Keskustelut Metsänomistus Metsäveroilmoitus vuodelta 2023

  • Tämä aihe sisältää 95 vastausta, 21 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , 2 viikkoa sitten AvatarMJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 95)
  • Metsäveroilmoitus vuodelta 2023

    Tein tuon ja ALV-ilmoituksen eilen. Tänään lähetin pari kertaa korjauksen kun muistui mieleen kirjaamattomia ajoja. Ajot kannattaisi kirjata taulukkolaskentaan aina heti matkan päätteeksi.

    Omalta osaltani tulot olivat vähän alle kolmasosan menoista, mites muilla meni? 🙂

    Tulojen kehnouteen oli syynä kaksi loppuvuoteen ajoittunutta hakkuuta, joiden maksupäivä meni 2024 puolelle (toisen osalta piti vähän venyttää maksuaikaa).

    Menot taas olivat tavanomaista suuremmat isohkojen typpi- ja tuhkalannoituksen takia.

    Positiivisena asiana ALVia on tulossa takaisin reiluhko summa.

  • Visakallo Visakallo

    Tavallista pienempihän se viimeinen Kemera minulla nyt olikin. Yleensä kolmen vuoden Kemeroilla olen auton uuteen vaihtanut, se on sopivasti riittänyt välirahaan.

    Jean S

     

    Mun viime vuoden Kemera-saldo oli 5500 euroa. Ei tosin tule mieleenkään ostaa uutta autoa, vanha on oikein hyvä. Tukirahat ovat menneet kokonaisuudessaan metsään takaisin, laitoin esimerkiksi tuhkaa ja kuusentaimia parin hehtaarin kokoiseen turvemaan peltoon, jossa kasvoi harvakseltaan koivuja juuri sen verran, ettei siihen metsitystukea saanut.

    Visalla tietysti metsät alkavat jo olla niin hyvässä kunnossa, ettei tuille enää oikein ole tarvettakaan.

    Gla Gla

    ”Tuolla Kemeralla ei  @Visakallo autoa osta, tai riippuu autosta.  Voin nyt kehua päihittäneeni Visakallon varsin kyseenalaisessa asiassa eli saatujen tukiaisten määrässä, itse sain Kemeraa 3 106,54 €, suurin potti tuli tuhkalannoituksesta.”

    Oletus: Auto maksaa 40 000 € ja sillä ajetaan 400 000 km 30 000 km vuodessa eli auton arvo on nolla 13 vuoden kuluttua. Kemeraa 3100 € x 13 v = 40300 €. Pääomakulut ilman korkoa tulee tuolla tahdilla kivasti maksettua.

    Itse en saanut yhtään kemeraa, joten autokauppaan ei ole asiaa.

    Gla Gla

    RR: ”Tuostahan voisi kehittää suhdelukuja lisäämällä (esim. sitoutunut pääoma, veroluvut  jne.) yksinkertaiset kunkin metsätalouden tunnusluvut.”

    Itselläni tänä vuonna tuskin tulee hakkuita, ellei myrsky- tai hyönteistuhot siihen pakota. Noista suhdeluvuista saankin tällä tilakokonaisuudella käyttökelpoisia vasta useamman vuoden tarkastelujaksolla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tiedoksi: jos joku muukin kuin minä laittoi sähkölinjakorvaukset 2C-lomakkeelleen, niin että asian ehtii vielä korjata. Poistaa vaan väärin ilmoitetut tulot ja lähettää metsäveroilmoituksen uudelleen. Tulot pitää sitten muistaa ilmoittaa veroehdotuksella luovutusvoittona.

    R.Ranta

    <p>Näin juuri Gla. Minusta olisivat kuitenkin varsin mielenkiintoisia lukuja seurattavaksi.</p><p>Todellakin AJ luovutusvoittoihin puusta saatavine tuloineen ja hankintaolettama on 80%.</p><p>Tuulivoimatulot pitää muistaa ilmoittaa maatalouden ilmoituksella.</p>

    Gla Gla

    Eikös sähkölinjakorvauksissa ollut joku minimi, jonka alittavia ei tarvinnut ilmoittaa/ovat verovapaita vai olenko nähnyt unta? Tänä vuonna ei noitakaan rahoja saanut.

    Tolopainen

    Alle 1000€ pääomatulot ovat verottomia.

    Puu Hastelija

    Älkää uskoko Tolopaista MISSÄÄN ASIASSA.

    Verovuoden YHTEENLASKETUT LUOVUTUKSET tulee jäädä alle 1000e. Jos tällöin jää luovutusvoittoa, niin se on verovapaata. Vastaavasti jos syntyy luovutus tappiota, niin se on vähennyskelvotonta muista pääomatuloista.

    Lisäys: Taisi tuon tappion kohdalla tulla poikkeus siltä osin, jos luovutuksen hankintahinta oli yli 1000e, (vaikka myyntihinta alle 1000e) niin silloin tappio vahvistetaan ja on vähennettävissä..

    Tolopainen

    Nämä pikkukaupat on enempi Puuhastelijan alaa. Uskokaa häntä noissa nappikaupoissa. Ei noita myyntitappioita kenenkään tarvitse vahvistaa, ne tulle suoraan osakekaupan välittäjän vuosiyhyeenvedosta verottajalle.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 95)