Keskustelut Tekniikka Stihl FS 260 CE

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)
  • Stihl FS 260 CE

    Ensi vuonna pitäisi suorittaa varhaisperkausta ja taimikonhoitoa. Kysyisin kokeneemmilta, riittääkö tämä malli vai vaatiiko järeämpää? Raivattavana oli koivuvesakkoa ja about 10-vuotista mäntytaimikkoa.

  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tuo taitaa olla metsänomistajalle vähän turhan hintelä vehe. Ei tosin ole tuosta mallista henkilökohtaista kokemusta.
    Jos niitä töitä on hehtaarikaupalla ja muinakin vuosina ainakin jonkin verran, niin kannattaa ostaa seuraava malli. Taitaa nykyään olla FS 460.
    Itsellä FS 450, joka ei ole enää myynnissä. Se ainakin pelittää jo metsässäkin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Hiluxmetsuri

    Mulla on tollainen. Sillä on päristellyt menemään taimikkoa, ranteenpaksuista leppää, koivua ja pihlajaa. Kaatuuhan ne kun terän pitää kunnossa. Jos taas ajaa terän kiveen, niin on melko sama paljonko on hevosvoimia akselin toisessa päässä, ei pure kunnolla.

    Oon sahannut tolla vuoden verran, enimmäkseen kesällä, mutta nyt tulee ekat talviraivuut. Hyvin toimii, käynnistyy heti, ei sammuile.

    Oon aina sahaillut vaan sillä varsinaisella sirkkeliterällä, en ole vielä käyttänyt kolmioterää. Kolmioterän kanssa saisi kuulemma olla tehoa.

    Mutta kysymykseesi että riittääkö, sanoisin, että riittää, mutta ammattilaiset saattaa valita isomman. Ehkä siksi, että ne on ammattilaisia ja isommissa on tärinänvaimennus. En kyllä huomaa itse mitään tärinöitä tuossa, mutta jos raivaa 40 h viikossa, saa ergonomiakin olla kunnossa. 🙂

    Ja jos ostat tuon, niin ota parhaimmat valjaat mitä löydät.

    Gla Gla

    Minusta tätä asiaa on syytä pohtia hiukan kokonaisvaltaisemmin, koska moni asia vaikuttaa valintaan. Kysymyksestä ei selvinnyt, onko ko. laite valmiina olemassa, vain onko tarkoituksena hankkia sellainen.

    Tärkeätä on selvittää, paljonko raivattavaa on nyt ja jatkossa. Raivausveitsellä (35 €) ja/tai vesurilla hoitaa pienten alojen varhaisperkauksen ja vähän muutakin hienosti. Itse asiassa heinittyneen alan varhaisperkaukseen lähden mielummin veitsellä kuin raivurilla. Lisäksi raivuri on niin paljon veistä kalliimpi, että parin hehtaarin takia sitä ei kannata ostaa. Johan sen säilytyskin vaatii tilansa. Jos jatkossa on muutakin hommaa, voi olla viisasta valita järeämpi työkalu. Jos tuo pikku-Sthiili on jo hankittuna, veikkaan sen riittävän 3-5 vuotiaan taimikon varhaisperkauksessa, mutta 10 vuotiaan taimikon perkauksessa/harvennuksesssa puhti loppuu pahasti kesken. Tämä perustuu omaan kokemukseen jostain Stigan tai vastaavan rautakaupparaivurin käytöstä.

    Jos raivurin hankinta on vasta suunnitelmissa ja raivausveitsi ei riitä, ottaisin heti pari pykälää isomman. Tanelin mainitsema 460 on jo sellainen, että sillä pärjää useimmissa kohteissa. Vaihtoehtona on sitten 490, jos järeämpääkin raivattavaa on tiedossa enemmän. Stihlin mallistossa on muitakin versioita, mutta aika harvoin ne ovat noita malleja tarkoituksenmukaisempia metsäkäytössä. Vaikka noita pidetään ammatilaisten koneina, ei ne mitään sellaista pidä sisällään, mistä ei amatöörillekin olisi iloa. Ja toisaalta, koskaan en ole katunut hyvän työkalun hankintaa, vaikka hinta olisikin ollut hiukan yläkanttiin tarpeeseen suhteutettuna. Päinvastaisia tapauksia on useita.

    Hiluxmetsuri

    ” Tanelin mainitsema 460 on jo sellainen, että sillä pärjää useimmissa kohteissa.”

    Stihl 260 teho 2,7 kW, stihl 460 tehoa 3,0 kW. Mihin herrat tarvitsevat tuon 300 W lisää tehoa ? Ja vastaavasti 0,5 kg lisää painoa? Onko se se ratkaiseva ero? Kannattaa kokeilla 260:stä ekaksi ja alkaa sitten vasta puhumaan tehottomuudesta 🙂

    Raivausveitsi on hyvä laite pienempien taimien kanssa, raivaussahalla niistä tulee vaan silppua 🙂

    Gla Gla

    Minähän sanoinkin, että jos tuo pikkukone on jo olemassa, sillä kannattaa aloittaa. Sen sijaan muussa tapauksessa kokeilu on hankalampaa.

