Keskustelut Tekniikka Stihl Fs 450 k

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)
  • Stihl Fs 450 k

    Olin aamulla raivuulla ,mutta meni homma eväitten syönniksi,kun ei saha pysynyt kun vartin käynnissä eikä sen jälkeen millään käynyt tyhjäkäyntiä eikä lähtenyt käyntiin muuta kun jäähtyneenä.Saha reilut 10 vuotta vanha Stihl fs 450 k.Onkohan mennyt stefat mitä kautta saa ilmaa kun lämpiää.Onko hyviä ideoita .

  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Vaihda tulppa.

    Metsuri motokuski

    Meniköhän kaasutin tukkoon jos vanhat bensat sisällä. Tulppa se kannattaa vaihtaa ensiksi ja sitten kaasuttimen puhdistus. Tuskin siitä stefat meni kun kylmänä jotenkin käy.

    Jukka64

    Vaihdoin tulpan ja käyttelin pihassa 5 minuuttia.Toimi ainakin sen aikaa moitteettomasti. Täytyy viikonloppuna lähtee taimikkoon testaamaan niin näkee asettuko tulpan vaihdolla.Bensa on tuoretta muutama päivä sitten sekoitettu.

    Jukka64

    Kävin viisituntia raivaamassa ja saha pelasi hyvin.Muuta en tehnyt kun tulpan vaihdoin.Ei tuo vanha tulppakaan vanha ollut,mutta hyvä näin että vika tuolla korjaantui.

    raivaussahaaja

    Itselläni on otsikon mukainen r-saha. Saha on ollut käytössä omissa metsissä n. 7 vuotta. Olen ollut sahaan todella tyytyväinen. Saha on erittäin toimintavarma ja pieniruokainen. Pari ominaisuutta kuitenkin ärsyttää sahassa; terän ja sektorisuojan väliin jumiutuu herkästi risun pätkiä, joita saa olla nykkimässä käsin pois. Tämä tietysti hidastaa työntekoa. Toinen ongelma on pieni väännön puute moottorissa, joka ilmenee mm. edellä mainitussa tilanteessa kun risu jää terän väliin ja toisaalta ihan sahatessa isompaa puuta poikki. Terän kunto ja haritus pitää olla kyllä koko ajan kohdallaan että työskentely sujuu. Tottakai terä pitää olla terävä joka sahalla, mutta jotenkin sen tärkeys korostuu 450:n kohdalla. Ehkä moottorissa ei vain ole tehoa sitten tarpeeksi. Lisäksi toisinaan on ollut myös vaikeuksia saada kahvat pysymään säädetyssä asennossa. Kahvojen kiristys on jotenkin onneton. Koska sahaa pelaa kuitenkin mainiosti, yritän pärjätä näiden huonompien ominaisuuksian kanssa enkä ostaa vielä uutta sahaa. Ehkä seuraava saha voi kuitenkin olla husku ja jonsered. Muiden kokemukset FS 450:stä?

    Metsuri motokuski

    Itsellä oli ihan samoja ongelmia noiden keppien tunkeutumisessa terän ja suojan väliin. Tämä sama ongelma on 460 sahassa pienellä terällä. Tuossa 490 sahassa on suurempi terä ja sitä ongelmaa ei näyttäisi olevan.

    Itse uskon että tuo väännön puute alkaa johtumaan kuluneesta männästä näin on käynyt omien sahojen osalta. Kone ottaa kyllä kierroksia ja kun teräkin on kunnossa ja oikein haritettu niin yksinkertaisesti vääntö loppuu. Itse en ole vielä mäntiä ostanut vaan ”lahjoittanut” vanhat viulut kiertoon muille. Mutta jos harrastelisin noita hommia niin uskoisin että kokeilisin ainakin uudella männällä palaako vääntö takaisin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minulla yli kymmenen vuoden van 450. On kyllä toiminut hyvin, alkuun meni kytkimen jousia, mutta sekin on loppunut. Sahaan kyllä vain aika pientä puuta ja teho loppuu kyllä sahurista ennen sahaa. Teränä V-klinga loviterä, on eto peli risukossa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    kuusessa ollaan

    V-Klingan etu on se, että se katkaisee suurimman osan heinistä ja pajuista, jotka useimmiten jumittavat terän. Eli jos raivaa paljon pajukkoa sisältävää, on sillä selkeät etunsa. Samat kokemukset kuin Tanelilla, jos on paljon pikkutikkua seassa, silloin toi terä sahaan. Kiihtyykin kipakammin, koska ulkokehällä vähemmän painoa, tuntuu varsinkin 225 millisellä terällä.

    raivaussahaaja

    Sitä männänvaihtoa vois miettiä. Mitäkähän se männänvaihto mahtais maksaa Stihl-huollossa? Tai jos itse värkkäilis, niin mitä se pelkkä mäntä maksaa? Onko metsuri-motokuskilla tietoa tai muilla?

    Metsuri motokuski

    Pihakone.fi (männät ja sylinterit sivu 3) sivuilla näyttäisi olevan 37 € . Koko sylinteripaketin mäntineen saa reilulla satasella.

    Katsoin tuota v-klingan terää ja sehän on samanlainen kuin tilhin omat terät kun niitä harittaa tarpeeksi. Terästä lähtee paloja kun se on niin kovaa ainetta. Sahailin yhdelläkin terällä jossa oli paloja lähtenyt ja ihmeen hyvin se puuhun meni. Sehän oli kuin tuo klingan terä mutta ei nyt ihan noin paha. 🙂

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)