Keskustelut Metsänomistus Moottori polttoöljy

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)
  • Moottori polttoöljy

    Merkitty: 

    Per harmaa hapsi muistelee, joskus yli kolkyt vuotta sitten se  löpö maksoi 60 penniä litra, siis markka aikoina ja nyt reilun euron, eli kymmenkertaistunut hinta.

    Palkatkin nousseet toki, mutta raakapuun hinta ole mielestäni missään suhteessa samoin, muihin nähden, kummallista Ilmasto pelastusta?

  • jees h-valta

    Noinhan tuo on mennyt. Ja sen ilmastokoohotuksen varjolla nostellaan jopa E85.n hintaakin vaikka pitäisi olla kriteerit täyttävää tavaraa. On vain helppo nostaa kun se on piiperoystävällistä toimintaa. Vihervassarit tarvitsee rahaa.

    Puuki

    Ei ole montaa vuotta sitten , kun löpön hinta oli n. 70 s/l. isommissa erissä.  E85 hinta pitäisi olla ilmastotekijöiden perusteella edullisempi kuin ilman e-lisää olevan pa:een.   Bensalitra kustantaa kohta varmaan 2 € jotta sähkötolppien rakentamiseen saadaan lisää verotuloja. Ei haittaa vaikka Teslat ym. useimmat akkupirssit ei oikeasti vähennä kok. päästöjä yhtään.  Pääasia on hyvä ideologian mukainen päämäärä ja varsinkin bisnes joka siihen liittyy.

    Rane

    Vaihtoehtoisia kulkemisen vaihtoehtoja on pakko kehittää siksikin koska öljy loppuu.Myös on muistettava että esim. sähköautojen merkittävämpi lisääntyminen vähentää öljyn kulutusta/alentaa hinnankorotustarvetta.BP:n arvio on siis tehty vuoden -14 tienoilla.

    BP: Öljyä riittää 53,3 vuodeksi – Taloussanomat – Ilta-Sanomat (is.fi)

    Ola_Pallonivel

    Ja kun sähköautoja rupeaa olemaan enemmälti, rupeaa myös materiaali kiertämään eikä kaikkea materiaalia tarvi kalliosta louhia.

    Visakallo Visakallo

    Afganistanin litium-esiintymät ovat maailman suurimmat. Seuraavaa sota käydäänkin siellä sähköautojen takia.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Suomessa on myös litiumvaroja. Hyöty vai uhka?

    suorittava porras suorittava porras

    Sama ,kun tuulivoiman kanssa. Kaikki haluavat käyttää ,mutta kukaan ei halua kaivoksia ja tuulimyllyjä omille nurkilleen. Taitavat innokkaimmat sähköautoilun ja tuulivoiman kannattajat olla ensimmäisiä ,jotka piirtävät nimiään valituskirjelmiin kaivostoiminnan ja tuulivoimaloiden torjumiseksi ,jos ovat lähelläkään omaa elinpiiriä ja vaikka eivät olisikaan.

    Puuki

    Miten ne sähköautot toimisi , jos oletettaan vaikka kriisitilanne jossa kyberhyökkäyksellä sähköverkko lamautuu tai tulee muu isompi häiriö jakeluun ?   Tuulivoimaloiden kaapeloinnin kuluista  joutuu jokainen jakeluverkon alueella asuva  osalliseksi tahtomattaan.    Kuulutaan kuin kommuuniin jossa jokainen maksaa jotta jotkut voi ajaa ”päästöttömästi”. Sama käyttömaksujen maksaminen nyt alkuun, kun bensa-autosta ja dieselistä pitää maksaa isosti.  Syyksi sanotaan päästöjen vähentäminen mutta ei kestä lähempää tarkastelua kok. päästöjen kannalta tuulimyllyineen kaikkineeen.     Pääasia on bisnes ja sitten voi toisena tulla se öljystä riippumattamammaksi tuleminen.  Sekin hoituisi Suomessa paremmin muilla keinoin kuin vain akkuautojen lisäämisellä.

     

    Ola_Pallonivel

    Öljystä on kuitenkin pyrittävä eroon, ennemmin tai myöhemmin.

    Biojutut on näpertelyä, biodiesel ja kaatopaikkakaasu riittää vain murto-osaan tarpeesta. Ne voisi jättää raskaanliikenteen ja lentoliikenteen käyttöön.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    ”Per harmaa hapsi muistelee, joskus yli kolkyt vuotta sitten se  löpö maksoi 60 penniä litra, siis markka aikoina ja nyt reilun euron, eli kymmenkertaistunut hinta.”

    60-luvulla, kun öljykamina innostus oli kuumimmillaan, niin löpö maksoi 6 penniä litra. Silloin Korpituvankin muurin vieressä oli peltihäkkyrä, joka kyllä antoi mukavaa lämpöä aamuun asti. Puilla kun lämmitti niin tahtoi kovilla pakkasilla olla hiukan holotna aamulla.

    no, sitä autuutta ei pitkään kestänyt, noihin aloittajan lukemiin päästiin kai 70-luvulla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 37)