Keskustelut Metsänomistus Onnettomuudet metsätöissä

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)
  • Onnettomuudet metsätöissä

    MV on saanut kunnon kropsuja, kaikki ovat tulleet hakkuutöissä, Sen takia MV on lopettanutkin metsänhakkuutyöt.

    Jalka murtui vinssatessa puita, vinssi ”hyppäsi” jalan päälle. Tyvi potkaisi kylkeen ja kylkiluut murtui. Pienenpiä tapaturmia on tullut paljon.

    Onneksi on turvavarusteet, ilman niitä olisi sattunut vieläkin pahemmin.

    Näihin kyllästyneenä MV siirtyi metsänhoitohommiin. Turvallisempia ja mukavempia töitä.

  • suorittava porras suorittava porras

    Edellä kerrottu tapaus herätti runsaasti keskustelua
    työporukassa .Myös muita tapauksia käsiteltiin . Kovasti ihmeteltiin autoilijoiden suhtautumista tiealueella työskenteleviin metsäkoneisiin. Varoitusmerkeistä ja huoltoajoneuvoissa olevista vilkkuvista valoista huolimatta harvat edes jarruttavat työmaan kohdalla .

    Vastikään tiealueella työskennelleet kokivat kauhunhetkiä erään pitäjien välisen päällystetyn tien perusparannuskohteella , jossa tielinjaa levitettiin ja puita korjattiin tieltä käsin . Liikenne jouduttiin välillä pysäyttämään ja tämä onnistui vain ajamalla koneenkuljetusalusta vilkut päällä osittain tien tukkeeksi . Käsimerkeistä ja huomioliiveistä ei ollut riittävää apua . Mikähän meihin autoilijoihin on mennyt , kun varoituksista ei välitetä.

    Muistuupa vielä mieleen tapaus muutaman vuoden takaa , kun metsäkone oli purettava kyydistä liittymän puuttuessa päällystetyllä tiellä keskellä 2km:n suoraa . ”Majakat ” päälle ja lavetin perä alas purkua varten . Silloin pamahti ! Henkilöauto tömähti lavetin perään ja kiukustunut peräänajaja alkoi syyttämään lavettikuskia . Siirtoauto oli ehtinyt olla paikallaan jo tovin , mutta siitä huolimatta kolaroitiin.

    Käräjäreissuhan siitä tuli . Vasta lakituvassa peräänajaja joutui myöntämään syyllisyytensä .
    Olisi turvallisuuden kannalta hyvä pitää mielessä , että kolaria kannattaa aina välttää riippumatta siitä onko oikeassa .

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Suorittava porras:
    ”kun vastaan tuli auto ja tie kävi syystä tai toisesta ahtaaksi . Autot ohittivat onnellisesti toisensa , mutta tilanteen jälkeisessä mutkassa tuli ongelmia . Pikuppi suistui ojaan , kimposi takaisin tielle ja pyörähti joitakin kertoja pituusakselinsa ympäri yllä kerrotuin seurauksin . Erityisen huolellisesti sidottu ”vanhanmallinen” polttoainesäiliö riistäytyi rytäkässä kiinnityksistään , teki pitkän juovan tiehen ja jäi köllöttelemään tien oheen . ”

    Kyllähän varovaisuus ja maltti ovat kaikilla tienkäyttäjillä tarpeen. Tämä esimerkki osoittaa selvästi että siinä ammattimies töpeksi itse eikä vastaantulija. Pitää olla pikapilla melkoinen nopeus jos täpärän kohtaamisen jälkeisessä mutkassakin autolla on liikeenergiaa moisiin sirkustemppuihin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Suorittava porras:
    ”Liikenne jouduttiin välillä pysäyttämään ja tämä onnistui vain ajamalla koneenkuljetusalusta vilkut päällä osittain tien tukkeeksi . Käsimerkeistä ja huomioliiveistä ei ollut riittävää apua ”

    Huomioliivi ei ole pysäytysmerkki. Pysäyttäjältä puuttui ilmeisesti siihen tarkoitettu liikennemerkillä varustettu pysäytysväline. Oliko työmaan etumerkit ja rajoitukset kunnossa?
    En ole tienpäällä vielä nähnyt tapausta, jossa tietyömaan ASIALLISESTI varustetusta liikenteenohjaajasta olisi joku ajanut ohi.

    Tietysti on niin että kaikkia pysäytysmerkkejä pitää totella, erityisesti tietyömaan alueella. Se on sitten Romanialaiset kerjäläiset eri asia.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Moottorisan kanssa tuli kerran kuorittua nahkaa vasemman polven päältä. Seuraavana arkena ostinkin sitten viimeisen päälle varusteet ja niitä olen sitten käyttänyt ja päivittänyt viimeiset 30 vuotta.

