Keskustelut Puukauppa Sopiminen lisäpalveluista

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)
  • Sopiminen lisäpalveluista

    #”Puuki ”:
    ”Raivaus onnistuu joskus sitenkin, että mo sopii motoyrittäjän kanssa sopivan korvauksen hakkuuta haittaavien puiden raivauksesta hakkuun yhteydessä.”#

    En suosittelisi jättämään asioita , varsinkaan raivauksen osalta, sovittavaksi erikseen yrittäjän kanssa hakkuun alkaessa . Kaikki hakkuuseen liittyvä tieto on oltava nähtävissä ennakkoon puukauppasopimuksessa , josta tieto välittyy edelleen yrittäjälle . Tekotaksakin pitää olla selvänä ennen työn aloittamista ja ennen kaikkea , kuka viulut maksaa . On nimittäin lukuisia tapauksia , joissa on ollut suuri erimielisyys lisätyön määrästä ja hinnasta . Lisäksi maksun saannissa on esiintyyt ongelmia .
    Tämän vuoksi yrittäjä/kuljettaja tekee vain urakanantajan ohjeiden mukaiset toimenpiteet . Toki poikkeuksiakin on , mutta tähän ei kannata luottaa .

    Raivauksista on muutenkin huono mennä sopimaan hakkuiden alkaessa . Asia , raivaus , on parasta hoitaa jo pari vuotta ennen hakkuuta . Lopputulos on näin menetellen varmasti parempi .

  • metsä-masa metsä-masa

    Kyllä lienee varmempi tie rakentaa luottamusta puunostajan kanssa kirjaamalla aina lisätyöt kauppasopimukselle, siitä on motoyrittäjänkin helppo rakentaa työohjelmaa yrityksen sisällä.

    Firmaan sopimusyrittäjällä on aina toiveita ja velvotteita työnantajalleen toimittaa ostamaansa raaka-aieinetta käyttöpaikalle, jalostukseen aikataulussa ja laadun siitä kärsimättä.

    Ylimääräiset työt leimikolla kadottaa suunnitelmat epätarkoiksi ja motokahtaisesti se alentaa koneiden tuottavuutta, josta voi alkaa taaas uusi kiire tekemiseen ja kiireessähän asiat ei aina kehity kaikille myönteisessä hengessä.

    Kun ne työt tehdään mistä on sovittu on firmankin helppo kysellä seuraavana syksynä taas uutta leimikkoa, kun siellä on puun tarve lähes jatkuvaa.

    Asia toisen päin, myyjäkin tarvitsee tuotteilleen ostajan ja saa leimikolleen oikean arvon, jopa vähän ylimääräista kun ennakko raivaukset on tehty, jo ennen kaupan tekoa ja varmistaa tällä leimikkonsa kaupan heikommankin kysynnän aikan.

    jees h-valta

    Metsä-masan viimeiseen senverran että nuo asiat saa varmistettua muullakin tapaa, toki lisänä tuokin eli ennakkoraivaus kyllä hyvä mutta varmempia konsteja huonon ajan kauppoihin on olemassa. Minulle niin huonoa vuotta ei vielä ole osunut etteikö ehdottamiani kauppoja olisi tehty tai sovittu myöhemmin, sovitun ajan sisään tehdyksi. Tämä koskee vain yhtä kuviota jota tarjosin e-puun harvennukseen alle viisitoista vuotta kasvaneena. Silloin sovittiin kolmen vuoden aikalisä ja jo sitä ennen kauppa silloin tehtiin. Muut kaupat on aina suoritettu muutaman kuukauden sisään. Eihän vuosittaista kauppaa muulle voi edes perustaa.

    suorittava porras suorittava porras

    Jees :
    ”Kukaan ei katsonut vinoon eikä mitään.”

    Aikamoista vuodatusta oli luettavissa reilu vuosi takaperin siitä , että moto jätti hommat tielinjalla kesken . Syykin tuohon toki löytyi . Homma olisi hoitunut raivaussahalla .
    Siinä vaiheessa , kun Jees joutui raivailemaan kaivurin edellä tielinjan puita , saatiin lukea ahdistuksesta , jonka parin kuiturungon maahan kaataminen Jessessä aiheutti . Moton olisi pitänyt käydä ne noukkimassa …tai itseasiassa kokopuun korjuuseen tarkoitetulla laitteella nämä muutamat kalikat olisi pitänyt käydä erikseen korjaamassa .

    Melkoinen poru ja kuljettajan syyttely synyi siitäkin , kun kaveri lähti vuosi sitten kesken leimikon lomille toiselta työmaalta . Loman alkaminen oli luonnollisesti sovittu ennakkoon , mutta Jessen pusikossa urakka venyi pitkäksi . Jos työmaa olisi ollut asianmukaisessa kunnossa , se olisi pystytty tekemään helposti aikataulussa ennen loman alkamista . Suurin murhe tästä aiheutui kuitenkin koneyrittäjälle , joka joutui tekemään ylimääräiset siirrot sekä moton että ajokoneen kohdalla . Myös kaivuri joutui käymään työmaalla kaksi eri kertaa .

