Keskustelut Tekniikka Moottorisahan säilytys palstalla

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)
  • Moottorisahan säilytys palstalla

    Miten olette säilyttäneet metsässä yön yli moottorisahaa? Pidemmän matkan takaa sahan raahaaminen edestakakaisin on raskasta, joten tarkoitus on säilyttää sahaa leimikolla. Onko vinkkejä?

  • Nimetön

    MUITSAN KUN VUOSIN 6KYNENTÄ LUKUNLA,P0LVIN JÄRVIN SAVOTALA JÄTIN.UUTEN KARHIAN HUSEN KUUSIN,JUURELEN KUN LÄHTIN PALSATALTA PYHÄN PITOON.NIIN KUN ARKINA AAMUNA TULIN,TAKAINSIN NIIN OLI KUUSIN JUURELAN,SAHA VA1HTUNTUT E1 OLTUT ENÄÄN HUSE.VAIN OLI IKÄ KULU KULOPI,OLI PELKÄ RUNK0 E1 OLTUT,LA1PAA ETES E1KÄN KETJUJA.SAVOTALA OLI LENTO JÄTKÄ P0HIOSESTAN,E1 TULTUT TAKASIN PYHÄN PITOSTA,HÄVISI KUN PIERU SAHARAAN.VEI MINULTA UUTEN KARHIAN HUSEN SEKÄN,OLI K0VAT VIINA SEKÄN RAHA VELKAT.KA1KI JÄI MAKSANMATA E1 NÄKYNTYT,MIESTÄ SEN JÄLKEN.KUULIN ETÄ PERÄÄN OLIVAT KYSELTYT MUTA E1,OLTUT NÄKYNTYT MIESTÄN K0TIN PITÄJÄSÄKIN.KUULIN ETÄ OLI LAPSIN RUOK0JAKIN,MAKSANMAKATAKIN MINÄ SILEN HYVÄN HYVYYTÄNI,MONIT VIINAKIN RAHATKIN LAINASIN KIN.E1 KUITENKIN TULTUT MINULEN KONKURKI KUN,TEKIN K0VAA TILIÄ MINULA NE OLI NE,K0KON SAVOTAN K0VINMAT TILIT.NIIN HOMASIN UUTEN HUSEN OLI,VIIMESTÄ HUUTOJA KUN MENIN HUSE,KAUPAAN NIIN.HUSE KAUPIAS OLI OVELA VASTASA,OLI NÖYRÄÄ P0IKAA SIIHEN A1KAAN,HUIPU URAKA MIES OLI KUNINKAS.E1 NÄKYNTYT LENTO JÄTKÄÄ SEN JÄLKEN,TILIN KUN SA1 K0URAAN NIIN,HÄVISI KUN PIERU SAHARAAN HYVÄN,SAHAN MINULTA VE1.EN KUITENKIN KANTA ENÄÄN,KATKERUUTAN MUTA SAHOA EN OLEN,ENÄÄN METÄÄN HYLKÄNTYT.

    jees h-valta

    Jätkän ”kouluopetus” aivan asiallista tässä kohtaa. On se aika hurjaa tämä metsien väki näissä esim. juuri hygienia-asioissa. Noissahan voi elää aivan lähes mitä vain kun viikko-ja kuukausitolkulla vedetään samoja hikirytkyjä päälle ja kypärää päähän. Vain pakkasaika voi olla suht järkevää vetää yön säilytyksellä maastossa. Kuolee edes lievemmät saivareet yöpakkasiin. Kypärissäkin pitäisi olla helposti vaihdettavia kertakäyttönauhoja että hiukan edes joku tolkun taso säilyisi.

    arto arto

    Selvenetään hiukan, Hikinauha on vaihdettava. kuulosuojainten äänieriste uretaani ei ime mitään saa pyyhkäisemällä puhtaaksi Tarvittaessa vaihto, Vaatteet pesussa jopa 2ketaa viikko kypärä vaihtoon joka vuosi. samoin vaateet. eli ei siellä liassa ryvetä puhtaassa luonnossa.