    Tapaus oli siinäkin mielessä hölmö, että olin jo tuolloin työpaikan työsuojelutoimikunnassa ja tiukan linjan mies siellä esim. suojavarusteista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    En itse oikein ole sisäistänyt mikä minut sai alusta lähtien täyden suojavarustuksen hommaamaan samalla kun oman ensimmäisen sahankin mutta olisi kyllä nahkaa myös jo rullattu jos ei olisi sitkeää kangasta fylleineen välissä ollut. Ja ehkä yksi varvaskin olisi hiukan polo nyt ilman turvasaapasta. Aika loven hälppäsi teräsvahvistettuunkin.

    suorittava porras suorittava porras

    Vastauksia Tanelille.
    Liian suuri tilannenopeus ei ole pois suljettu vaihtoehto . Ei myöskään se , että vastaantulija on ajautunut ennen kohtaamista kaarteessa liian ulos ja konekuski on joutunut korjaamaan voimakkaasti omaa ajolinjaansa . Kun säiliössä oleva polttoaine on kysisessä tilanteessa ruvennut hölskymään , menevät kokeneenkin kuskin pasmat sekaisin.
    Jätin tarkoituksella tapahtuman syyn avoimeksi ,koska onnettomuus on lähes aina useamman tekijän summa . Jokainen miettiköön tahoillaan , miten onnettomuusriskiä pienennetään.

    Tietyömaa oli todellakin merkitty asianmukaisesti 90cm sivultaan olevilla hakkuutyömaa kolmioilla . (vastaavia merkkejä näkee joskus tien reunassa vain ”postikorttikoossa” ) Urakkaa tekivät vuosikymmenien kokemuksen omaavat konemiehet , jotka ovat ahkerasti tien päällä myös kuljetusauton ohjaimissa . He nimenomaan kauhistelivat muiden tiellä liikkujien piittaamattomuutta . Vaikka väriä ja vilkkuvia valoja oli kuin
    tivolissa , eivät jarruvalot syttyneet . Vasta vilkut päällä puoliksi tiellä oleva lavetti sai hillittyä liikenteen vauhtia.

    Näillä avauksilla pyrin herättämään ajatuksia asenteista ja ennakoinnista . Varsin monta onnettomuutta voidaan välttää , kun osataan ennakoida tulevaa ja tiedostetaan tilanteisiin liittyvät riskit .
    Turvavälineisiinkään ei pidä luottaa liikaa ja niiden suojaukseen luottaen tehdä asioita huolettomammin .
    PS. Turvajalkineet pelastivat ukkovarpaani sahatessa .Niiden väri tosin vaihtui vahingon jälkeen mustasta punaiseen huomioväriin . Sen jälkeen ei ole tullut naarmuakaan.

    lastunraapija

    Onnenpotkuja on sattunut.
    -Kaadossa latva katkesi ja putosi viereen. Kypärää ei ollut silloin päässä. Sittemmin on muistunut ottaa päähän.
    -Jääpolanteen päällä lumi luisti ja molemmat jalat luistivat alta. Saha kävi, mutta ketju ei pyörinyt.
    -Ilman turvahousuja sahatessa ketju kävi sentin päässä polvesta. Sittemmin turvahousut ovat pysyneet jalassa.
    -Raivaussahan kanssa tasapaino meni ja kaaduin niin, että polvi meni kiven ja raivatun kannon väliin. Selvittiin naarmulla ja viikon polvisäryllä.

    Hiluxmetsuri

    Viime viikonloppuna:
    Tuulenkaato ojan päällä, kanto ihan ojan vieressä. Sahattava ojanpenkalta, kaatuvan maapaakun oikealta puolelta. Sahaus ojasta nostetun ehkä 300 kiloisen kiven päältä. Saha käyntiin ja rungon katkontasahausta.

    Äkkiä tuo seisomakivi päättikin kaatua ojaan. Akrobaattinen kivihyppely saha kourassa päättyi onnelisesti: en jäänyt kiven alle, ei osunut saha vaan upposi laippaa myöten ojamutaan. Ainoastaan pieni kuhmu pohkeessa, johon kallistuva kivi osui. Koko turva-arsenaali oli päällä, mutta eipä siitä mitään iloa ole kaatuvia kiviä vastaan 🙂

    Kyllä maltti ja tietynlainen hitaus on parasta. Ei saa olla liian kiire.

    Pähkäilijä

    Tien päällä sattuvista onnettomuuksista oli tieturvakoulutuksessa malliesimerkki kerrottu

    Keskimäärin joka sadas tiellä liikkuja on riskikuljettaja (humalassa, huumeissa, puolisokea jne…) ja siksi tietyön liikennemerkkivaunuissakin on nykyisin hidastepuskurit kun joka kesä enemmmän kuin yksi kuljettaja ajaa niitä päin…

    Kyläteillä sen huomaa kun pari sentttiä lunta sataa ilmestyy tielle vain 3 raidetta, ihmiset eivät hahmota enää tien reunoja vaan ajavat keskellä tietä niin suoralla kun kurvissakin…

    tamperelainen tamperelainen

    N 40v sitten oli kaatamassa tuollaista tyvestään 35 senttistä haapaa.Kävi navakka tuuli,iltahämärää.Työkaluna katkojakärjellinen Homelite Super Mini,joka jälleen kerran sammahti kaaatosahausta tehdessä
    Tietysti siirryin heti tutkimaan sahaa,kunnes havahduin haavan rungon iskeytyessä n 1,5m päässä vieressäni maahan.
    Oli tietysti typerää mennä tutkimaan sahaa kaatolinjan alle,siinä oli kuitenkin selvästi paras paikka.En alkuunkaan aavistanut,että puu vois lähteä kaatumaan,mutta siellä oli tullut tehtyä piilosahausta ja voimakas tuulenpuuska työnsi lehdessä ollutta puuta.Mitään kaatumisen ääniä en kuullut(kuulosuojaimet,tuuli).Tosin usein puu lähtee kaatumaan äänettömästi.
    Tuli kait halpaan hintaan hyvää oppia

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 30)