Keskustelut Puukauppa Puunkorjuuyritysten kannattavuus

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 50)
  • Puunkorjuuyritysten kannattavuus

    Merkitty: 

    Metsäkonefirmojen tilanteesta näkee paljon otsikoita. Millaisia sopimusrakenteita alalla mahtaa olla? Tekeekö korjuuyritykset töitä yleensä vain yhdelle toimeksiantajalle? Mitä jos tällä toimeksiantajalla ei ole antaa töitä? Saako tehdä muille? Onko sopimuksissa joku klausuuli minimityömäärästä (tai työn puuttuessa korvauksesta)? Lopultahan tässä on kyse koko alan kollektiivisesta ongelmasta. Jos korjuuketju ei ole elossa kun puu liikkuu taas, niin ongelma on koko metsäalaa koskeva. Eiväthän ne koneet toki maailmasta katoa, niitä operoivat yhtiöt vaan voivat vaihtua. Mutta eihän se kivaa ole.

  • Nuakka

    Täytyy kyllä tunnustaa etten yhtäkään uudistusta, raivausta, ojitusta, lannoitusta, metsätietä enkä leimikkoa tehdessäni ole uhrannut puolta sekuntia huolelle hakkuuyrityksen sopimuskuvioista ja taksoista. Ostajalta saatava raha on motivaatio em. töihin. Poikkeuksena hankintahakkuut jotka maksan suoraan urakoijalle, silloin taksa kiinnostaa ja se on se mikä sovitaan, työ tehdään ja maksetaan sovitusti eikä jälkeenpäin vinguta ettei me pärjätä.

    jpjulku jpjulku

    Jos metsänomistajan lista on huonolla hoidolla, silloin:

    a) ostomiehen ei pidä ostaa leimikkoa

    b) korjuuyrittäjän ei pidä koneitaan leimikolle tuoda

    suorittava porras suorittava porras

    Kannattaa ottaa huomioon muutokset toimintatavoissa ja vastuissa. Nyt motokuskin ei tarvitse tehdä päätöksiä hakataanko vai ei tai onko leimikko hakkuukelpoinen. Kyseiset asiat määrittelee koneyrityksen palkkalistalla oleva korjunsuunnittelija. Aiemmin suunnittelija oli puutavarayhtiön palkkalistoilla ja toimintatavat ja aikataulut määritteli se joka maksoi palkan..

    Nykyinen malli on johtanut kehitystä oikeaan suuntaan.  Ei ole tarvetta viedä konetta lainkaan kohteelle ,joka ei ole syystä tai toisesta hakkuukelpoinen. Tullaan vasta sitten ,kun hakkuukelpoisuus on todettu. Aiemmin tehtiin joskus vähän huonompiakin kohteita, kun ennakkotieto leimikosta ei pitänyt paikkaansa ja oli halvempi vaihtoehto tehdä työt pienellä tappiolla verrattuna siihen ,että työ olisi pitänyt keskeytyää ja tehdä ylimääräisiä siirtoja.

    Sekin on mahdollista, että huonon kysynnän aikaan niistä heikommista kohteista ei saa edes tarjousta. Hyvässä kunnossa olevat kohteet kelpaavat aina. Jos kauppoja halutaan, tuotteen on oltava kunnossa.

    Nuakka

    Tuohan on uutta tietoa, että myyty leimikko on ennen ollut vielä motokuskilla  hyväksytettävä ja nykyisin korjuuyrityksen pikkupomolla. Melkein löisin vetoa että puut ostanut ostohenkilö/korjuuesihenkilö sanovat viimeisen sanan korjataanko puut vai perutaanko kaupat.

    KuneKoski

    Ei korjuunsuunnittelija kauppaa peru. Hän vain laittaa leimikon ”edellyttää toimenpiteitä-tilaan.” Kun puutteet on korjattu, leimikko muutetaan järjestelmässä tilaan ”korjuuvalmis.” Ostaja ja myyjä käyvät neuvottelun siitä, kummanko rahapussista nuo korjaavat toimenpiteet maksetaan.

    oksapuu

    No jaa…

    Osto kyllä kirjaa kauppakirjaan mitkä kuviot pitää raivata. Leimikko kun on tarpeeksi iso niin teettävät tiepohjaa, varasto- ja kääntöpaikkoja. Firman piikkiin…

    Murskekuormillakin on puukauppaa tehty.

    Itämaan ihme Itämaan ihme

    En minäkään huonoja taksoja laittaisi metsänomistajien syyksi. Jos leimikko on heikko pienen puuston takia, raivaamattomuuden, tiestöjen korjuukelpoisuuden yms. tulisi silloin ostajalla olla sen verran tietämystä, ettei tarjoa leimikosta. Tai jos sen voi laittaa vielä kuntoon ennen korjuuta, niin ehdot olisi annettava korjuun toteutukseen.

    Puunostajat määrää sen taksan, neuvotteluthan on tyyliä otatko vai jätätkö. Onhan toki isoilla korjuuyrityksillä neuvotteluvaraa, tässähän toimii suuruuden ekonomia. Riittävän isolle korjuuyritykselle tarjotaan isoja sopimuksia, taksat ei välttämättä päätä huimaa, mutta se 20-30 ketjua tuottaa jo tulosta.

    Mutta samalla tuollaiset isot korjuuyrittäjät on aika vahvasti puunostajien lieassa. Jos sopimuksen ehtona on vaikka -5% taksan alennusta, niin silloinhan se on vaan otettava. Hirmu mekkalaakaan ei voi nostaa, kun joku voikin suuttua ja tarjota sopimusta kilpailijalle.

    Visakallo Visakallo

    Samaan tapaan kuin mitä KuneKoski tuossa edellä kertoi, olen minäkin ymmärtänyt asioiden menevän. Riippuu sitten aika paljon asiakassuhteen laajuudesta ja -laadusta, kuka maksaa tarvittaessa mitäkin ja kuinka paljon.

    Rane2

    ” Ostaja ja myyjä käyvät neuvottelun siitä, kummanko rahapussista nuo korjaavat toimenpiteet maksetaan.”

    Tuo on uutta tietoa että kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen ostajat ryhtyisivät vielä iltalypsylle?

    mehtäukko

    Uutta tietoa?! Jos Rane huiputat ostajaa eh:llasi, että se on ennakkoraivattu, mutta ei, sinä joko raivaat tai sinun piikkiisi ostaja.

    Onko asiassa jotain kummallista muu kuin huiputus?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 50)