    Noissa laitteissa erot ovat pieniä, jos numeroita katsoo:

    Malli / teho kW / iskutilavuus cm3
    260 / 2,7 / 41,6
    460 / 3,0 / 45,6
    490 / 3,3 / 51,6

    Mielestäni ei numeroita kannata liikaa katsoa, vaan sitä, millaiseen käyttöön laitetta markkinoidaan. Ja 460 pienempää laitetta ei metsänomistajalle juurikaan tarjota.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Eiväthän ne huipputehon kolmesataa wattia mitään merkitsekkään. Juju on siinä että se teho on otettu hiukan suuremmasta koneesta, jolloin vääntöä löytyy, vaikka kierrokset hiukan tippuisivatkin.
    Tehohan on vääntomomentin ja kierrosluvun tulo. Eli tehon lukemissa on monesti pelkillä kierroksilla tehtyä ilmaa sisällä.

    Glaan linjoilla noissa hankinnoissa. Ostan kunnon välineitä ja käytän niitä sitten vähän pidempään.
    Erityisesti moottori- ja raivaussahoissa olen tuota periaatetta noudattanut.

    Tosin poikkeuksiakin on. Olin ostamassa kuumailmapuhallinta hyvin pieneen käyttöön ja kiroilin sen hintaa, kun halvin hyllyssä oli 220 euroa. Myyjä siihen, että onhan tuossa tarjouslavassa noita kahdenkympinkin vehkeitä. No ostin sellaisen ja hyvin on palvellut 5 vuotta.
    Toinen poikkeus. Olin ostamassa halpaa kestovoideltua kompuraa ja kysyin naapurin rakennusmestarilta neuvoa. Hän sanoi että älä osta, mull oli sellaanen eikä se kestäny kahta naulainta kuin pari kesää. Kiitin neuvosta ja riensin ostamaan. Tuo lausunto takasi sen että minun käytössäni se kestäisi lopun elämääni.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    tamperelainen tamperelainen

    Omassa käytössä Stihl 480.Ei ainakaan tämä saha ole erikoisen tehokas,kiihtyy vähän laiskasti vastaavn kokoiseen Huskiin verraten.Kolmioterälle nämä metsänraivuukäyttön tarkoitetut sahat ovat liian lyhytputkisia.Tulee äkisti selkäkipuja.Kolmiterälle minulla pitkäputkinen Dolmar 4510,joka on metsään kömpelöhkö,mutta taimien heinäämisessä verraton,Sahassa on paljon raakaa voimaa ja hyvä kiihtyvyys,
    Kyllä raivuri päihittää raivuuveitset kirkkaasti,päivässä aikaisin keväällä tai näihin aikoihin syksyllä kaataa ison alan alle metristä taimikkoa,kulottunutta heinikkoa.Jos vähänkin harrastaa omatoimista metsänhoitoa,niin kannattaa ostaa hyvä raivuri,alvilliselle mo:lle hintakin puolittuu
    Raivausveitsi on hyvä pikkutaimen kanssa kesällä kun näkyvyys tureikkoon huono,ei tule katkottua arvokkaita taimia

    korpisoturi

    Niin, sahaa ei ole vielä hankittu vaan vasta keväällä. Ja hehtaareita on aikas paljon siivottavana. Osa on sen verran järeää tavaraa (yli 10 vuotta) , että ehkä kallistun kuitenkin siihen FS 460:een. Ei se parin sadan lisähinta maailmaa kaada.

    Gla Gla

    Yhdessä nettikaupassa 260:n hinta näkyy olevan 600 € ja 460:n hinta vajaat 900 €. Muistathan, että alvin ja vuosimenon huomioimisen jälkeen ero supistuu n. 160 euroon. Tuossa tulee jo ruohoteräkin mukaan, kun se 490-mallissa pitää ostaa erikseen. 260 mainitaan ko. mainoksessa ruohoraivuriksi, joten olet varmasti oikealla tiellä 460:n kanssa. Monipuolisuuden takia se on mielestäni selkeästi edullisempi kuin 260. Viimeinen silaus tulee siitä, kun vielä tarkistat valinnan 460 ja 490 välillä, kumpi on parempi sinun tarpeitasi ajatellen.

    korpisoturi

    Ennakkoraivauksia esim. ei ole nyt tarvis tehdä pitkään aikaan, joten FS490 lienee turhan järeä omiin tarpeisiin. Noita valjaita mietin vielä, olen 173/65 kg eli aika hintelä tyyppi, mitä tuossa pitäisi huomioida vielä?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)