Keskustelut Tekniikka Nokka Joker

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Nokka Joker

    Täällä on varmaankin sellaisia konemiehiä jotka tuntee Nokka Jokerin.
    Olisi sopiva harvennuslaite. Kokemuksia jos olisi kertoa, niitä tuleen. Näiden hinnat on kohtuullisella tasolla ja aika yksinkertainen tekniikka.

  • kuusessa ollaan

    Onpa tuollaisella aikoinaan uutukaisena tullut hakattua…liikeratanosturi ja keto 51 hakkuuöäänä.
    Ketterä, ellei ketterin kone mitä on tehty, viimeiset vihreät oli jo rungoltaankin melko hyviä. Teloilla kulkevana kohtuullinen kulkukyky huonossakin maastossa, mutta pikkukoneille tyypillisesti kivikot on ilkeätä keikutusta.
    Koska on kevyt, on myös hutera ja vaatii pelisilmää kuskilta.

    Yksinkertaisiahan ovat tietyssä mielessä, mutta jos jotain teleistä hajoaa, on hyvät suhteet konepajaan arvokkaita. Siinä mielessä käytetty sampo on parempi, varaosahuolto pelaa edelleen…

    Jätkä pätkät

    Nokka Jokeri kuului sarjaan. Suunnittelija on sellaisen luulon vallassa, että ajouralla pitää olla puita tiheämmässä kuin palstalla muilla kohdilla.
    Ei hakkuukoneen eikä ajokoneen tarvitse olla mikään luikertelija, vaikka uraväliin hakattaisiin haamu-ura, voi sekin olla melko suora.
    Jos kone työskentelee vain ajouralla, sen pitää olla iso ja vakaa.

    Rane

    Itse asiassa joskus opetettiin että ajouran vieressä pitäisi olla puita tiheämmässä jotta ne hyödyntäisivät sen vapaan tilan.Tämähän oli ihan teoriaa,pitkäpuomikuormaimilla kun sohitaan 11 metriin niin se vaatii tilaa ja näkyvyyttä. Jos taas tehdään haamu-urahakkuuta niin harvesterin on nimenomaan oltava kapea ”luikertelija”.
    Nokka-jokerista ei ole henk.koht.kokemusta.Kuullut olen että telojen päälläpysymisessä oli jotain ongelmaa.

    Jätkä pätkät

    Onpa laite minkälainen tahansa, se vaatii tilaa kulkiessaan ja tiettävästi lyhkäisin välimatka kahden pisteen välillä on suora viiva. Jos kone on 2,5 metrinen, se vaatii vähintään 3,5 metrisen tilan. Kun puiden kekimääräinen etäisyys ensiharvennuksen jälkeen on 2.90 m. ei haamu-ura paljoa lisätilaa tarvitse. on muistettava, että haamua käytetään vain uhen kerran koneen siirtymiseen.
    Esim. Sampo soveltuu moiseen toimintaan erinomaisesti.

    Rane

    Teoriassa noin.Haamu-ura on kuitenkin tehtävä puuvalinnan ehdoilla.Se suora ja vähäoksainen puu jätetään vaikka se on keskellä sitä suoraa uraa.Sen takia harvesterin on pystyttävä luikertelemaan.

    kuusessa ollaan

    Sen verran voin kokemuksesta sanoa, että ketteryydessä jokeri hakkaa sammon selkeästi. Ensinnäkin leveydeltään jokeri on 195cm (sammot 220-250 riippuen rengastuksesta), jokeri kääntyy 60astetta puolelleen, sampo taitaa jäädä 40asteeseen. Lisäksi jokeri kaltevassa ei tarvitse juurikaan lisää leveyttä, telat on niin matalat.
    Hankalimpia kohteita haamu-urakoneelle on peltokuusikot, jotka on istutettu 2 metrin ruutuun, puuväleissä ei pääse kulkemaan suoraan.

    Vaikka jokerilla hakattiin kesällä männiköitä, ei seuraavana vuonna ilman oksakasojen paikkoja olisi nähnyt mistä oli menty.

    arto arto

    Kyllä harvesteri luikertelee mistä kolosta vaan. Mutta ajukone on eri juttu. niillä haamu urilla tulee runkovaurioita , niin kivahan niistä on sitten valittaa.

    Rane

    Haamu-urahakkuussa tehdään ihan samanlevyinen ajoura kuin tavallisessa hakkuussakin,Eikä niitä pilkkoja ilmaannu mystisesti itsestään.Kuljettaja joko tekee pilkkoja tai ei tee.

    Jätkä pätkät

    Metsässä ei kasva niin ylivoimaisen hyvää puuta, että se pitää kiertää.
    Esim. Sampo menee sutjakasti kolmen metrin välistä kolhimatta, mutta ajokoneella on aika usein ajettava monta kertaa ja jopa kuormalla, jolloin väylän pitää olla leveämpi.
    Jos ajokone kolhii runkoja, on urat liian kapeat ja juuristovauriot sata kertaa pahemmat kuin kolhut.

    kuusessa ollaan

    Kun haamu-urakoneet tulivat, hakattiin silloin 30 metrin uraväleillä. Silloin olivat hyvä vaihtoehto, kahdella urien välisellä haamu-uralla syntyi tasainen metsä ja runsaasti puuta urien varteen, lisäksi aika nopeasti kun työskenneltiin 6,5 metrisillä nostureilla. Myös laatuharvennus onnistui paremmin, kun näki läheltä kaikki rungot.
    Kun uraväli muuttui 20 metriin ja koneiden puomit piteni 11 metriin, haamu-urakoneiden tarve kokolailla poistui. Silti, ei se pitkäpuomisellakaan kaukaa ronkkiminen mitään herkkua ole ja helposti jää käsittelemättömiä kohtia uraväleille.

    Siitä olen kyllä eri mieltä Jätkä pätkät kanssa, etteikö olisi nykymetsissä kiertelylle tarvetta haamu-urilla hakattaessa. On nimittäin puuston laatu nykyensiharvennuksissa niin sekavaa, että kaikkien mahdollisten tukkirunkojen säästäminen väljennykseen asti on järkevää.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)