden tavoitteen kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omistamissaan metsissäänkin Suomessa. Nykytutkimuksen valossa lehtipuuosuuden lisääminen parantaa metsän kasvua ja tuottoa sekä että site monipuolistaa metsälajistoa moninkin tavoin. Samalla metsän ilmastokestävyys paranee Tammet, Koivut, Pajut, Lepät

  • Perassic Park Perassic Park

    Minun kokemukseni sähköautoista on, että valmistajat antavat perin optimistisia lupauksia akun kestolle. Tässä on paljon samaa kuin annetuissa kulutuslukemissa / dieselien päästöissä. Lukemat uudella akulla, lämpimän kelin ihanneolosuhteissa.

    Cityautoina menettelevät, mutta ei kyllä kovin syrjäseuduille kannata suunnata.

    Panu Panu

    Jos tarkoitat ”akun kestolla” toimintamatkaa niin se ei tule valmistajalta vaan EU-tasolla standardoidusta testistä. Aiemmin käytettiin NEDC-standardia, joka oli hyvin optimistinen ja nykyään WLTP:tä, joka on parempi.

    Parhailla sähköautoilla WLTP on 610km, joka on normaaliolosuhteissa realistinen.

    MIISU4F MIISU4F

    Ekologista on myös se, että vanhat polttomoottoriautot ajetaan loppuun asti ennen uuden hybridin/sähkö/kaasu auton hankintaa.

    Oma autoni on nyt 10 vuotta vanha, ajettu 189 000 km. minun ajossani noin 110 000 km reilu viiden vuoden aikana. Kulutus on keskimäärin 5.4 l/100km. Pitkillä matkoilla jopa 5.1 l/100km.

    Jos tuohon lullaani saisi vaihdon kaasuautoksi (miksei saisi) kannattavasti ajatellen sen auton loppuelämän kilometrejä, juu’u, kyllä voisin harkita. Sehän olisi silloinkin hybridi, eli jos kaasua ei ole tankattavissa (pitkä reissu) niin bensa kävisi vielä.

    Itsehän olen tavannut ostaa käytetty auto ja ajaa loppuun. Edellisellä ajoin yli 200 000km mittarilukeman ollessa noin 440 000 km, kun moottori levisi.

    En harrasta autolla brassailua mutta ekologiaa kyllä! Uskoisin, että seuraava autoni olisi kaasuhybridi. Toivon, että sinne on vielä vuosia, että tarvitsee miettiä.

    Olisishan se ideaali, jos kaikki kynnelle kykenevät kulkisivat julkisilla tai edes kimppakyydeillä. Nyt kun menen taas myöhemmin töihin, huomaan;  alkaa tehtaalle ja tehtaalta ruuhka, ennen 7 kun työvuorolaiset kukin hyppää kieseihinsä ja karauttaa kotiin tai saapuu työpaikalle. Kun ajan siinä letkassa tuonne periferiaan omiin töihini, ajattelen miksei nuo aja kimppakyydeillä, kun asuvat moni toistensa naapureina. Ei, kun jokaisen on omistettava hieno kaara jota näyttää aamuin illoin jonossa muillekin. Harva edes poikkeaa muuanne työmatkallaan, koska 12 tunnin vuorot, suoraan pedistä töihin tai töistä petiin.

     

    Kuljin minäkin kimppamatkassa toisen metsurin kanssa alkuvuosina. Nyt on metsurit niin harvassa, että yksin saa matkansa tarpoa (eikä ole enää edes Karpoa, paitsi elokuvissa)

