Keskustelut Metsänomistus Syksy 2015 alkoi eilen

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 73)
  • Syksy 2015 alkoi eilen

    Eilen tuli syksyn ensimmäiset hirvikärpäset tapettua niskavilloista ja tänään niitä työmaalla nistin kymmenkunta…

    Viime syksynä tuli ensimmäistä kertaa noiden puremista pari kuukautta kestäneitä mätiviä haavoja… Saa nähdä paheneeko oireet tänä syksynä.

    Oireilevatkos muut käyttäjät hirvikärpästen puremista miten pahoin? Täällä viime syksynä oli ensimmäistä kertaa noita mätiviä puremahaavoja.

  • Pähkäilijä

    Sahan ja pakokaasujen lämmöt taitaa olla se suunnistuksen kohde hirvikärpäsillä ja siksi suunnistus voi osua selkäpuolelle ja tehdä kärpäset kykenemättömiksi suvunjatkoa ajatellen. Jos kypärässäsi on viel sadelieve on pään aluelle vähemmän lämpöä hohtavia pintoja verrattuna lippikseen.

    Täällä kun aamulla kävelee autolta koneelle iske ötökät kimppuun mutta kun kone on lämmennyt voi oven avata ja käydä renkaan päältä kuseksimassa huoleti eikä silloin enää joudu hyökkäyksen kohteeksi. Metsäkoneen suhteen tosin noita lämpöä säteileviä paikkoja on muuallakin, koko hydrauliikkaletkusto ja säiliökin eikä pelkkä konehuone.

    Metsuri motokuski

    Jotain merkitystä tuolla varmaan on. Hakkuulla olen huomannut että kun koneelle kävelen vuoron vaihdossa niin hirvikärpäsiä löytyy myös jo hakatulta alueelta. En ole juurikaan huomannut että hirvikärpäsiä olisi ollut koneen osissa siis konepellissä, puomistossa , renkaissa tai muualla.

    Raivaushommat olen jo lopettanut koska olen niin pirun allerginen niiden puremille että työstä ei tule enää mitään.

    Metät kunnossa!

    Olkaa ystävälliset ja viestittäkää milloin hirvikärpäset alkavat olemaan tältä vuodelta ohi.
    Sahat ja raivurit on nyt huollettu ja bensaakin on kaikki kannut täynnä. Virtaa on miehessäkin!
    Metät ei ole täysin kunnossa, pitää päästä jo töihin!
    Ai hemmetti, että odotan jo pääsyä lakaisemaan lattiaa kuntoon! Ne ensilumet kun tulee niin raivaan taas päivät läpeensä ihan tästä riippuvuudesta 🙂

    Visakallo Visakallo

    Pahinpaan hirvikärpäsaikaan ovat nuoret, matalat varhaisperkauskohteet hyviä työmaita, sillä niissä ei juuri ole hirvikärpäsiä.
    Hirvikärpänen on niin onneton lentäjä, että se tarvitsee korkeamman puun, minkä oksilta tiputtaa itsensä hirven tai ihmisen niskaan.
    Sen ropinan kyllä kuulee jos saha ei ole käynnissä!

    jees h-valta

    Ei se nyt aivan niin onneton lentäjä sentään ole. Kun olen kuleksinut hakkuuaukoilla niitä tulee hiuksiin sieltäkin tasaiseen tahtiin. En tiedä juuri tuota ikävämpää loista kuin punkit joita kyllä tänäkesänkin saldona useita jo löytynyt myös mukaan kulkemaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Onkos kukaan sortunut ostamaan tätä hirvikärpäsStop ”karkotetta”? Tuolla muilla palstoilla se teilataan suurin piirtein 10-1. Siis joku todella kehuukin sitä, mutta suurin osa sanoo että huijausta?

    Luin valmistajan sivuilta koe systeemeistä. Pantiin häkkiin hirvikärpäsiä ja työnnettiin sinne käsiteltyjä ja käsittelemättömiä käsiä ja tehoa oli kuulemma hirveesti. Löytyi sieltä selityskin siihen miksi koetulokset ei vastanneet sitä mikä oli luonnossa koettu.
    Kokeessa käytetyt hirvikärpäset oli kasvatettu Oulun yliopistolla. Nämä yliopiston käyneet kärpäset ymmärsivät olla kokeentekijöille mieliksi. Toisin on metsässä, täysin sivistymättömät hirvikärpäset käyvät päälle stopeista huolimatta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    metsänvartija

    MV kärsii myös pahasti ko.”hirviöstä”, polttopuu hommat on tehty tälle vuodelle ja nyt istutaan toimistossa.

    On aikaa syventyä myös metsänkin historiaan.

    tamperelainen tamperelainen

    Olisiko jo pahin vaihe kärpäsissä ohi?Ainakin eilen oli huomattavasti vähemmän kuin toissapäivänä
    Ehkä se on siinä kun mina jumppaan samalla mäellä raivurin kanssa monta päivää,niin loppuu kärpäset ennenkuin pusikko

    Metsuri motokuski

    Meidän kylän hirvikärpäsiin tuo hirvikärpstoppi ei toimi. Sama vaikutus onko sitä tai ei.

    Ensimmäinen jahtiviikonloppu takana ja aika mojovia paukamia niskassa ja selässä. Histex- allergia lääke tehoaa jonkin verran ja vähentää paukamien kokoa ja kutinaa.

    Tämä on kahden – kolmen ekaviikonlopun ongelma sitten se helpottaa kun syksy ehtii pitemmälle, Itse olen huomannut että kun lämpötila ylittää +5 astetta niin lento lisääntyy. Siihen asti pärjää aika hyvin.

    pihkatappi pihkatappi

    Aamulla ei hirvikärpäsiä ole läheskään niin paljon, kuin puolenpäivän aikoihin. Ja matalissa taimikoissa hirvikärpäsiä on selkeästi vähemmän kuin pitkissä taimikoissa, hirvikärpäset ehkä tietävät missä hirvet liikkuvat.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 73)