Traktoreissa on pitänyt olla vähintään turvakaari jo jostain 70-luvulta lähtien, mutta mönkijöillä on saanut laskea kuin köyhyyttä pakoon, ja ajaa puitakin ilman mitään suojia.
Mistä tämä ero johtuu?
Mönkijäonnettomuus vaati yhden ihmisen hengen Mikkelin Otavassa, kun mönkijä suistui ojaan metsäautotiellä. Mönkijää ajanut mies kuoli onnettomuudessa välittömästi.
Yle
3 vuotta sitten nuorempi veljeni hölmöili mönkijän kanssa ja melkein kuoli. Tyksissä ihmeen kaupalla saivat pidettyä hengissä. Haima poikki, molemminpuolinen aivoinfarkti jne. Nyt eläkkeellä, toinen käsi halvaantunut mutta muuten sopeutunut asiaan.
Toi turvakaari olis ihan asiallinen ja tarpeellinen. Noista esillä olleista onnettomuuksista toinen sattui työkäytössä, joka lienee harvinaisempaa. Useimmat turmat taitavat tulla huvikohelluksessa, alkon aineissa, kuten moottorikelkoillakin. Mutta kaatuminen on helposti mahdollista metsätöissäkin, vaikka vauhdit ovatkin hiljaisia.
Turvakaari auttaa kun kaatuu hiljaisessa vauhdissa.Kun vauhtia on enemmän niin siinä istuimella ei enää pysy ja se turvakaari voi murjoa ihan samalla tavalla.Traktoreillakin on käynyt että vauhdissa kaatuessa hytistä on lennetty ikkunasta tai ovesta ja jääty hytin alle liskuun.Hyteissä olikin se tarra,traktorin kaatuessa pidä kiinni ohjauspyörästä,älä hyppää.
Tehokkaita keinoja olisikin nopeudenrajoitin ja umpihytti turvavöillä.
Siinä tosin mönkijän idea ehkä katoaa.
Totta! Kyllä tyhmyys aiheuttaa paljon monenlaista pahaa. Nummisuutarin Eskokin oli tyhmyydelle vhainen kuin ampiainen!
Pienkuormaajien ja mönkijöiden lyhyt akseliväli yllättää usein ajajansa. On voinut ajaa traktoria tai autoa jokusen päivän, mutta sitten loikkaa lyhyt akseliväliseen tekemään jonkun pikku homman. Herkästi siinä tulee tehtyä keikaus johonkin suuntaan. Jotenkin vain se meni on parikin Avantin kaatajaa sanonut. Ja kumpikin täysin selvin päin. Asenteenmuutoksella ja unohtamalla pitempien ajokkien käyttämiskäytännöt saattaa säilyttää terveytensä jopa henkensä.
Jos tiellä jossa nuppi pääsee kulkemaan saa tuon t mallin rakkorin (max 40km/h) kumoon niin mestarisuoritus.
Crossimönkkärit sitten taas eri asia. Näissä uutisissa ei vain usein mainita mikä kulkupeli kyseessä.
Hienoa hupiahan tuo on vetää takaveto päällä mutkat luisus. Jarrut nois tuppaa oleen vaan naurettavan heikot vaikkei painoa ole kuin 300-400kg (t-malleissa siis).
Mönkijä on painava ja voimakas laite eikä kuljettajalla aina ole muuta suojaa kuin munankuori päässä. Tärkein suojalaite eli aivot kun irtikytkeytyy, niin homma päätyy otsikoihin.
Akseliväli ei minusta vaikuta kovin paljon siihen, jos minikuormaaja (Avant) kaatuu sivulle. Omat kokemukseni minikuormaajan lyhyestä akselivälistä ovat sitä, että laite saattaa nostaa takapyörät ilmaan, mutta se ei vielä tarkoita kaatumista, vaikka ns. kaatokuorma ylittyykin. Jos nostaa liian isoa kuormaa ja takapää nousee ilmaan, kone ei kaadu nokalleen, koska kaatuminen lakkaa, kun etupään työlaite osuu maahan.
Runko-ohjatulla minikuormaajalla sivulle kaatuminen johtuu yleensä siitä, että ollaan sivuttain kaltevassa rinteessä, kauhassa on kuormaa, kauha on liian korkealla ja käännytään vielä alarinteen puolelle. Toinen mahdollisuus on, että ajetaan maastossa kiven tai kannon yli huomaamatta sitä, jolloin laite heittää sivulle.
Minikuormaajalla ei kuljettaja voi omalla painollaan vaikuttaa juurikaan kaatumisen estämiseen. Lisäksi sen painopiste on yleensä melko alhaalla (minusta alempana kuin mönkijällä). Mönkijällä pitää toimia vähän kuin moottoripyörällä käännyttäessä eli kuskin pitää nojata ylärinteen puolelle. Yleensä mönkkärin ajo-ohje on, että rinne ajetaan suoraan alas tai ylös eikä mennä sivuttain.
Mönkijät ovat myös erittäin nopeita verrattuna esim. Avanteihin, joiden huippunopeudet ovat 10-25 km/h (yleensä noin 10 km/h), jota nopeutta ei viitsi ajaa esim. mökkitiellä, koska laite on jousittamaton ja renkaat melko kovat, jolloin rynkytys on liikaa kuskin selälle. Mönkkäreissä on ymmärtääkseni rengaspaineet selvästi pienemmät ja lisäksi niiden jousitus antaa paremman ajomukavuuden, jolloin nopeus voi samalla tiellä olla aivan jotain muuta…
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.