Keskustelut Puukauppa Nuori moto- kuljettaja työmaalla

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)
  • Nuori moto- kuljettaja työmaalla

    Merkitty: 

    Minkälaisia kokemuksia nuorista kuljettajista olet saanut, palstalaisia on ilmeisesti tervehtinyt työmaan aloitukksessa nuori kuljettaja moton hyyistä ?

    Oppilaitoksessa metsäopetus on käytännönläheistä ja itsenäisyyteen kannustavaa. Ammattitaidon perusteet opitaan käytännön työtä tekemällä koulun harjoitustyömailla ja työssäoppimisjakson aikana metsäkonealan yrityksissä.

     

     

  • Metsuri motokuski

    Kaikkihan me olemme aloittaneet jostain. Hyvällä ja kannustavalla opetuksella jokaisesta kasvaa hyvä ammattilainen. Nuori kuljettaja tarvii enemmän valvontaa ja ohjeistusta. Joten pidetään se mielessä.

    Itämaan ihme

    Valitettavasti oppilaitosten opetus/opettajat on monesti täysin pihalla mitä metsässä nykyisin tapahtuu.

    Sitten kun nuori kuljettaja joutuu omatoimisesti metsään, onkin edessä melkoisen eri maailma. Sertifikaatit, suojavyöhykkeet, nauhoituksen puute, luontokohteet, tietyt tavoitteet mottimäärissä, ei suuret mutta silti.

    Ja monesti unohtuu, että aloitteleva kuski ei tiedä ns. perusasioita, ennen kuin ne kertoo. Ei ole nuoren vika, vaan sen joka olettaa asiat itsestään selviksi. Metsä opettaa, vanha viisaus.

     

     

    petep

    Niin ja sitten leivotaan taas yksi ala jossa on työvoimapula. Ei ole aikaa,rahaa ja kärsivällisyyttä antaa nuorten edes yrittää.

    metsä-masa

    Lainaus: / ”Kaikkihan me olemme aloitaneet jostain. Hyvällä ja kannustavalla opastuksella kasvaa jokaisesta hyvä ammattilainen” , ja näin se on mitä Metsuri motokuski totesi.

    Metsäopetus oppilaitoksen kautta on miltei ainut mahdollisuus päästä ja tulla ammattitaitoiseksi kuljettajaksi metsään. Täällä Pohjois-Karjalassa on valtakunnallisesti yksi parhaita konepuolen metsäopetusta antava Riveria Valtimo / Joensuu.

    Metsäkoneenkuljetuksen- ja metsäkoneasennuksen koulutusohjelman käyneitä kuljettajia täällä tapaa hyvinkin tiheään, koska lähialueella on kaksi huomattavan suurta metsäpalveluyritystä, toisaalta kilpailuakin on lähialuulla mm. Talvivaara. Talvivaarasta palaaviakin on huomattavan paljon, eli konetyön antama vapaus vetää takaisin koneen hyttiin ja metsään.

    Itse olen tavannut työssäoppimisjaksolla tai jo työsuhteessa olevia nuoria, joista olen havainnut hyviä piirteitä konetyön ammattilaisekksi, lisäksi tärkeä lainaus Metsuri motokuskilta, ” Nuori kuljettaja tarvii enemmän valvontaa ohjausta!

    Nostokoukku

    Valitettavasti kaikista koulutukseen hakeutuneista ei tule koskaan ammattimiehiä, ei millään alalla eikä koulutuksella. Kävin aikoinaan metsurikurssin. Meistä 24 kurssilaisesta tuli kolmesta metsuri. Me olimmekin sitten kyllä, vaikka itse sanonkin, aikalailla hyviä ammattilaisia. Jo kurssilla näki kenestä on metsuriksi. Jos metsurinpuseron rintataskuun on viikattu valkoinen nenäliina,  jolla tupsutellaan otsaa ja pyyhitään nenää vähän väliä, voi sanoa että tästä kaverista ei ole metsuriksi. Esimerkki on kurssiltamme. En väitä, että metsurin tai motokuskin ammatti vaatii erityistä lahjakkuutta. Mutta vähän rouheampia otteita se vaatii kuin nenänpyyhkiminen ja jatkuva hipiästä huolehtiminen. Tietenkin nuorelle kuskille joka osoittaa taipumusta työhönsä, viihtyy yksin, ei pelkää pimeää, on ahkera ja vastuuntuntoinen ja ei pelkää iskeä käsiään nokeen ja öljyyn, on annettava mahdollisuus hioa taitojaan.

    Makarov

    Ainaki metsurin/metsätyöntekijän ammatti vaatii kaikkein eniten sitkeyttä ja luonnetta. Sitä kautta kehittyy myös huippuammattitaito. Sitkeys ja luonne kyllä kieltämättä kehittyy töitä tehdessä ja jos ei kehity niin edessä on alan vaihto. Työn tehokkuus kasvaa myös kun hommia tekee niin että tällä palstalla sitä sitten porukalla ihmetellään.

    Metsuri motokuski

    Sama se on konepuolella myös. Kiinnostus alaan ja halu oppia metsäalasta ovat varmaan parhaat motivaattorit. Sitten on enää me kokeneemmat kuinka tuemme uusia kuljettajia toteuttamaan hänen unelmansa. Tuhoammeko sen vai annammeko kuljettajalle hyvät ja reilut tavat vahvistaa oppimaansa.

    Rane

    Sen verran että jokaisesta tulisi hyvälläkään koulutuksella motokuski ei pidä paikkaansa.Harvesterin kuljettajaksi kouluttaminen on niin arvokasta että ”turhaan” ei pitäisi yrittää kouluttaa.Toki kouluttajat mielellään kouluttaa…

    mehtäukko

    ”… että jokaisesta tulisi hyvälläkään koulutuksella…”

    Kun työssä ollaan niinkin arvokkaiden palikoiden kanssa tekemisissä = koneet, elinkeinot yrittäjinä, metsän käsittely, särpimien tienaus…jne, koulutukseen pääsyyn valintakokeissa olisi panostettava aivan eri mallilla. Kun yhteiskunta maksaa pääluvun mukaan koulutuslaitokselle liksat, lähtökohta on jo nurinkurinen ja lopputuloksista kärsivät kaikki. Motivoitunut kehityskelpoinen opiskelija-aines on kaiken a ja o. Sellaisten kanssa on ilo työskennellä.

    Toinen esimerkki on sitä toista maata: itsestään ”hyvin viisas ja osaava” tyyppi ei edes kuuntele reuna-ehtoja, vaikka ne maastossa käydään kohta kohdalta läpi. Vuoron päätyttyä todetaan sutta ja sekundaa,paikalle kutsutaan mo ja pomo informoidaan. Seurauksena lopputili.

    Kuka on höynäyttänyt ja ketä? Vastaus: oppilaitos, jolla ei ole ahneudelta kykyä viheltää aikanaan peliä poikki !

    suorittava porras

    Oppilaitosten kisa määrärahoista pakottaa maksimoimaan oppilasmäärät. Tulevaisuus turvataan vain sillä , että ”ajetaan vain täysillä kuormilla”. Sisällöstä ei niin väliä. Saattaa konekantakin vaihtua Deerestä Sampoon , jos oppilaita on niukasti ja määrärahat peilautuvat oppilasmäärään.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 70)