Keskustelut Metsänhoito Metsä 2026

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 106)
  • Metsä 2026

Vuosi vaihtuu neljän viikon kuluttua. Mitkä ovat palstalaisilla mietteet ja suunnitelmat metsien suhteen tulevalle vuodelle?

Pari hehtaaria koivun istutusta ja yksi metsätien pätkä olisi tarkoitus toteuttaa, sekä muutama hehtaari Metka-raivauksia. Hakkuissa saattaa tulla välivuosi. Eli miten se vanha sanonta nyt menikään, eli ennen sattui ja tapahtui, nyt sattuu, mutta ei tapahdu.

• Visakallo Visakallo

Työkaverille kävi aikoinaan niin, että haki ja sai purkuluvan maatilan vanhalle varastorakennukselle. Sen jälkeen oli tarkoitus rakentaa uusi tilalle, mutta sen rakennusluvan saanti viivästyi niin paljon, että keväinen auringonpaiste ehtikin vaihtua lokakuun räntäsateeksi. Oli mukamas puretuu aivan eri rakennus, kun rakennusvalvonnan vanhat kartat poikkesivatkin todellisuudesta, – tai oliko päinvastoin… Todettiin lopuksi harmituksen jo hellitettyä, ”että väärin purettu”!

Apli

Täälläpäin palokunta on polttanut harjoitustyönä monta rakennusta joista omistaja on halunnut eroon..

Visakallo Visakallo

Milloin Apli viimeksi siellä on näin tehty?

Gla Gla

Poltetaan niitä täälläkin, mutta kriteerit on aika tiukat. Mikä tahansa ei käy ja ympäristöpuolelta pitää saada lupa. Siihen sisältyy omistajan velvoite siivota kohde harjoituksen jälkeen. Kunnan ympäristötarkastaja, joka luvan antaa, todennäköisesti käy katsomassa, että ehdot on täytetty.

Nostokoukun asenne hämmästyttää. Toki noita on aina ollut, jotka usuttavat muita tekemään tyhmyyksiä, jotta voi itse naureskella vieressä.

Apli

Milloin Apli viimeksi siellä on näin tehty?

Viime vuonna viimeksi, mutta vähemmän kuin ennen ja kuten GLA totesi kriteerit on aika tiukat yms..

Nostokoukku

asenne hämmästyttää…

Minua hämmästyttää ympäristöviranomaisten asenne. Visa kertoi pari esimerkkiä. Ja lisää on lukemattomia. Mitä isompi toimija, sen vakavampia sotkemisia katsotaan sormien läpi. Pääkaupunkiseudulla tulvii viemärit joka vuosi ja paskiaiset lumet kipattiin vuosikymmeniä mereen, oikein luvan kanssa. Mitä siihen verrattuna on jonkun tönön polttaminen. Se piirtää siihen mihinkä liitu pystyy. Ympäristöviranomaisten liitu ei riitä muuhun kuin tavallisten ihmisten pompottamiseen.

Gla Gla

Testaa itse viranomaisten tulkintoja, mutta älä pelkuruuttasi yllytä siihen muita!

Nostokoukku

Pelkuruuttani……?

Gla Gla

Sitä se on kun yllyttää muita rikoksiin, tässä tapauksessa ympäristörikoksiin.

Jean S

Niin no minä ymmärtäisin byrokratian jos purkukohde oisi modernimpi villoineen ja muoveineen, mutta tuossahan ei käytännössä ole sen huopakaton lisäksi mitään sellaista, mikä tuottaisi palaessaan tai lahotessaan mitään ympäristövahinkoa. Muutenhan se on vain jättikokoinen nuotio.

Sinänsä jos ymmärsin oikein, että joku ehdotti, että sinne taloon vie syksyn kylmeneviin iltoihin ulkotulia ja kynttilöitä ”syötiksi”. Sehän sinänsä on varmaan mahdollista.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 106)