Keskustelut Tekniikka peräkärryn pistorasia-adapteri

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 72)
  • peräkärryn pistorasia-adapteri

    Piti komeasti ekaa kertaa elämässäni vetää peräkärryä ihan omalla autolla. Osasin kytkeä irrotettavan peräkoukun. Mökin pihassa on kaverin kärry säilytyksessä, ja luulin siitä vaan sen perään heittäväni. No, ensinnäkin kärry oli jäätynyt maahan kiinni. Kun sain sen irti, tajusin että olen hukannut aisalukon avaimen. Hain kaupasta voimapihdit ja lukko irtosi. Sitten kun olin kytkemässä kärryä huomasin, että sähköjä ei saa kytkettyä. Taas seuraavan kauppaan ostamaan adapteria. Kun iskin sen kiinni, niin ei kärryn vilkut alkanut toimimaan.

    Soittokierros viisaammille antoi hyviä ohjeita crc:stä polttimoiden tarkastamiseen. Mutta samalla tuli sellainen info, että adapterihässäköissä voi olla vikaa, kaikkia valoja ei saa palamaan vaikka mitä tekisi. Itse ostin tietenkin tokmannin halvimman adapterin.

    Kokemuksia kellään noista rakkineista? Voiko oikeasti olla noin, että adapterin kehnouden takia ei vilkut toimi?? Syksyllä kun kärry pihaan tuotiin vilkut toimivat.

  • Jätkä

    Jos kärry on seissyt ulkona hieman pidempään ja sen siitä tempaisee peräänsä, niin normaalikäyttäjän kohdalla valot eivät toimi oikein mitenkään. Jos on pitänyt huolen, että pistokkeessa ja rasiassa on kevyt CRC-spray-käsittely kunnossa, niin pitäisi toimia.

    Myös maadoitus on usein katkolla, eli vetokoukku on ruosteessa / hapettunut ilman suojskupua ja voitelua ja maan saanti on heikkoa. Aika usein käypi vain niin, että kus iskee koukun nuppiin ja lähtee ajelemaan, niin muutaman kilometrin jälkeen valot alkavat toimia.

    Jos vilkut lyö ristiin, niin hieman lohjennut pistoke on mennyt väärinpäin rasiaan. Se parantuu, kun kääntää töpselin toisinpäin.

    Kyllä se siitä!

    jees h-valta

    Just noit kaikkea näkee ja kokee liikenteessä. Sitä kärrymaailman ihanuutta!

    kuusessa ollaan

    Can-väylälliset nykyautot saattaa olla ronkeleita led-valolliselle kärrylle ja sähköt kikkailee. Niihin on olemassa adapteri, jossa vastukset, tällöin vetoauton sähköt tunnistavat kärryn.

    Yleisin vika kärryissä surkeat maadotukset, kärry on kuin diskopallo…

    Omassa autossa on 13-napainen pistoke, olen vaihtanut omiin kärryihin vastaavan pistokkeen. Samalla saa virrat kärryn peruutusvalollekin, joka on yllättävän tarpeellinen.

    wanhajätkä

    Kyllähän se keskieuroopan systeemi on syvältä ja poikittain. Montakohan adapteria ostin tiguaaniin? Ja osin särettiinkin ku systeemi on ku tumman jortikka. Ihan nokko meijän omassa järjestelmässäki on hankaluutta. Jos on enemmän ku yks auto ja kärry ni disko on valmis. Miksiköhän näin. Paljon helpotti ku kaikki muutettiin ledeiksi, ei halvimpiin. Kestää erimalliin tärinää.  Mulle kuten monille muillekkin traileri on välttämätön toisin kuin jeessille ku se kipasee palstalleen letukalla makarooniraivurin kans. Jarrullinen kärry, kokonaispaino 3500… on muutama…En lainaa koska se ei tule ehjänä takaisin. Jos ei muuta oo särkyny ni jarrut jäässä renkaat on vedetty kantikkaaksi. Mulla on nuista trailereista 30v. kokemus. Miksihän niistä tehhään niin hevelejä.

    Yks auto ja yks kevyt koppikärry ei ole ongelma. Monta yhdistelmää ja kuskia ja kaikkia käytetään ristiin ni se jo vaatii sinnikon…ja mittarin ja aikaa ja …pitkämielisyyttä

    Nii kaikki ei oo vielä ledeillä…

    kkiila

    Pari tuollaista olen ”korjannut” pistokkeen ja adapterin pinneja tiukkaamalla pienellä talttakärkisellä.

     

    kuusessa ollaan

    Kunnollisissa 13 napaisissa on tiivis kansi, eli suolavesi ei pääse niin helposti hapettamaan napoja. Samoin pistokkeissa, tiivis liitos käytössäkin verrattuna vanhaan 7napaiseen.

    Jos autossa on uudempi, kannattaa vaihtaa se kärryn pistoke, adaptereita on molemmin päin.

    Jätkä

    Aapteri on hyvälaite, jos joutuu vetelemään erilaisia kärryjä. Kärryt joutuvat usein koville, kun niitä käyttää eri tasoiset käyttäjät. Aika yleistä on, että esim perävalot särkyvät, kun peruutetaan vähän summissa ja talvella lumipenkkaan jne. Kärryn kanssa peruuttelu ei aivan heti onnistu, ellei ole esin traktorin kärryä työntänyt pakilla.