    kuusessa ollaan

    Se on nykyv´sahoissa monessa mallissa muuttunut perinteisten sahojen aikaan, että kaasu on vaijerilla, eikä mekaanisella vivustolla. Se aiheuttaa omat kuvionsa, HQ 550 on sellainen vaijeriltaan, että on hyvin voideltava, jos säilyttää palstalla. Ja sen sahan talviluukkukin on ”sattumalta” sijoitettu siten, että moottorista tuleva lämmin ilma osuu vaijeriin…

    Raivureissa taas (ilma kahvalämmitystä olevat sahat) usein vaijeri on jäässä kahvan päästä jopa kesken päivän, koska kosteutta kertyy kahvan sisälle ihan pakkaskeleilläkin. Kyllä moni kaipaa vanhoja HQ konserinin sahoja, joissa kaasu toimi sillä paksullä vaijerilla pyörittämällä 🙂

    Paperista perunasäkkiä suosii parikin tuttua maastosäilytyksessä, lämmin saha ja siitä irtoava kosteus imeytyy paperiin. Muovinen säkki pahentaa asiaa.

    Radiollinen kypärä aina illaksi kotiin ja kuulosuojainten sisukset ulos yöksi, sinne taakse piirilevyihin kertyy tuhoavaa kosteutta.

    metsänvartija

    Maastokuvio kangas päälle ja karikkeita päälle, ei löydy helposti.

    Varkaita liikkuu…MV;n saha varatettiin korjaamolle tehdyssä murrossa. Vakuutus rahoja odotellessa.

    tamperelainen tamperelainen

    Olen pitänyt hankintahakkuilla talviaikaan kahta sahaa maastossa,siis myös varasaha.Sahat isoon muovipussiin,sisään Maaseudun Tulevaisuuksia kosteutta poistamaan,samaan pusiin varaketjuja,viiloja.
    Peitteeksi kuusenhakoja ja vielä kevyt näreen runko näiden päälle.Ei aina löydä itsekkään.
    Kyllä polttoaineen ja teräöljyn kanniskelu saa riittää kuljetustoimeksi
    PS Tuo motokuskin keino kanta sahaa olkapäällä on hyvä,mutta pusakan olkapää öljyyntyy

    Jätkä

    Kyllä maastossa yksi saha kerrallaan riittää.
    Polttoainekannuja minulla on ollut aina kahdet, eli metsästä olen tuonut vain tyhjää kombikannua, en kanna nesteitä edestakaisin.

    Eri asia on, jos savotta on ihan tien varressa, silloin tuon sahan autoon.
    Hakkuulla en koskaan jätä sahaa siihen, mihin hakkuu loppuu, vaan esim viereisen ajouran varteen.

    Kypärän puhdistamisessa – huoltamisessa ja sen tekstiiliosien uusimisessa artolla onkin askaretta niin, että päivänvalolla ei kerkiä kahta tankillista enempää sahailemaan, kun vielä autolla ravaa evästelemässä niin siinähän se päivä kulahtaa. Vielä kun iltasella pesee pyykit ja kuivaa kanssa.

    Visakallo Visakallo

    Sen jälkeen kun kaksi hyvin piilotettua uudehkoa raivaussahaa vietiin työmaalta samalla kertaa, en ole sahoja metsään jättänyt.
    Varkaan on täytynyt seurailla työmaata, sillä muuten ei olisi kyllä sahoja löytänyt.
    Hyvällä metsätieverkostolla on myös varjopuolensa.

    petep

    Onko ammattimiehillä aina kaksi sahaa palstalla vai onko se vain Stihl-miesten tyyli ? 😀

    arto arto

    Kypärän puhdistamisessa – huoltamisessa ja sen tekstiiliosien uusimisessa artolla onkin askaretta niin, että päivänvalolla ei kerkiä kahta tankillista enempää sahailemaan, kun vielä autolla ravaa evästelemässä niin siinähän se päivä kulahtaa. Vielä kun iltasella pesee pyykit ja kuivaa kanssa. …….Sitä kun on nopea kerkee tehdä päivässä paljon. En siis ravaa autolla syömässä repussa eväät. Kypärän huolto vie 1-2 min. vaatteet pese kone ja kuivaa. Nyky aika eletään vuotta2016. Jos sinulla vaijeri jäätyy on saha ollut huonolla huollolla. jos takuu vie liikkeelle takuu korjaa. minulla ei koskaan vaijerit jääty huollan aina määräajoin sahan.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)