Keskustelut Tekniikka Stihl 020av, ms 020, ms 200

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)
  • Stihl 020av, ms 020, ms 200

    terve

     

    itsellä omituinen veto kyseisiin sahoihin osin harrastetyön puolesta kun tulee satunnaisesti puita kiivettyä nurin.

     

    020av on aika sympaattinen kaveri, ja aika rouhea soundi. tämmöistä pitäisi kyllä kokeilla kutitella.

     

    ms 020/200 on ärhäköitä vehkeitä kun ovat kunnossa. jotkut ei tykkää mutta eivät varmaan ole sahanneet kunnossa olevalla.

     

    yläkahva mallit eritoten maistuu puussa kiipeilijälle.

     

    020av superia ei vielä ole päässyt kokeilemaan mutta ehkä joskus.

    siinähän on 35 kuutiota kun 020av 32kuutiota

    heittäkää ajatuksia.

     

    otsikon sahojakin saa tarjota jos nurkista löytyy ylimääräisiä 🙂

  • Tolopainen

    Ei metallirunkoisia ammattisahoja tuossa kokoluokassa muita olekaan. HVA pienin ammattisaha on nykyisin 550xp, pienemmät on muovileluja.

    Kotimäki

    Juu eipä ole. Ihme ettei husse ole tehnyt t540xp mallista takakahva versiota koska muuten aika hyvä saha rupeaa se olemaan.

     

    Luulisi kysyntää olevan koska kyllä noita pieniä myös muualla käytetään kuin pohjolassa.

    439 kun on muovi runkoinen made in china zenoah yhteys viritys mikä ei isompaan käyttöön kovin makia peli eikä tehoillakaan pilattu…

    pihkatappi pihkatappi

    80-luvulla mettäkoulussa oli noita Stihlin 020 sahoja, kyllä ne taisivat olla halutumpia kuin jonseredit. Kuitenkin Husqvarnan 242 oli omaa luokkaansa. Outoa ettei Husqvarna pysty tekemään tosiaan 40 kuutioista huippusahaa enää, sitä kokoluokkaa keveytensä takia moni haluaa. Itsellä MS200 ja 550xp ja molemmat olleet hakkuilla ja polttouuhommissa hyviä pelejä.

    Jätkä

    HVA:n 238 oli se, joka avasi markkinat. Se tuli ”rivinelosen” jälkeen ja oli enskassa silloin aivan ylivoimainen mm käyntivarmuutensa takia.

    Sitten HVA toi markkinoille 242:n , jolla oli pirunmoiset käyntihäiriöt 2 – 3 vuoden ajan.

    Seuraava HVA:n raakile olikin sitten 346:nen, jossa oli vielä pahemmat lapsentaudit. Takuuseen vaihdettiin Mäntä  – sylinteripaketteja ainakin kymmeneen HVA:n 346 – malleihin. Käyttäjiä syyttivät ensin, mutta pakko oli valmistajan ja maahantuojan vastata huutonsa.

    Niihin aikoihin tuli Shindaiwan 488 markkinoille ja jos Stark-Johan ei olisi mennyt selvitystilaan, niin se saha olisi suomessa markkinajohtaja ilman epäilystä.

    Metallirunkoisia sahoja löytyy useista merkeistä ja -malleista.

    Tolopainen

    Siellä niitä on Motonetin hyllyssä myynnissä neljä vuotta vanhoja sinitaivaita, ei vain mene kaupaksi. Suomessa on aika heikko kuluttajan suoja siinä, että tuotteella ei ole mitään vanhentumisaikaa. Bensaputket ja kalvot joutuu vaihtamaan uuteen sahan.  Tilhin myymälöissä uusia sahoja tulee vähintään kaksi kertaa vuodessa.

    Kotimäki

    Hussen 80 luvun parit n.40 kuutioiset on joo mutta miksi ei sen jälkeen enää? Muutoinkin ovat malliltaan enemmän isoveljiään muistuttavia ja esim 543 kun on ok mutta ei maistu husselta… missä viipyy metallirunkoinen vaakasylinteri 539? Ja noita hussen malleja kun pitäis koko/paino suhteuttaa melkein 024/026 malleihin…

    Kotimäki

    Ja tuo hyllyssä seisominen on aika hauskaa kun prismassa oli jonssi vm 2011 eli siitä hyvin lämpimässä säilyttettyä ja paikat kovettunutta ostamaan! 😂

    eero heikki eero heikki

    Vielä ostin sahan,hva 550 xpg,vaikka olen sanonut monelle etten enää sahaa osta(69v).mutta kun ei osaa sanoa että ei kun kysyntää on töihin.

    Tolopainen

    Nuo kahvan lämmittimet alkaa nykyisin olla lähes tärkein sahan ominaisuus. Kyllä tuolla kelpaa sahailla ei ensimmiseen oksaan hyydy.

    Kotimäki

    550 on ihan hyvä saha jos keskikokoa enimmäkseen kaatelee mutta pienempään hiukan ronski. ei tietenkään tartte paljon painatella vaan ennemmin pidätellä.

     

    kahvanlämmittimet on joillekin makuasia ja toiset pärjää ilman jne mutta onhan ne joskus ihan kivat omasta mielestä.

     

    noista pikusahoista sen verran mitä puussa t540xp kanssa sahaillut 14″ laipan kanssa niin runkoa pystyy pätkimään laipan paksuuteen helposti eikä hyydy eli olisi takakahvana maassa aika peli.

     

    020t/ms200t on kokeiltu myös 16″ ja kyllä se lastu lentää kun ei liiaksi yritä painattaa vaan antaa sahan tehdä työn.  huippukierrokset kun on 14000 kieppelle säädetty ettei mene laihalle niin kestää aika hyvin.

    muutaman vanhan raadon pakoputken kun aukaissut niin olleet ehkä hiukan rikkaalla elämässään kun on karstaa aikas lailla eli kierroslukumittari on hyvä apuväline näihin vanhempiin missä sitä vielä voi käyttää kun ei ole kierrosrajoittimia.

     

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 19)