    Muistan kerran, kun yön pimeydessä jouduin traktorilla peruuttamaan kapeaa tilustietä kuorimakoneen kanssa ja siinä koneessa on vetoaisa vinossa, eli aisasta ei nähnyt tarkkaa menosuuntaa. Kone esti taakse näkemisen, eikä siinä tilanteessa ollut edes takatyövaloista muuta kuin haittaa, koska ne häikäisivät. Kesti se noin 800 metriä aika kauvan peruuttaa – kummallakin puolella syvä oja.  Kaveri käveli rinnalla ja antoi ohjeita.

    petep

    Kyllä se adapteri on taas yksi kohta missä vika voi olla ja on. Itsellä on kokemusta että ehkä voisi olla niissäkin laatueroja. Yksi paikka minne peräkärry tekee vian on uusissakin kärryissä se valojen taakse tuleva kierrettävä liitin. Liitin on heppoista tekoa ja sellaisessa paikassa että kaikki kura lentää sinne suuntaan. Muutenkin peräkärryt on sähköiltään ihan leluja. Tuolla kun aika paljon liikkuu tiellä niin voisi sanoa että yli puolet kärryistä menee vajaasti toimivilla valoilla. Ja ihan uusissa autoissa pitää muistaa kääntää valot päälle että kärryssä on edes teoriassa valot. Ja itsellä on uudehko kärry jossa on kärryssä adapteri tekemään kärrystä perinteisen eikä 13 napaisen joten on erittäin monta epävarmaa liitosta. Autokin on uudehko niin siihen ei osattu asentaa kerralla vetokoukkua oikein ja on saanut tapella sen kanssa ihan riittävästi. Ja autossa on noilla asennuksilla sellainen ominaisuus jos kärryn vilkku ei toimi syystä tai toisesta niin kuulu peräkontista piipiiip kuin peruttaisi kuorma-autolla. Ja kun sitä koukun asennusvikaa alettiin etsimään niin tietenkin se vika on kuulemma aina kärryssä. Sitten oli vähän hiljaisempaa marmoritiskin takana kun vika oli asennuksessa.

    Metsuri motokuski

    Muutamia hyviä vinkkejä kuinka saatte peräkärryjen valot toimimaan pitkään eikä sähkövikoja ilmaannu. Yleensä on niin että pääosa kärryjen sähkövioista on maadoitusvikoja:

    – kärry kannattaa maadoittaa aina pistorasiaan ja kärryn runkoon. Itse rakennan sähköistyksen niin että teen jokaiselle lampulle keskitetyn maadoituksen enkä maadoita lamppuja suoraan lampun kiinnityspulttiin.

    – maadoitan ”maadoituslinjat” aina kärryssä kahteen kohtaan runkoa ja sen jälkeen vielä pistokkseeseen jolla varmistan maadoituksen myös auton  kautta.

    – lopuksi kun pistoke on rakenettu niin täytän sen vaseliinilla ja laitan kannet kiinni.

    Näillä toimin on valot toimineet vuosia ja eikä tarvii kuin vaihtaa polttimoita.

    Jätkä

    Tänä aikana uudempien /uusien autojen sähköjärjestelmästä enää ”ryöstetä” edes herätevirtaa paikoista, mistä se ennen otettiin. Auto huomaa sen heti ja reagoi siihen. Jos vetokoulun sähköt on oikein asennettu ja niihin voiaan kytkeä huoletta LED- valoin varustettu perävaunu, niin siitä huolimatta käyttäjästä riippuen voi syntyä myös yllättäviä häiriöitä. On tietenkin hienoa, jos ja kun kojetaulussa esim palaa merkkivilkku suuntamerkkiä näytettäessä myös perävaunun vilkuile.Kun jo aikaisemmin mainitsin, kun ei ole suojakuppia koukun päällä, on usein kärry pimeänä, kun sen kytkee perään. En enää siitä säpsähdä, vaan lähden ajelemaan. Kun olen kilometrin – pari ajellut, niin esim risteykseen tultaessa näen kojelaudasta, että kärryn vilkku pelaa. Siitä tietää, että vetopää on hangannut vetonupista riittävästi ruostetta ja hapettumaa pois.

    Olen myös ottanut tavaksi katsoa risteyksissä peilistä, palaako kärryn äärivalot, samoin ”lepattaako” pyörä ? Pyöränlaakerin loppuminen näkyy kokemukseni mukaan pyörän ”loskumisena”, joka ääni ei kuulu autoon. Noita pyöränsä menettäneitä kärryjäkin joskus näkyy tien reunassa.

    Eräs Isä/poika-työpari korjaili toista päivää peräkärrynsä valoja. Kiroilivat, kun mittarilla olivat testanneet jokaisen johdon töpselistä lamppuun, eikä vaan syttynyt valot, kun pisti töpselin auton perään, vaikka pistorasiassa kaikki navat toimivat.

    Kärry oli kyljellään auton takana. Kysyin, ovatko kokeilleet kärryn pystyssä ollessa ja koukussa kiinni? Eivät olleet, eivätkä uskoneet, että sillä olisi merkitystä.  Käänsivät kuitenkin kärryn pystyyn ja koukkuun. Valot syttyivät.!!!

    Kyllä ukko manasi turhan työnsä tekoa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 72)