    Anteeksi poikkeama lehtimetsistä. Ihanin lehtipuu on mielestäni tammi. Ihanin havupuu pihta, pehmeä, jännä tuoksu ja vivahteikas jopa tummaan siniseen vivahtava väri.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jatkan otsikon vierestä… Auton saa ekologisemmaksi konvertoimalla joko etanoliautoksi tai kaasuautoksi. Uudempia suoraruiskutuskoneita ei pysty muuntamaan etanolille. Kaasukonversiossa on se haitta, että kaasusäiliö vie tilaa takakontista, vaikka niitä on olemassa myös litteitä malleja, jotka saa piiloon välikannen alle. Järkevintä on siis ostaa auto, joka on alun perin rakennettu kaasuautoksi ja siinä on lisäksi pieni bensatankki. Tällöin kaasusäiliö vie vain vähän tilaa.

    jees h-valta

    Noilla Miisun kulutuslukemilla on aivan turhanpäiväistä paljon ekologiasta murehtia. Maailma ei pelastu promillen tuhannesosaakaan siitä mitä sinä saat tuosta bensan-tahi dieselin kulunkista muutettua jollekkin kaasulle tai vastaavalle. Menemme suomessa jatkuvasti naurettavuuden ja hölmöyden välimaastossa.

    MIISU4F MIISU4F

    A: Sepä juuri, pitäisi otattaa ehkäpä takapenkitkin pois. Metsävarusteet vie jo (liian) paljon tilaa. Ei tälle autolle. Jos ei olisi työn tuomaa tavaramäärää jo kyllin,  jokin muu työ.

    Jälkihuom: JEES, niinpä; siksi en tällä hetkellä aktiivisesti kaipaile muutosta. Päästöt on alhaiset, kun veroluokkakin pysynyt alhaisena nykyisellä kaaralla (nimellis päästöt alle 120 mutta todellisuudessa enemmän, I think so)

    Katseet maailman pelastamisesta kohdistuu: USA, Kiina, Venäjä, Aasia. Meillä voidaan keksiä hienoja ilmastoinnovaatioita ja toivoa, että noi *suuret* ottaa käyttöön. Lisäksi kierrätyksen tehostus em , jne.

    Lehtevää jatkoa!

    jees h-valta

    Juuripa noin Miisu, hyvin helppo hyväksyä tuo mielipide omanakin. Lehdet putoo mutta elämä jatkuu, hyvää metsätyön syksyä Miisu. Minäkin sentään hiukan käyn harrastamassa sitä aina kun sade hiukan hellää. Tänään se ei hellännyt.

    arto arto

    Olihan polestar(Volvon virityspaja) tutkinut. Sähköauto suurempi hiilijalan jälki 250 tuhanteen asti bensa autoon verrattuna. Mut kuka ajaa kyseistä kilometrimäärä nyky bensa autoilla.

    Panu Panu

    Joissain tutkimuksissa on todettu akkutuotannon korkeita CO2-päästöjä lähinnä Aasiassa, ei niinkään USAssa ja Euroopassa.

    Suomessa sähköntuotannon CO2-päästöt ovat huomattavan alhaiset ja koko ajan laskussa. Polttomoottorin CO2-päästöt sensijaan eivän auton elinkaaren aikana pienene.

    Tolopainen

    Kun Ol3 valmistuu, se tuottaa niin paljon sähköä, että se riittäisi koko henkilöautoliikenteen muuttamiseksi kulkemaan sahköllä. Pieneen maahan valtava lisäys päästötöntä sähköä. Valitettavasti valtion kassasta häipyisi yli 3mrd€ verotuloja muutoksen myötä. Akkutuotannon sähkö voidaan tuottaa päästöttömästi, turha alkaa viäntämään valkoista mustaksi. Suomessa ei lauhdevoimaa käytetä sähköntuotantoon kuin muutamana päivänä vuodesta, jolloin poltetaan kivihiiltä. Akkutuotannon voi keskeyttää siksi ajaksi.

    Nesteen jalostamon hiilipäästöt on kuitenkin satoja kertoja suuremmat kuin Suomen akkutuotannon tulevat olemaan. Lisäksi jalostamon kuluttamalla sähkömäärällä liikkuisi kymmeniä tuhansia sähköautoja. Neste on Suomen suurin saastepesä.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 82)