Keskustelut Tekniikka Stihl

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Stihl

    Merkitty: 

    Arvon ystävät: Uskollinen ystäväni stihl 251, joka on palvellut vuosia ja aina talven jälkeen käynnistynyt parilla vedolla. Nyt on niin, että narusta veto ei onnistu, jumissa. Mitä veikkaatte viaksi? Käynnistin?

    Olen parista sahasta avannut käynnistimen ja kytkimen ja saanut kasaankin. Enemmän sahoja rassanneilta odotan asiallisia kommentteja.

     

  • metsänkasvattaja

    syitä   voi  olla monta  ensiksi  käynistinnaru  mennyt  kaksinkerroin  kuluneeseen  uraan   tai  kytkin  hajonnut,  kone  leikannut  kiinnni , veikkaisin  että  vika  löytyy   vauhtipyörän  puolelta

    Lasse

    Aivan huoletta uskaltaa käynnistimen ruuvata irti ja senjälkeen näkee pyöriikö käynnistin. Kytkimen puolella kampiakselin päässä olevasta mutterista pyörittämällä näkee pyöriikö moottori.

    Jätkä

    Ensimmäiseksi irroittaisin käynnistimen. Vauhtipyörähän siellä möllöttää ja siitä käsin koitellen – pyöriikö vauhtipyörä ja moottori. Jos ne pyörivät helposti, niin sitten naruun ja narupyörään katse. Senkin paketin voi hyvinkin purkaa, kunhan katsoo, mitä osia on ja miten. Joskus narupyörällä on tullut kilometrit täyteen ja se halkeaa ennemmin tai myöhemmin. Sekin aiheuttaa narun juuttumista, uusi narupyörä ja oikean vahvuinen oikea käynnistinnaru niin ”Kyllä se siitä…”

    Japine56

    Halpismallin siimakoneessa oli sama juttu, käynnistin irti ja voitelua, alkoi toimimaan. Pitääpä alkaa rassaamaan. Onhan noista stiileistä sahauskokemuksia, mutta yleensä joku fiksumpi on hoitanut ongelmatilanteet. 010, 024, 026, 028, 251, lienee muitakin. Hirsikurssilla oli noin 15 huskua, joista oli vähintään yksi aina huollossa, leikannut kiinni. Mallia en muista, taisi pojat säädellä laihalle.

    Jätkä

    Kun hirrenvaistoon tulee ammattisahoja, jotka ovat parhaassa hakkuutällissä, niin joko etusormea pitäisi herkistää, taikka seosta rikastaa. Varauksen teko on niin kevyttä sahalle, että se huutaa ylikierroksilla koko ajan. Kaikkein kätevimmät kaverit sahaavat koko hirren mitan kerta kaasutuksella ja kone kirkuu 14 – 15500 kierroksella koko ajan.

    Samoin koirankaulanurkkaa jyrsiessä jotkut puristavat kaasun pohjaan koko ajaksi, kuitnkin siinä pitäisi päästää kaasu tyhjäkäynnille aina kun terä ei leikkaa.

    Meillä oli muutama Shindaiwa 488, jotka olivat jo todella sahattuja. Ne parkuivat jatkuvasti – kovaa ja korkealta – eikä minkäänlaista häikkää. Näkyi Kiertonetissä myytävän pari kuukautta sitten ne vanhimmat.

    metsänkasvattaja

    hirsitöissä  olen   tehnyt 3 %  seosta   ja  hyvin  ovat  sahat  kestäneet  kannattaa  usein   varmistaa  ettei   puupurua  ja   lastua  ole kertynyt   sylinterin  rivoihin  silloin   kuumenee  helposti  ja  voi  leikata  kiinni

    Japine56

    Veikeä juttu, avasi käynnistimen, toimii kevyesti irrallaan. Mäntä ei ole jumissa. Kaikki osat näyttävät ehjiltä, mutta kasattuna ei toimi.

    metsänkasvattaja

    käynnistinnaru  voi  mennä  kaksinkerroin  kun   siihen  tulee  vetovastusta kannattaa   tarkistaa  pyörä  ettei  ole   lohjennut  jostain ja   vaihtaa  molemmat

    Jätkä

    Japine56. Tarkista vielä narupyörän kunto. Pyörä on tehty kovasta muovista, joka ei muuta muotoaan muuten kuin rikkoutumalla. Jos narupyörän sivu on jostain kohtaa pullistunut , taikka se on hangannut edes hiukan johonkin (vauhtipyörä tai jousen kotelo, niin putsaa narupyörä huolellisesti että näet, jos siinä on kiertyvä halkeama. Taikka narun ura on jostain kohtaa leveämpi kuin muualta.

    Aikoinaan Jonsseissa oli tyyppivika tuo narupyörän ratkeaminen.

    Pavekka

    251 on niin tuore malli ettei niissä vielä muoviosat kuivuuttaan rapsahtele. Väärän kokoinen naru voi jumittaa narupyörän.  Jos kone ja käynnistin pyörii molemmat irrallaan niin asennus meni pieleen. Mutta se ei selitä alkuperäistä jumia. Joskus ollut keskenään väärän mallisia käynnistimen osia.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)