Keskustelut Tekniikka Repullinen akkuja metsään vai miten ?

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 234)
  • Repullinen akkuja metsään vai miten ?

    Tuossa on  realismia kaikille akkufaneille.  Vähän pitää vielä  kehitystä tapahtua tai sitten kohderyhmä on todelliset puuhastelijat.

     

    https://youtu.be/aE9rufZ3aqw?t=2

     

  • kuusessa ollaan

    1070 timberi on ollut yleinen, kevyemmän keskiraskaan luokan kone, jolla menee kaikki harvennukset. Toinen sitten 901 valmetti, .1 -versio jo aika moderni.

    sitolkka

    Vanhojen koneiden ostajalle voi aina sanoa, että onnea pikavoittoarpajaisiin. Siinä menee äkkiä koko syksyn tili ja saa laittaa vielä entisistä jos hyvin nasahtaa.

    Rane

    Joo,tuommoisia olen käynyt katsomassakin mutta ei ole kauppoja syntynyt.Muutamaa metsäkonekoulun yksilöä olen huutanut nettihuutokaupassa mutta niiden hinnat tuppaa kohoamaan ettei näpit yllä.Järjellä jos ajattelee niin hyvä näin.

    Jätkä

    Metsäkoulujen koneet on kyllä ainakin huollettu. Ne ylihuolletaan että kaikki pääsevät huoltamaan. On myös koneita, joihin tehdään kalliskin remontti ja heti-kohta myydään. Kyllä niistä kannattaa maksaa enemmän kuin vastaavan ikäisestä urakkakoneesta.

    sitolkka

    Vanhoissa koneissa on vähän väliä jotain. Monet vanhat resut syö enemmän kuin tienaa.

    wanhajätkä

    Tuo timperi on 1270. Pienempää en edes huolis. En ainakaan harvennuksille. Painoa sopivasti että 20m uravälillä tulee puhdasta jälkeä ilman haamu-uria ja värkkäystä. Pystyy poimimaan runkoja ku marjoja ja puimaan uralle matoksi tai energiapuuksi havut ja latvat. Hakkuuvaurioita ei tule jos on vähänkään kuskilla silmää. Ajokone jokatapauksessa tarvitsee samanlevyisen reijän miltä puu hoidetaan pois metsästä. Niin trktorillako…eihei sillähän joutuu kiertelemään kantoja ja kiviä, viottamaan puita… Lopputulema lienee että vähemmän tuommonen keskisarjan kone vie kasvualustaa metsältä ku nuo persveivarit.

    Mistä hemmetistä on syntynyt kuva keveiden vehkeiden sinitaivaasta? No tietysti, sehän on yleinen mielipide. Kokemattomat hipistelijät pitää tuota harhakuvaa yllä.

    Tuokin on metsäkoulun ex kone. Maksoin siitä alvittomana 20 tonnia. Parisataa ha oon sillä harventanut ojitusalueita. Alueita mikkä ei kelvannu millään eikä kellekkään pienehkön hakkuukertymän vuoksi. Tein sillä kuitenkin ihan mukavan tilin. Tuhka perään ni avot. Mukavan näköstä nuorta kehityskelpoista metsäähän sieltä löyty.

    Remonteista sen verran että onhan siitä minun aikana mennyt ajomoottori ja laturi. Yhteensä n. 3 tonnia. Muutamankerran on ollu joku pitti poikittain ja vihreämies jonka selässä lukkee Jussi Teeri on käyny oikomassa.Ainahan se äkerryttää ekaviikolla ku kone on seisonu puoli vuotta. Kosteutta tahtoo kertyä elektroniikkaan. Uusissakin saati vanhoissa.

    Yhdessä siinä kirvattiin ja naurettiin ku naapuripalstassa teki kusiuus ponsse korppiooni. Seisokkipäiviä oli sillä kymmenkertainen määrä mitä mulla remonttien vuoksi. Saman mittanen pino molemmilta synty niinä viikkoina. Siellä oli kuitenkin ammattimies puikoissa ja minä amatööri omalla koneella.

    Mittalaitehan siinä on hyvä ja tarkka mutta ei sovellu nykyisiin tiedonsiirtomenetelmiin. Eikä sen oo mitään väliäkään koska hankintakaupoissa ei hyväksytä motomittaa kuitenkaan. Ompahan itsellä kuitenkin hyvä kontrolli.

    Seuraavalle se siirtys 15 tonnia ja alvi.

    Jätkä

    Wanha on käsittänyt tuo hakkuukonetyön ihan oikein siltä osin, että harvennuksilla pitää koneen olla sen verran painava, että se pystyy työskentelemään ajouralta.Isoon koneeseen tosin voisi joskus jopa vaihtaa pienen kouran, mutta nekin ovat ainakin uutena satumaisen kalliita.

    Jos kone, jolla avataan ajourat, on kovasti pieni, niin sillä erehtyy helposti kikkailemaan , mutkittelemaan ja tunkemaan aivan liian kapeista rakosista. Niille konekuskeille ei näytä menevän jakeluun, että jos palstalla normaali puuväli on kolme metriä, ei ajourallakaan tarvitse sen tiheämmässä puita olla.

    Toinen kuppikunta tekee sitten hakkuun pienellä koneella.  Jopa tosipienellä ja eihän siinä mitään pahaa, kunhan jälki kestää päivänvalon. Pieni kone pitää saada ajettua aika lähelle poistettavia runkoja, ettei se kaadu, siksi koneen pitää olla hyvin ketterä  kääntyilemään.  Ensiharvennuksessa kuitenkin on yleensä runkoja sen verran tiheässä, että se pienikin hakkuukone voi kulkea varsin suoraan. Näin puusto säilyy kolhiutumatta.

    Ajokoneen pitäisi kuitenkin olla vähintään ns. keskiraskas kone, että ajokerrat jäisivät vähiin.

    Oikealla metsäkoneella on mahtava työstää, se kun on käsissä, niin tuntuu, että hallitsee korkeampia voimia. Ajokonekin menee justiin siitä, mistä sen käskee mennä, toisin kuin traktori, joka menee vähän mistä sattuu pääsemään.

    kuusessa ollaan

    1070 on kevyempi versio 1270:stä, kevyemmällä telillä ja pitkällä nosturilla. Tällä hetkellä vanhemmat versiot suosittuja budjettiluokan harvennuskoneita, ihan ammattiyrittäjillä…

    Svedu Petteri

    Realismia:

    https://yle.fi/uutiset/3-9241906

    Niin kauan kun lennetään, on bensaa ja dieseliä. Mikä ihmeen akkubuumi on sahoisssa? Kyllä rakennushommissa ymmärtää, mutta miksi metsään?

    Visakallo Visakallo

    Niin, Suomen kolme miljoonaa autoa ei vaihdu ihan hetkessä sähköautoiksi, koska uusia autoja myydään vain reilut satatuhatta vuodessa. Vaikka ne kaikki olisivat sähköautoja, aikaa kuluisi kymmeniä vuosia.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 234)