Keskustelut Tekniikka Stihl 460 raivaussahan laakerointi

  • Tämä aihe sisältää 13 vastausta, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 vuotta sitten artoarto toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)
  • Stihl 460 raivaussahan laakerointi

    Rupesin kevätpäivän ratoksi vaihtamaan runkolaakereita vanhaan Stihl 460 raivuriin. Vauhtipyörän puolelta oli ruvennut kampiakseli lekuttamaan. Sahan osiksi purkaminen oli helppoa moottorinrungon halkaisuun saakka. Toisen puolen laakerikin lähti lämmittämällä kevyesti irti. Ongelma tuli eteen juuri tuossa vauhtipyöränpuoleisessa ,kuluneessa laakerissa. Lämmittelin lohkon ensin kunnolla, ja löin tampilla laakeria ulos, mutta kun haulit olivat hioutuneet pienemmiksi, lähti pelkkä laakerin sisäkehä ja haulit irti. Ulkokehä jäi lohkoon. Stefan reikä on  pienempi, kuin laakarin reikä, joten tuon ulkokehän irroittaminen lyömällä on mahdotonta, koska se jää kokonaan piiloon ulkopuolelta katsottaessa. Kysynkin asiantuntijoilta, onko mitään kotikonstia, miten tuon kehän saisi irti. Tiedän kyllä, että korjaamollahan se saadaan kyllä irti, mutta kun tuo sahojen rassailu on osittain harrastusta, tekisi mieli hoitaa homma itse.  Näkyy muuten Stihl käyttävän edelleenkin taiwanilaisia laakereita.

  • arto arto

    Ulosvetäjällä se irtoaa mutta ei löydy joka paikasta. Halpa konsti jos hitsi olemassa öljyt pois ja tappi poikittain hitsillä ja nosto.

    Metsänmies

    Keksin jo konstin. Katkaisin 6 millin pultin aavistuksen  yli laakarin halkaisijan mitan, ja teroitin molemmat päät. Kaksi mutteria keskelle ja rikkoja molemmat päät täyteen. Sitten vähän pakottamalla tuo hökötys kehään poikittain. Kiristys molemmilla muttereilla reunoja vastaan, niin tiukalla, kuin vaan sai. Kuumensin lohkon, ja löin tuosta poikkitapista holkilla. Kehä lähti toisella lyönnillä. Sama periaate, kuin arton esittämä, mutta ”karvahattu” malli. Huomasin muuten, että kampiakselin toinen laakeri on japanilainen. Toinen oli siis Taiwanista. Samanlaisia molemmat.

    Jätkä

    Kaukoidässähän ne Tilhitkin tehdään!

    Metsänmies

    Onkohan kampiakseliin lyöty toinen laakeri Japanissa ja latettu  se sitten Taiwaniin, jossa ovat osanneet lyödä toisen laakerin paikoilleen.

    Mettämakuri

    Kumpi laakeri  oli rikki, vai molemmat?

     

    Metsänmies

    Kytkimen puoleinen oli mennyt rikki. Kävin tilaamassa uudet paikallisesta koneliikkeestä. saa murto-osalla siitä hinnasta, mitä maksavat merkkiliikkeen ”alkuperäiset” laakerit. Nämä tarvilaakerit ovat sveitsiläistä laatua.

    Pavekka

    Paha paikka. Ja hyvä vinkki. Ei ole osunut vastaavaa. Kooli on kovaa ainetta paha työstää jos siihen menee. Täällä maksoi laakerit stihlillä kuus euroo ja laakeriliikkeessä ois n.viisi.  Sahaa ei käy tavalliset. Pitää olla korkeakierroslaakerit. Kyllä ne laakeriliikkeessä tietää jos muistaa sanoa mihin tulee.

    Metsänmies

    En ymmärrä, mistä Pavekka on saanut nuo Stihlin laakerit kuudella eurolla. Täällä ne masavat vajaa kolmekymppiä kappale. Laakeriliikkeen hinnat ovat samat, kuin Pavekalla .Joo c3 laakerit täytyy olla. Tuosta rikki menneestä laakerista oli hävinnyt muutama hauli ja metallinen haulikehä kokonaan. Ihme juttu , että sylinteri ja mäntä olivat ehyet, eikä kiertokangin laakerissakaan ollut vikaa.

    Jätkä

    On kyllä ihme, jos hauleja ja laakerikehä on häipynyt jälkiä jättämättä. Sieltä kun ei ole muuta tietä ulos kuin ensin männän päälle ja sitten pakoputken kautta ulos ja normaalisti mäntä liikkuu niin livakasti, että sen ohittaminen ilman osumia on vähintään epävarmaa, eikä männän yläpuolella kaikin ajoin ole tilaa oikein millekään esineelle.

    Pavekka

    On niitä ollut. Männän päästä sen näkee. On vähän hakatun näköinen. Varmaan tuosta syystä muovikehät oli muotia. Ja käytetäänhän niitä vieläkin. Stihl käyttää paljon tavallisia laakereita toisin kuin huski joka pyrkii veistelemään kaikkea omaa ja erikoista. Ei liikkeiden ole pakko niitä tehtaan organisaatiolta ottaa jos markkinoilta saa. Sama tuote kuitenkin.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 13)