Keskustelut Tekniikka Mikä vika iski raivaussahaani?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 43)
  • Mikä vika iski raivaussahaani?

    Sahasin noin 15 vuotta vanhalla Stihl-raivurillani (mallinumero 450/460?). Yhtäkkiä saha sammui ja kun yritin käynnistää sitä, niin vetonarusta vetämällä alkoi myös terä pyöriä. Lopetin sahauksen siihen. Vaikutti siltä että sahaan iski jokin isompi vika.
    Myöhemmin aloin tutkia sahaa tarkemmin ja irrotin kärkiosan ja vedin akselin ulos putkesta. Irrotin myös moottorin puolelta osan ja tutkin kytkintä. Mitään muuta outoa en havainnut kuin roskaa. Siivosin ja laitoin osat paikalleen. Ja kas kummaa, saha vaikutti olevan taas entisellään. En kuitenkaan käyttänyt sitä enempää kuin mitä vähän koekäytin.

  • e-h e-h

    Isommalla terällä minä,vaikka tänä syksynä raivuut jäänä vähiin,kun on ollut erikoiskohdeiten hakkuita

    e-h e-h

    Isommalla terällä minä,vaikka tänä syksynä raivuut jäänä vähiin,kun on ollut erikoiskohdeiten hakkuita

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Näin tekniikan teorioita lukeneena sanoisin että tuo tuntemus tulee siitä että kun pidät kierrokset aina aika korkealla, niin ison terän massavoima auttaa aika paljon. Pienempi puu on jo poikki kun massavoima alkaa ehtymään. Tällöin on tosiaankin tärkeää ettei kierroksia lasketa missään vaiheessa kovin alas ja että ne ovat varmasti täysillä kun leikkaus alkaa.
    Onhan noita kolmioterille ja siimapäille tarkoitettuja sektorisuojia. Jostain sopivasta sirkkeqlin terä stä saa kätevä mies äkkiä raivurin terän. Sitten vain kiihtyvyys on entistä verkkaisempaa, mutta kierroksilla oleva terä leikkaa useammamman sekunnin pelkällä massavoimalla ja puree hyvin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Puuki

    Koneviestissä taisi olla ammattiraivaajasta juttua. Sahasi itselleen sopivaksi räätälöidyllä lyhytputkisella pienehköllä sahalla varhaisperkauksia ja vähän isompaakin taimikkoa isolla terällä. Polttoainekulut kuulemma pienet ja hyvin toimii.

    Jätkä

    Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia isosta terästä. Minusta ainakin tuntui siltä että vääntö kasvoi kun vaihdoin sahoihin isomman terän. Nyt käytän myös 460:ssa isoa terää. 490:ssa se on ollutkin.

    Ison terän vaihdon yhteydessä kierrosherkkyys heikkeni mutta minusta vääntö panani. Omalla työskentylytekniikalla sillä ei ole merkitystä kun en päästä sahaa koskaan tyhjäkäynnille työskentelyn aikana.

    Toisaalta perkauksessa isosta terästä on vain hyötyä jopa niin paljon että jos saisi vaikka isommankin terän niin valitsisin sellaisen kunhan isompia sektorisuojia vaan saisi. Jotenkin tuntuu että on sillä isommalla terällä vain joutuisampi tehdä ja saa alaa enemmän aikaan. Liekö sitten vain tuntemus.
    Lähetetty: 3 h, 32 min sitten
    Lähettäjä: Metsuri motokuski

    Jos vääntö on tuntunut parantuvan, se on vain kuvitelmaa.
    Jos terää kasvatetaan 12,5 %, niin samassa suhteessa vääntä heikkenee.
    Isossa terässä on vain se etu, että sillä saa lakaistua sen verran leveämpiä pyyhkäisyjä ja onhan samoilla kierroksilla kehänopeus sen verran isompi.

    Jos terää isonnetaan, sen kierroslukua pitäisi vähentää, koska nyt jo halvat terät pyörivät ammattiraivureissa MAX-kierrostensa yläpuolella. Kehänopeus pitäisi säilyttää säällisissä rajoissa.
    Onhan raivureiden teriä haljennut aika usein.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Hyvin suuri kehänopeus asettaa myös terän tasapainoisuudelle tiukemmat vaatimukset. Pitää ottaa huomioon jos lähtee jostain sirkkelin terästä muokkaamaan raivurin terää.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kuusessa ollaan

    Tuli tuossa syksyllä ruuvattua heinikonniitossa käyttämäni kolmioterävarustus pienimoottoriseen perusraivuriin. Olihan se mukava niittää pikkuvesakkoa nurin koko 300 millin työleveydellä. Mutta kun isompia ei vaan viitsi paukutella poikki, sen kyllä havaisee miten rasittaa sahaa.
    Itse käytän 45 cc HQ 345 FXT-ammattikoneessa 225 Klingaa yleisteränä, sillä menee kaikki tarvittava nurin ja koska massaa puuttuu kehältä v-lovien vuoksi, kiihtyy kuin 200 millinen perusterä. Alkuun oli normi 225, sen kiihtyvyyden hitauden huomasi, Klingalla palautui takaisin. Eikä tuki tikuista.

    Nimetön

    MINULAN ON KA1KEN ISONPI TIILI,E1 OLE VIELÄ PA1NANTUT OLKAN PÄILÄ.VA1KAN ON VALJAISA LISÄ PENSAKIN,LEKERIKIN SEKÄN VIILA VA1KAN.SEKÄN OLEN PAINANTUT PITKÄÄ PÄIVÄÄ.ON ISO TERÄ EN OLEN,PÄÄSTÄNTYT PYSÄHTYNMÄÄN VAIN PITÄN K0KON,A1KAN TERÄN LIIKEENLÄ KUN,TERÄSÄ ON MASAA NIIN E1,PYSÄHTY YLIIKÄSEENKIN LE1MINKOONKIN.MIKANTERI MILÄN SAHALA,RAVAAT NYKYJÄÄN.ALUETA KUN TULEE A1KANSEKSI NIIN,E1 MUOTOSTU PENSAN KUSTANTUSKIN YLIN,VOIMANSEKSI KIN.

    MIKANDER

    Kyllä isostaraivarista on etua yliikäisessä lepikossa
    Ei se sahanpaino pahaole nykyvaljailla ennen isolla
    Raivarilla kuin motukalla kontaten lepikkoanurin
    Kuin ketjussa sanottiin isoraivari hörppää polttoainetta
    Reilusti Esim Tilhi 460 on pienirukainenraivaussaha
    Verattunna ISOIN HVA ottaa polttoainettareilusti
    Myös tehoero merkittävvä Tilhissä 2.2.kilovattia
    Hva 2.6.kilovattia 460 Tilhi 200.miliselläterällä
    HVA 225.terä itse pistin hva ruotsalaisenyupla
    Hammsterän ottaa makeesti puuhun Kauppias
    Sanoi elä sitten sahaa yhtään tylsällä
    Hajookulmavaihde ja kytkin kyllä se on
    Tosijuttu ei kantta nylskätä tylsälläterällä Tilhi 560
    tai hva 355 tai hva 252 rx

    pikkutukki

    Stihl 410 meni kahdesti jumiin ilman syytä . Kuminauhakaasu . En tykänny , kannattanee ottaa isompi malli . Mutta mikä jumitti ? Onko näitä ollut muilla ?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 43)