    Murhetta Jessellä riitti energiapuukohteellakin . Motokuski kun ei tullutkaan työmaalle aikana , jolloin isäntä olisi ollut häntä vahtimassa . Vasta päivän valjettua alkoi kone laulaa . Kaiken lisäksi
    vehkeet oli kiikutettu eräänä päivänä vaivihkaa pois työmaalta .

    Ilmeisesti kyseessä oli taas kerran tukkoinen palsta , joka oli työstettävissä edes jotenkin vain päivännäöllä . Lopulta toiminnan taloudellinen optimi oli livahtanut niin kauas , että työmaa oli pakko keskeytettää .
    …että tämmöisiä elämyksiä ja kokemuksia raivauksesta tinkiminen voi aiheuttaa . Jotkut vain oppivat kokemastaan nopeammin , kuin toiset : )

    Visakallo Visakallo

    Näinhän se on, että ihmisen viisastuminen alkaa vasta omien virheiden tunnustamisella.
    Me kaikki temme kyllä virheitä, mutta käsittelemme niitä sen jälkeen hieman eri tavoin.

    jees h-valta

    Suorittava voi käydä ne puut siellä vieläkin tarkistamassa jotka hänen mielestään olisi raivaussahaa pyydelleet. Kuvaan ne hänen ilokseen seuraavalla kerralla kun käyn riista-aidoilla. Tietä pitkin tietty.
    Kyllä harvemmin tukkimäntyä on tullut raivaussahalla kaadeltua mutta suorittavalta tuo varmaan käy. Koneiden siirtoa tosiaan voi ihmetellä vaikka en muista kyllä kaivurin käyneen työmaallaan kahta kertaa.
    Tosiaan e-puukohteella oli mielestäni aihetta ihmetellä kun kuljettaja ei kerkiä yhdeksään mennessä vielä työmaalleen. Vain lämmitys huutaa koneessa tuntikausia. Taisin johkin puoli-kympin aikaan sieltä silloin lähteä itse myöhässä töihin. Muuten asiat olivat aivan ok ja keskeytys oli tiedossani. Infoa kuskilta siirrosta perjantai-illalle tuli minulle. Senkin olisi siinä aamusella kerinnä tekemään mutta unettaahan se joskus kun päivät lämmittelee esilämmitetyssä koneen ohjaamossa. Joa on illan virkku ja aamun torkku.

    suorittava porras suorittava porras

    Olihan siellä murheiden listalla myös tapaus , jossa ”opetteleva” motokuski oli kolhinut puustoa Jessen harvennuksella . Koneneestakin tulee opettelija , kun pusikkoa on liikaa . Edellisestä voisi ottaa sen verran opiksi , että olosuhteita parantamalla vähemmän harjaantunutkin konekuski saa kelvollista jälkeä aikaiseksi.
    Usein hankalammat kohteet nakitetaan kokemattomille . Kokeneemmat eivät mene sinne mainettaan pilaamaan .
    _____

    …mutta tämä varsinainen tarina alkoi siitä , kun metsänomistaja oli suullisesta sopimuksesta huolimatta jättänyt raivauksen tekemättä . Tästä oli seurauksena muutos työohjelmaan . Leimikko poistettiin ohjelmasta toistaiseksi . Asiaan palataan , kun raivaus on tehty .
    Edellä on käsitelty koko joukko asioita , joista käy ilmi miksi .

    jees h-valta

    Suorittava muistaa jopa kolhinnan oikein. Hyvä muisti, ei dementiaa. Jopa se kaivuri tosiaan kävi välillä tuulimyllyn pohjia tekemässä. Unohdin. Siitäkin suorittavan ”muistiinpanot” oikella tolalla!
    Ne kolhinnatkin muuten korvattiin eli pengertietä tehtiin aika mukava pätkä niillä hyvitteillä. Sen palstan viereen. Olen kertonutkin täällä. Kuten kaikki muutkin kommervenkit. Ja aion jatkossakin kertoa.
    Vielä on moton ja ajokoneen kuljettajia löytynyt minun hakkuilleni.
    Eikä ketään ole henk.koht.kiukutellut. Enkä minäkään heille. Aivan muut tahot neuvottelee korvaushyvitteet sun muut.
    Hakkuita lähiviikkoina jälleen vartoillen. Sekä P-Satakuntaan että H-valtaan. Pitää ehkä suhteuttaa nuo nk. kömmit useisiin kymmeniin kauppatapahtumiin 95-vuodesta lähtien. Kömmejä tai sen tapaisia on tosiaan vain nämä jotka täällä on tullut kerrottua. En pidä prosenteissa mainitsemisen arvoisina edes.

    koivunkaataja

    Aina ei onnistu sopimus pääpalvelusta, hakkuusta.

    jees h-valta

    Selventäiskö koivunkaataja mitä tarkoittaa?

    koivunkaataja

    Tein tuhannen motin hankintakaupan MG kanssa ja hakkuun sovein alkusyksyn aikana ### korjuupalvelulle talvikorjuuksi.
    Hakkuu aloitettiin huhtikuun toisella viikolla ja samantien se loppui syviin raiteisiin.
    Minulle jäi selvitettäväksi puukaupan ehtojen täyttymättömyys.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 23)