Keskustelut Tekniikka Raivaussaha ja 2T öljy

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)
  • Raivaussaha ja 2T öljy

    Olen sahaillut Jonsred 2145FC:llä noin sata tankillista. Yllättäen kahvitauon jälkeen saha kieltäytyi käynnistymästä. Kotona asiaa tutkittaessa kipinää löytyi ja bensaa sai (aikansa kun kiskoi niin sitä tuli tulpan reiästä). Kun ei enää oma osaaminen riittänyt niin piti viedä liikkeeseen korjattavaksi. Seuraavana päivänä tuli tekstiviesti että kunnossa on. Korjaus maksoi noin 130€ (tuntihinta 60€) ja syy: kone oli karstoittunut ja männänrenkaat olivat jumissa. Huoltomies kertoi että halpamarkettien öljyt eivät sovellu ollenkaan tälläisiin koneisiin vaikka kuinka 2T öljyjä olisivat. Hinnan ero ei ole kuitenkaan kuin noin 3€ litran purkilta joten kalliit oppirahat tuli maksettua. Mutta harrastuksitahan pitää maksaa!

  • Itäsuomen Antti

    Ei oo ittelle onneks tullu vastaavaa eteen. Ilmeisesti on sattunu sen verran ”hyvät” öljyt eteen. Meillä on sahattu Teboilin sotkemilla mömmöillä. Eikä nekään oo sieltä kalliimmasta päästä.

    tamperelainen tamperelainen

    Olen ostanut Teboilin öljyjä.Tänään tuli Stihlin raivuriin käyntiongelmia(ei saanut polttoainetta),samalla otin tulpan pois ja männän pää oli melkoisen karstoittunut,kierroksia on annettu,tulpan kärjet kahvin väriset.Mitkä 2-T -öljyt ovat karstoitumattomia?Ovatko vain Stihlin/Huskin omat öljyt karstiutumattomia?

    lastunraapija

    Mahtoikohan tuo karsta oikeasti olla käynnin puutteen syy? Äänenvaimentimen karsta vie koneesta tehot. Sen kuitenkin huomaa käynnin aikana. Yksi toistakymmentä vuotta vanha moottorisaha oli minulla karstassa. Oire oli, että kylmäkäynnistyksessä mäntä osui karstaiseen sylinterin kanteen. Käynnistys oli siksi pakkasella mahdotonta, kun kone ei enää mahtunut pyörimään. Lämpimällä kelillä tehot olivat kuitenkin täysin tallella. Karstaa oli enemmän sylinterin kannessa kuin männässä. Sylinterin putsauksen jälkeen kone on edelleen pelittänyt pari vuotta siltä osin. Muuta kuluvaa on tietysti tarvittu. Öljy ei liene yksin syyllinen, vaan bensiinin laatu on öljylähteiden ehtymistä odotellessa jatkuvasti hiljalleen huonontunut. Tunnetusti pienkonebensiini ei karstoita, mutta ei taida silti olla hintansa väärtiä Suomessa. Ruotsissa pienkonebensiinin käyttö on paljon yleisempää, ehkä jo yleisempää kuin autobensiinin käyttö sahoissa.

    MIKANDER

    Olen montavuotta käyttänyt
    valmista.Pienkonebeenssiniä
    palaa puhtaasti ja ei ole öljynkäryä.
    Ei huipuunsa viretetyssä amatti
    Huskassa kanatta muutakäyttää.
    Jos et halua maksaa sylinteri
    mäntärementtia noin 350,EKUA.

    jees h-valta

    Heh,vai että niin huppariviritys ettei oma seos kelpaa tankkiin.
    Eipä nyt ihan hölmöillä sentään. Olen myös aivan harrastepohjaltakin käyttänyt molempia systeemejä ja kuitenkin ainoa ero on pienkonebensan hiukan pliisumpi ote ja miellyttävämpi pakokaasun haju. Tai sekin on lähinnä makuasia.
    Oma 2%-n seos on ärtsy yhdistelmä 98-n bensalla vaikka en kiellä etteikö saata 95- bensakin olla aivan yhtä hyvä.
    Mikanderkaan tuskin aivan ammatikseen työstää tuolla kalliimmalla valmisbensalla.

    Pete

    Jostain luin, että Neste laajentaa pienkonebensan mittarimyyntiä. Ei kuitenkaan varmaan ”metsä suomeen”, valitettavasti. Hinta on mittarilla 2,1-2,2€/ltr, eli itse olen käyttänyt pelkästään sitä. Öljyn laadussa ei tosiaan kannata tinkiä. Olen käyttänyt Stihlin öljyö stihl sahoissa ja ainakin tähän asti rahaa on riittänyt vielä perheenkin ruokkimiseen.

    MIKANDER

    Jees ,h,valta komenttiin kuinka 98.oktaaninen voi olla
    ärjynpää.Kuin pienkonebensiini jonka oktaaniluku on melkein 100.
    Työnantajani ostaa valmiitbensiinit jos ei ole varaa .Täytyy
    vaihtaa palkanmaksajaa.

    jees h-valta

    Olettaisin runsaamman lisäaineistuksen hiukan ”väsäyttävän” tehoja.
    On toki aivan marginaaliero ja ei sinällään mikään syy mihinkään suuntaan. Mutta aivan vain sen vuoksi että bensajakaja on lähempänä kuin lähin pienkonebensan myyjä. Ja kuitenkin hiukan edullisempi tapa laatuöljylläkin.

    Gla Gla

    Ainakin jossain ostamassani pienkonebensapurkissa (Neste tai Aspen) sanottiin, että oktaaniluku on 95, ei liki 100. Lisäksi oktaanilla ei ole vaikutusta tehoihin, ellei sitten kone nakuta. Jossain raivuria tai sahaa monimutkaisemmissa moottoreissa eroja voi olla, kun kone tunnistaa bensan laadun ja osaa laittaa säädöt sen mukaiseksi. Jos siis eroa raivurissa on, se johtuu jostain muusta kuin oktaanista.

    Aalkylaattibensa on täysin erilaista tavaraa kuin mittaribensa, joten senkään takia bensoja vertailemalla ei voi päätellä oktaaniluvun merkitystä. Ainoa syy valintaan on minusta se, että joihinkin koneisiin suositellaan 98, joten tankissa on hyvä olla sitä aina. Muuten on riskinä tankata kaverin huskiin 95. Lisäksi jonkinlainen epäilys alkoholin (95E) ja öljyjen sopivuudesta on ainakin joskus ollut, joten 98 on siksikin varmempi valinta, ellei sitten pienkonebensaa käytä. 95 ja 98 hintaerolla tuskin kenellekään on merkitystä.

    jooseppi

    mulla on huskun 355, ja nyt olen huomannu ilmanputsarin alla mustaa öljymäistä mönjää. Johtuuko tuo kaksitahti öljystä vai vuotaako se jostain. kaasarin imusarja oli hiljattain irtoamassa pajalla pantiin ruuvit liimalla kiinni. olen vaihtanu öljymerkkiä king oil 2t racing pli täyssynteettisttä ölppää, ennen olen huskun öljyllä sahanu hermostuin niihin purkkeihin. en ole ennen huomanu tuota ainakaan nuin pahana. onko tuo sammuskelu ominaisuus jos tyhjäkäyntiä pitempään, sano pajalla että tuossa mallissa on joku huono kaasutin malli merkkiä en muista.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)