Keskustelut Tekniikka Moottorisahan viritys

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)
  • Moottorisahan viritys

    <p>Terveppä hei! Löytyykös täältä innostuneita tutkijoita aiheen tiimoilta? Vai onko sahat vaan jo optimoitu tehtaalta täydelliseksi? Kerropas mielipiteesi tai kokemuksiakin olisi hauska kuulla jos niitä löytyy! Voi myös käydä vilkuilemassa tuuban puolelta allekirjoittaneen epätieteellistä hauskanpitoa jos kiinnostaa! https://www.youtube.com/watch?v=RwPx-Joup2M</p&gt;

  • Makarov

    Ainakin 261 stihli ja 550xp huskussa hyvin teho riittää ilman virityksiä. Välillä stihlin aina kalibroin.

    teemu6

    Onhan ne aika hyviä kyllä! Ittellä pienessä mielessä vaan muhii omituisuus että mitäs jos? Monenmielestä turhaa mutta aika paljon muutakin turhaa mahtuu ihmisen elämään niin miksei joku turha asia voisi tuottaa pientä iloa! Vaikkei toistaiseksi erot nyt niin valtavia ole omissa kokeiluissa niin kyllä on saanut lisää hymyä tekemiseen! Aikanaan kun ostin 350 hussen niin kaikenmaailman partnerin raatojen ja minkä lie jälkeen niin tuntui kyllä todella maukkaalta sahalta siihen asti kunnes ostin 261 tilhin joka tuntui siihen asti hyvältä kunnes rupesin pakoputkia porailemaan ja on siis hyvä saha edelleen mutta…nyt ollaan sitten jo menossa syvempään päätyyn että rytinä käy! Ihan mukavaa puuhaa kun avoimin mielin virittelee ja tutkailee…

    Pavekka

    Oon muutaman tehnyt ja kyllä sillä lisää ominaisuuksia saa eli kyllä niissä tehtaan jäljiltä on varaa parannella. Sitä hyötyä vaan on vähän vaikea todeta ellei ole merkittävä. Käsituntuma turtuu niin nopeasti. Pitäisi olla joku penkki. Vartin sahannut jollakin ei enää muista missä se ero oli muihin verrattuna.

    Viimeisin mistä tuli paras oli sylinteri aukkojen suurennus ja kanavien laajennus. Ei ollut 90:stä niin jäi muut tekemättä. Muuten olisin ehkä vetänyt fingerportit ja hiukan aikaistanut huuhtelua. Lisäksi oli pop-up ja squissi tapissa.  Vetelin aukot näppituntumalla kun en välittänyt viedä niin tieteelliselle tasolle. Nyt ehkä veisin. Läpihuuhtelu piti tehdä kun oli umpimäntä mutta sekin jäi. Maltillinen pakopönttö modaus oli. Mutta kyllä se 45cm3 maatilasaha noillakin ja talttaketjulla jo vakio 50cm3 ammattimalleja pöllytti. Leikin silloin tällöin sen kanssa ja kyllä alkaa naurattaa. Hörppii kyllä mutta ei mikään erityisen janoinen.

    Pönttömodauksien kanssa kannattaa olla vähän varovainen ettei tule vaan mökää tai voimatonta puhkua. Voi tulla jenkaa ja voi tulla kiihtyvyyttä mutta ei voimaa. Eli ajatus on pyrkiä saamaan leikkuutehoa eli voimaa yläkierroksille niin että saha pystyisi ylläpitämään työkäyntiä tai jopa nostamaan sitä. Siinä kyllä onnistuin jonkin verran eli sahaa voi laulattaa kierroksilla ja painaakin hyytymättä.

    Alkuperäinen tavoite oli ottaa jengaa mutta se ei oikein toteutunut. Tuli vaan 700-1000 lisää. Ja siitäkin merkittävin työkierrosnousua, jos vielä teen otan huipun noston tutkimuksiin eli satsaan pystyhuuhteluun ja pakoajoituksen maksimointiin.  Lisäksi mieli tekisi perehtyä läppäteoriaan ulkopuolisiin huuhteluputkiin tai huuhtelu pumppuun.

