Keskustelut Tekniikka Stihlin bensamainos

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)
  • Stihlin bensamainos

    Makasiinin takakannessa kerrotaan, että noiden 2t-bensa käy kaikkiin 2t-moottoreihin. Onko todella noin? Perämoottoreissa ei tähän saakka ole saanut käyttää muuta kuin venekäyttöön tehtyä tuhkautumatonta öljyä. Mistään en faktaa asiasta löytänyt kyseisestä bensasta, joten onkohan mainostajalla ollut mielessä vain moottori- ja raivaussahat?

     

  • Jätkä

    Tilanne on suunnilleen päinvastoin. Venekäyttöön tarkoitettua tuhkautumatonta öljyä ei saa käyttää ilmajäähdytetyissä moottoreissa.

    Syynä on ilmajäähdytetyn koneen korkeammat käyntilämpötilat, joita ei vesijäähdytteisen koneen öljyt tahdo kestää. Myös ilmajäähdytteisten koneiden paremmat oljyt ovat olleet tuhkautumattomia jo monet vuosikymmenet.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Juuri noin Jätkä. Tuo tuli minulle esiin jo 80-luvulla kun sahamyyjä hoksasi varoittaa, että älä sitten käytä niitä peräprutku öljyjä sahassa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Tolopainen

    Onpahan tullut käytettyä joskus perämoottorin öljyä sahassa, ei se siihen hajonnut savuttaa ehkä vähä enemmän. Saha toimii edellen on vanha Jonsered 70-luvun lopulta, ehkä paras, mitä koskaan on tehtykään.

    Ei siellä moottorisahan imupuolella kampikammiossa kovin korkeita lämpötiloja ole, öljyt kestää satoja asteita lämpöä, eikä sellaista öljyä olekaan, joka ei palaisi moottorin sylinterin sisällä samalla kuin bensakin palaa. Kaappiatten jutut on heidän omia keksintöjään, venemoottoreiden öljyissä on ajateltu enemmän päästöjä veteen kuin moottoreiden ominaisuuksia. Eipä ole enää kastahti prutkua ollut vuosikymmeniin, on nelitahti paljon parempi uisteluhommissa,  ei tarvitae käryssä istuskella tyvenellä järvellä.

    Jätkä

    Itse asiassa teillä, jotka vaan saha ”turuutatte” Sahalla ehkä puolikaasullakin pitkiäkin sahauksia, on ”ihan sama” millaista öljyä käytätte, paitsi että pakoputki pakkaa täyttyä noella ja karstalla.

    Perämoottoriöljyn syttymislämpötila on n. 50 astetta matalampi kuin ilmjäähdytetyn moottorin öljyn syttymislämpötila. Se ero on melko suuri silloinkin, kun sahataan ”täysillä”, eli lämpötila sylinterin yläosassa ja männässä on normaalisti n. 250 astetta. Perämoottoriöljy kestää 275 astetta, moottorisahaöljy kestää 325 astetta.

    Ero ammattisahaajan sahan kiinnileikkaamisessa ja säästymisessä on valtava. Sylinterissä palotilanteessa lämpötila käy yli tuhannessa asteessa, joten kun moottori käy kunnolla, palaa toki öljy, mutta silloin se on jo tehtävänsä tehnyt.

    Tolopainen

    Ei ne ilmajäädytetyt koneet kovin kuumana käy kovilla pakkasilla, nestejäähdytteiset kiertää paljon lämpimämpänä. Muistaakseni kukaan ei kehunut kuplavolkkaria lämpimäksi autoksi talvella,  vaikka hehkuikin kesällä.

    Deuzilla on ilmajäähdytettyjä dieseleitä ja normi öljyt käy,  vaikka sylinteriputkissa saattoi hiukan korkeammat lämmöt ollakin.

    Moottorisahan palotila on pari milliä korkea, eikä sitä voidella,ei edes sylinteria siltä korkeudelta.

    Jätkä

    Joopa joo!

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tulipahan oikein tolopaisuuksia.

    Tuntuu siltä että vain Jätkä ymmärtää tämän voiteluasian päälle jotakin.

    Kyllä harrastelu sahaajakin saa sahan kuumaksi aina joskus, esim kuivien puiden sahuu rantteella on niitä varmimpia tilanteita. No, meilläkin on jo jokunen vuosi käytetty siihen hommaan sirkkeliä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    harrastelija harrastelija

    Heh heh, se on sillä tavalla, että ”Jätkän” kanssa ei kannata kinata!

    Se on kuin painisi sian kanssa; – siinä väkisellä paskaantuu, mutta vastapuoli vain nautiskelee 🙂

    Jätkä

    Jos sylinterin sisällä ei ole joskus kokolailla kuuma, niin olisi hyvä kuulla selitys, miksi mäntään on syntynyt reikä, joka näyttää ihan siltä kuin siitä olisi sulanut metallia (= alumiiniseosta) – pois.

    Nestejäähdytetyn koneen sylinteriputket ovat vain muutaman millin vahvuista ainetta. Ilmajäähdytetyn sylinterin ainevahvuus on – varsinkin Volkkarissa – jopa senttejä.

    Silti isommat ilmajäähdytetyt moottorit on varustettu termostaatin ohjaamilla läpillä, jotka säännöstelevät jäähdytystä tarpeen mukaan.

    Moottorisahoissakin suositellaan käyttämään talvisarjoja – kylmillä ilmoilla.

    Kuplavolkkarin ilmajäähdytetyn moottorin lietso on niin tehokas, että ilma ei kovin pitkään viivy ripojen tuntumassa. Jos takamoottorin jäähdytysilma olisi niin kuumaa, että se talvipakkasella tuntuisi kuumalta myös ohjaamossa, niin kyllä siellä vähintään männät juuttuisivat sylintereihinsä liiallisen laajenemisen takia.

    Harrastelija on ilmeisesti ollut intiimissä kanssakäymisessä sian kanssa, oikeinko KARJUN?

    petep

    Tulipahan tuossa vastaan sellainen eräällä foorumilla että joku oli ostanut uuden sahan. Oli käyttänyt heti uutena valmisbensaa ja moitti että käryää niin penteleesti. Käryä ei pitäisi niillä bensoilla nimenomaan olla,mutta elämä on ihmeellistä.

     

    Sitten siihen joku lähti lausumaan että uusi saha käryääkin aluksi ,niin siinä kohtaa lopetin lukemisen . Onko Jätkällä elämän aikana uudet sahat koskaan kärynneet ”sisäänajon ” aikana ?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 28)