Keskustelut Metsänomistus T-kääntöpaikka metsätielle

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 48)
  • T-kääntöpaikka metsätielle

    Metsätie kulkee kivikkoisessa maisemassa.Ympyräkääntöpaikan keskelle jäisi iso kivi.Sensijaan T-kääntöpaikan saisi maastoon helposti,Onko T-kääntö jotenkin kielletty,erityisesti hankala? Sitä ei missään tienteko-oppaissa edes mainita.

  • suorittava porras suorittava porras

    Koeta saada vain lenkki aikaiseksi. Se on tätä päivää.

    Panu Panu

    Mikä on ongelma sen kiven kanssa? Kyllä se auto kääntyy T:ssäkin kunhan sakarar on tarpeeksi pitkät ja kainaloissa tilaa. Tietysti se ympyräkin pitää olla iso jos semmoisen tekee. Kannattaa huomioida, että autot todennäköisesti kasvavat tulevaisuudessa.

    tamperelainen tamperelainen

    Kääntöympyrässä perävaunu oikaisee ympyrän keskeltä.Kun iso kivi jäisi ympyrän keskelle täytyy säteeksi ottaa 25m(varastointi tila huomioiden).T-käännössä menisi 50% vähemmän metsämaanpohjaa

    Menninkäinen

    Jos T-liittymä sopii maastoon paremmin ja palvelee esim. puun varastointia paremmin niin tee sellainen. Kunhan haarassa on tilaa vetää yhdistelmä suoraksi saa noviisi kuskikin peruutettua ilman ongelmia vastapuolelle.

    aegolius

    Elän sitten varmaan menneessä, mutta lenkki ei innosta, koska se vie enemmän tilaa ja on siten huomattavan tehoton. Yksi T-haara tehtiin pari vuotta sitten, yksi tänä vuonna ja yksi jäi ens vuoteen. Kyllä se kuski peruuttaa osaa.

    En ihan ymmärtänyt miksei T-kääntöpaikka olisi oppaissa. Se on ollut kaikissa oppaissa mistä olen mittoja hakenut. Tässä alla yksi Metsätehon linkki

    https://www.metsateho.fi/wp-content/uploads/Tuloskalvosarja_2019_01_Ajoneuvoyhdistelmien_kaantyvyys_metsateiden.pdf

    Gla Gla

    Rekkaa koskaan ajamattomana olettaisin, että T on kömpelö. Siksi jos lenkkiä ei tehdä, jakaisin 180 astetta suunilleen tasan kolmeen osaan. Tuloksena olisi mersun merkin mallinen risteys, jossa ei tarvitse tehdä 90 asteen käännöstä, vaan 60 astetta kerrallaan riittäisi.

    mehtäukko

    Rekkaa ajaneena,- jos teet t- kääntöpaikan, peruutuspisto mielellään ”omalle puolelle”. Veto-auton osio 1.5 kertaa autoa leveämpi, 5m yli rekan mitan,ei vilttoa, ei mäkeä.

    Visakallo Visakallo

    Jos T-kääntöpaikan tekee, on se myös muistettava pohjustaa koko alueeltaan kunnolla, ettei edestakaisin liikkuva auto ja kärry uppoa siihen.

    Gla Gla

    Sama pätee lenkkiin.

    Puuki

    Ei kääntöympyrä vie välttämättä sen suurempaa tilaa kuin T-risteyskään.  Lenkin keskiympyrään voi vaikka jättää taimikon kasvamaan, kun lenkin tekee riittävän suurella säteellä ja leveys sopivaksi jotta perän oikominen ei mene metsän puolelle.

    25 m pitkä rekka näytti olevan melko vaikea käännettävä pellollakin jossa oli tilaa pyöritellä  suht. hyvin.    Mutta niitä pisimpiä puutavararekkoja ei käytetä ainakaan yleensä norm. metsätien päästä  lanssista puita haettaessa.  Metsäteiden kunto on pääsosin liian heikko isoja puutavararekkoja varten. Päätiet on luvattoman huonossa kunnossa myös pienemmillekin autoille.  Metro eikä raitiotievaunut ei riitä syrjemmille seuduille joilla pitää myös pystyä liikkumaan. Toimivat bussilinjat on lakkautettu jo aikoja sitten  maaseudulta eikä aina olisi muutenkaan  mahdollista kulkea niillä vaikka toimisivatkin kuten joskus ennen.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 48)