    Toi sytytyksen aikaistaminen ei oikein ole auennut. Miksi?  Vai johtuuko juuri tuosta etten ole päässyt yli 15 kilon.

    Jätkä

    Moottorisahauksen MM-kisojen yhteydessä on ollut myös maekinatunnelmaa, kun vapaasti viritetyillä sahoillatehdään nopeuskisaa ym.

    Huippukierrokset ovat niin korkealla, että sahan käynti on niillä ulinaa. Takuulla sisuskalut eivät ole alkuperäisessä kuosissa. Merkillepantavaa on, että pakoputki on samanlainen, kuin kaksipyöräisten tehopakoputki,

    Normaalikäyttöön virityksistä ei ole muuta hyötyä, kuin että on hauskaa kokeilla.

    Meillä on ollut joskus maahantuojien ”kisakoneita” moottorisahauskilpailuja varten.  Hyöty koulujen kisoissa on pieni, koska ”Sahan pitäisi olla vakiokunnossa” kuutiotilavuus laittaa sahan epäedulliseen luokkaan ja nuorille käyttäjille sahan tehoa on hieman vaikeampi hallita.

    Pavekka

    Kyllä ne ameriikassa virittelee noita ihan aktiivikäyttöön. Mutta hiukan turhaa munkin mielestä. Nykysahat on kauan olleet suorituskykyisiä. Ja onko siellä metsässä niin kiire? Urakat vaan kiristyy…

    Noi kisavehkeet on jotenkin tylsiä. Tulee mieleen kiihdytysajot. Mielettömiä investointeja spesiaalivehkeisiin sekunnin kymmesosien vuoksi.  Varmaan tehty vähän yleisölajiksi. Pitäisi olla edes runko vakio niin voisi puhua vielä moottorisahasta.

     

     

     

    Jätkä

    Vanha sanonta on, että: Jos kaikkien viritystoimien jälkeen koneessa teho ei ole laskenut kuin kolmasosan – voidaan viritys katsoa onnistuneeksi.

    Myös Jenkkilästä on toteamus: Paras keino saada auton moottoriin lisää tehoa, on lisätä kuutiotuumia.

    arto arto

    Viime talvena tein 545 fx kokeilumielessä pientä kikkailua kiillotin imupuolen ja pakopuolen ja ilmahuuhtelu kanavat , Lisäksi laitoin pakopuolelle keramisen pinnoitteen. Nyt kesä sahailtu kyllä vakio jää aina varasahan virkaan, Kiihtyy normaalia paremmin kerran katsottu pakoaukko oli aivan karstaton. Vakio tuntuu jotenkin laiskalta. Moottorisaha ollut viritetty jo kauan (tehtaan paketilla)                                        Myös Jenkkilästä on toteamus: Paras keino saada auton moottoriin lisää tehoa, on lisätä kuutiotuumia. Nykysin niihin 8 mukisiin menee 2 turboa. Vaparina 5.2l tahkoaa sen 800 hv turbotettuna jopa 2000 hv

    Makarov

    Mikä on ”tehtaan paketti”?Rupesi kiinnostamaan.

    Pavekka

    Niin muakin. Oon ennenkin kuullut mm. Tehtaan tekemästä virityksestä ja tehdas virityksestä. Ei oikein selvinnyt mitä pitää sisällään.

    arto arto

    Jonsered sahoihin sai ihan tehtaan tekemän viri paketin . Eli osat kiinni ja siinä se.  Saa varmaan muihinkin kun etsii. Näkyy isossa maailmassa olevan jo muutaman vuoden vanhoihin ruotsisahohin kaikenlaista palikkaa. jonsessa teho nousi aika huimasti oli ihan ruotsissa valmistettu osapaketti.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)