Keskustelut Tekniikka Moottorisahan öljypumppu

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)
  • Moottorisahan öljypumppu

    Arvoisat palstalaiset!

     

    Kysyisin Husqvarna 40 sahan öljypumpusta hieman. Saha vuotaa öljyä ja mietimme että onko syynä öljypumppu vai pumpun yhteydessä olevat kumiosat. Päätimme tilata uudet kumiosat Englannista koska lähempää ei saanut.

    Voiko öljypumpun kuntoa testata jotenkin?

  • Pavekka

    Korkkia ei voi jälkitiivistää. Tankki huohottaa korkkikauluksen loven kautta. Täysin pitävät korkit on harvinaisia mutta yleensä se ei haittaa. Korkin alapuolella voi vuotaa myös käynnistin ruuvin reikä tai jousikaivon runkoliitos.

    teukka

    Olen threadin aloittaja.

    Ahaa okei, korkki saa siis olla sellaisenaan kuin se nyt on.

    Viime syksynä/talvena kyseinen saha ei käynyt tyhjäkäyntiä kunnolla vaan se sammui hetken kuluttua. Printtasin kaasuttimen säätöohjeet ja sain sen säätämisen jälkeen toimimaan kunnolla. Jossain myöhemmässä vaiheessa se kuulemma vielä pätki mutta nyt se on toiminut kunnolla taas.

    Oli aiemmin sahan omistajan kanssa alustavasti puhetta tästä sahasta että avaisin kaasuttimen, pesisin sen mun ultraäänipesurissa ja vaihtaisin kalvot. Konehan on tehty 1990 joten ei varmaan pahitteeksi olisi kalvojen vaihto.

    Kysyisin noista kaasuttimen kalvoista että onko kalvoissa erikseen ylä- ja alapuoli ja onko ne mahdollista vahingossa asentaa ylösalaisin? Vai onko ne tehty siten että

    ne menevät paikalleen vain oikein päin?

    Netistä löytyy räjäytyskuvia kaasuttimesta ja sen osista. Uskoisin että niiden avulla selviän siitä.

    Jätkä

    Kalvot kuuluvat justiinsa siihen asentoon, missä ne ovatkin toimivassa kaasuttimessa. Siksi niissä on ohjausnastoille reiät, joten väärin päin asentaminen ei oikein onnistuisikaan.

    Ajatuksen verran tarvitaan, kun kaasutinta purkaa, panna muistiin kalvon – ja tiivisteen järjestys. Nimenomaa pumppukalvo pitää asettua kaasuttimen runkoa vasten, mutta myös säätökalvon asema muuttuu, jos tiiviste tulee väärälle puolelle.

    Jos kalvot ovat ehjät ja joustavat, niin niitä on sinällään turha vaihtaa, tiivisteet (kaikki), myös kaasuttimen ja kurkun välissä oleva, pitää ainakin olla ehjät.

    Kaasuttimesta olisi hyvä puhdistaa verkkosuodatin koeponnistaa neulaventtiilin pito, mitata keinuvivun pään korkeus, katsoa, että läppien akselit ovat suht tiiviit ja ryyppyläppä menee kiinni asti. Imukaulassa oleva impulssikanava kannattaa tarkistaa, että se on auki. Joissakin lelu-Tilheissä se on hoidettu letkulla.

    Hieman vaseliinia reikään ja narusta nyppäys, niin vaseliini roiskahtaa pois reiästä, jos kanava auki.

    Pavekka

    Kyllä ne väärinkin saa helposti ellei ole tarkkana. Räjäytyskuvat on hyvä tapa varmistaa että tulee oikein. Mutta kaasutinta ei kannata availla turhaan eli jos toimii normaalisti. Jo avaamisesta tulee joskus vahinkoja. Lisäksi tässä kaasutin on ikävä laittaa takaisin. Jos avaa kalvonvaihdon lisäksi pitäisi tehdä koko huolto samalla.  Googlella löytyy ohjeita.

    Jätkä

    Meillä oli koneteknikon virkaa hoitamassa yksi tyyppi, jolla on suhteellisen pitkät tulpanjohdot.

    Kerran yhytin hänet konehallista, jossa hän oli ottanut omasta autostaan starttimoottorin ja laturin pöydälle. Auto oli suhteellisen uusi. katselin vähän aikaa hähen hypistelyään ja kysyin, onko jotain vikaa, kun molemmat ovat levällään siinä? ”Ei mitään vikaa, putsaan vain pölyt pois sisältä”.

    teukka

    Jos käynti huononee ja pätkii jatkossa kyseisessä sahassa niin sitten voi ehkä miettiä kaasuttimen putsausta. Mutta toimivaa en ainakaan toistaiseksi lähde purkamaan.

     

    Lisää kysymyksiä:

    Sahoissa on polttoainesuodatin bensatankissa. Myytävänä on fyysisesti erilaisia suodattimia esim Stihliltä ja Jonseredilta. Käykö erilaiset polttoainesuodattimet ristiin kuten Stihlin malli esimerkiksi Husqvarnaan. Onko vain pääasia että letku sopii hyvin suodattimen liittimeen?

    Jätkä

    Ihan se ja sama, mikä suodatin siellä höskää. Ehkä Tilhiin olisi paras painava suodatin, kun siinä pakkaa väkisin jäädä bensaa tankkiin suhteellisen paljon, vaikka tankki onkin niin pieni. On olemassa vieläkin suodattimia, joissa on metallirunko, sellainen on hyvä hakeutumaan alimpaan kohtaan tankissa.

    Pavekka

    Kannattaa laittaa sen tyyppinen kun sinne kuuluu. Ne on halpojakin. Stihlin suodattimet ei sovi suoraan. Eikä niitä kannata sovittaa kun menee letku ohueksi. Pienissä suodattimissa voi joutua liitosta pannottamaan eikä niiden siirtovirtauksista tiedä. Voi tulla mystisiä oireita.

    Jätkä

    Ei pidä paikkaansa… Jokaisen suodattimen liittimet (virtaus) ovat riittävän suuria isommallekin sahalle. Monessa sahassa on letkun päässä letkunkiristin, tai jopa langalla kiristetty letku sopivaksi – Tehtaan jäljiltä.

    Jätkä

    Normaali öljypumppu ei mene vaihtokuntoon itse pumppuosastaan.

    Suosittelen irroittamaan öljypumpun ja tutustumaan sen sielunelämään. Rikkoutumiset, joita olen kohdannut sahojen kanssa touhutessani, ovat olleet aina pumpun pyörimiseen liittyviä ongelmia, eli käyttömekanismiin, pumppu sinänsä on ollut kunnossa.

    Ottakaa pumppu käteen ja pyöritelkää sitä hissukseen, jos siinä on öljyä, se kyllä sykähtelee. Vika voi olla käyttöpyörässä, joka on kampiakselin yhteydessä. Jos imupää on tukossa, se avataan – ja se on siinä!

    Joissakin karvalakkimalleissa on ollut muovisia öljypumppuja, jossa on voinut tulla ongelmia, mutta tuollainen pumppu maksaa vain muutaman euron, joten sen kanssa ei kannata ”päätään vannehtia”. Tosin sellaisen sahan hinta käytettynä on vain muutaman kympin, joten sijoitushan on sahan arvoon nähden suunnaton!

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 27)