Keskustelut Puukauppa Puun hinta 2023

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 808)
  • Puun hinta 2023

    Merkitty: 

    Metsälehden jutun mukaan harvennuskoivukuidun hinta Keski-Suomessa on jo jopa 36€ pystykaupalla. Hintatilastoissa tuollaisia hintoja ei näy. Minkälaisia hintoja palstalsiset ovat viime aikoina saaneet, erityisesti koivukuidusta? Itselläni viimeisin kauppa oli syksyllä ja siinä koivukuitu oli 20€ harvennuksella, tosin hyvin mäntyvaltainen harvennus. Mäntykuitu sama 20€ + 1€ bonuksia, Pohjois-Savo.

  • Visakallo Visakallo

    UPM näkyi laittaneen s-postia, että tarjoaa sopimusasiakkailleen 1.12.2023 – 29.2.2024 välisenä aikana tehdyille ensiharvennuksille/harvennuksille tuplabonuksen ja ”paremman hinnoitteluedun”. Pitääpä selvittää, kuinka suurista rahoista mahtaa olla kysymys.

    Mti-98

    Kannattaa selvittää. Voi kuitenkin olla pettymys ellei UPM ole parantanut muutenkin suhdettaan kuitupuun hinnoitteluun.

    Apli

    <p>Eipä kannata kiirehtiä jos on harvennuksia tulossa myyntiin, sain saman viestin kun Visa, sellunhinnat ja energiapuun hinnat on nousussa ja yleensä näitä Upm kaltaisia viestejä tulee juuri silloin kun tiedetään että kuitupuun hintaan on painetta ylöspäin.. </p>

    MaalaisSeppo

    Näyttää tulevan kylmä talvi, joten energiapuuvarastot ovat kevään kynnyksellä tyhjät. Eiköhän silloin saa hyvän hinnan kuitu- ja energiapuusta.

    Itse teen juuri energiapuuta hankintana ja myyn ne vasta, kun ne on ajettu maaliskuussa tien varteen. Kylmää talvea odotellen.

    Visakallo Visakallo

    Helsingin ydinvoimalakin voisi lehtitietojen mukaan valmistua aikaisintaan vasta vuonna 2036, eli kyllä sillä energiapuullakin vielä kysyntää riittää.

    Puuki

    Kantohinnat edelleen hintakuopassa, kun mukaan lasketaan inflaation vaikutus ja korkea vero%.  Yhteisövero% on 20 . Se olisi sopivampi vero% myös puun myynnissä eikä 30 /34 % jota ilman metsävähennystä myyvät joutuu maksamaan.  Aivan liian yläkanttiin verotettua maksaa joka 3. puu valtiolle.

    Makarov

    Mulla loppu metsävähennykset jokunen vuosi sitten niin perustin osakeyhtiön. Päätuotantonto suunta kun on metsätalous niin ei vaikuta kemera tai sitten nykyseen metkaankaan, pystyy hakemaan aivan normaalisti. Tilinpäätös aina välillä toimittaa metsäkeskukseen niin voivat tarkistaa että kaikki ok tukia varten. En ole katunut oy:tä ollut muitakin hyötyjä kun 20% vero. Eikä se estä edelleenkään metsänostoa henkilökohtaisesti jos haluaa metsävähennyksestä hyötyä.

    Perko

    Hinta-ja verojutussa olen Puukin kanssa   samaa mieltä.  Timppa voisi  kirjoittaa jälleen HS:n keskusteluun niin olis tosiasiaakin.  Jonkinmoinen negatiivinen myyntikampanjakin saattaisi  korjata tilannetta.   Metsänomistajien ”siivellä” elää aikamoinen joukkio suht tarpeetonta sakkia joille pitää raportoida tekemisiä ja vieläpä niistä maksaa.  Nämä vain  harvoin edistävät mo:n tuloa tai pienentävät menoja.

    Panu Panu

    @Makarov vähän aiheen vierestä mutta pidätkö tulot siis Oy:ssä suurelta osin? Jos nimittäin haluaa rahaa itselleenkin niin yhteismetsän vero% olisi 26,5% ja Oy:n kautta otetusta rahasta maksetaan enemmän. Tosin jos muita ansiotuloja ei ole niin palkkana maksamalla voi päästä alle tuon kohtuullisilla summilla.

    Makarov

    Jonku verran palkkaa olen maksanut itselleni. Minulla pysty yhtiön perustamisessa Svoppia jakamaan aika mukavan summan, niin sekin jo puolsi yhtiön perustamista. Senhän pystyy yhtiöstä nostamaan veroneutraalisti 10 vuoden aikana. Olen sitä tuossa jo aina silloin tällöin nostanutkin. Minulla ei ole mitään henkilökohtaisia lainoja niin en tarvi mitään hirveitä summia elämiseen. Firmalla taas on metsälainaa jonkin verran niin onhan sen hoito mukavampaa 20% verokannalla. Osingot on firman sisällä nostamatta mutta on niistä tietysti vero maksettu.

Esillä 10 vastausta, 791 - 800 (kaikkiaan 808)